|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTO / EE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTO
/
EE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ergonomie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
60 / -
|
7 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTO/EE*
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem tohoto předmětu je představení ergonomie jako multidisciplinárního oboru a její základní zásady. Dále budou studenti seznámeni se základními informacemi z oblasti ergonomického projektování výrobních a montážních pracovišť ve strojírenství.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky zápočtu: Úspěšné zpracování semestrální práce
Podmínky zkoušky: Kombinovaná zkouška
|
Obsah
|
1. Úvod a historie ergonomie, současné pojetí
2. Člověk v pracovním prostředí
3. Analýza pracovního místa, ergonomická kritéria a zásady
4. Hodnocení psychické, fyzické a senzorické pracovní zátěže
5. Prostředí - osvětlení, záření, hluk, vibrace
6. Prostředí - klimatické podmínky, barevné řešení
7. Prostředí - psychická zátěž, režim práce a odpočinku
8. Nástroje pro ergonomické projektování
9. Ergonomické metody
10. Ergonomické metody
11. Časové analýzy práce
12. Hygiena práce, BOZP v současném pojetí a kategorizace prací
13. Shrnutí získaných poznatků, diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Malý, Stanislav; Král, Miroslav,; Hanáková, Eva. ABC ergonomie. 1. vyd. Praha : Professional Publishing, 2010. ISBN 978-80-7431-027-0.
-
Základní:
Chundela, Lubor. Ergonomie. 3.vydání. Praha, 2015. ISBN 978-80-01-05173-3.
-
Rozšiřující:
Salvendy, Gavriel. Handbook of human factors and ergonomics. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, Inc., 2006. ISBN 0-471-44917-2.
-
Doporučená:
Gilbertová, Sylva; Matoušek, Oldřich. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0226-6.
-
Doporučená:
Dlouhá, B. a kolektiv. Prevence v pracovním lékařství. Praha, 2010. ISBN 978-80-7071-315-0.
-
Doporučená:
Marek, Jan., Skřehot, Petr. Základy aplikované ergonomie. VÚBP, a.s. Praha, 2009. ISBN 978-80-86973-58-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
32
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
114
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat základní principy z oblasti technologického projektování výrobních procesů |
Vysvětlit základní legislativní požadavky v oblasti ochrany a prevence zdraví při práci |
Popsat charakteristiku činností na vybraném pracovišti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Analyzovat problematické pracovní pozice a činnosti vedoucí v důsledku ke zdravotním potížím |
Získávat další odborné dovednosti na základě praktických zkušeností a jejich vyhodnocení |
Aplikovat teoretické znalosti při zpracování projektu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Popsat pracovní systém z hlediska ergonomie |
Popsat základy vybraných ergonomických analýz |
Definovat základní ergonomická kritéria |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Optimalizovat vybraný výrobní proces pomocí ergonomických zásad a metod |
Posoudit náročnost práce zaměstnance z pohledu fyzické a psychické zátěže |
Aplikovat vybranou ergonomickou metodu |
Vyhodnotit vybraná zdravotní rizika |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|