|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTO / EED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTO
/
EED
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ergonomie pro design
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
34 / -
|
0 / 2
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Osvojení základních znalostí a dovedností ergonomického projektování s ohledem na antropometrii, chirotechniku a komfort při používání předmětů denní potřeby
|
Požadavky na studenta
|
Odevzdání semestrální práce
|
Obsah
|
1. Ergonomie - samostatný vědní obor. Historie a současný vývoj
2. Systém člověk- technika - prostředí
3. Pracovní zátěž a její limity pro člověka při výkonu práce
4. Ergonomické požadavky při práci se zobrazovacími jednotkami
5. Technika prostředí - hluk, osvětlení, záření
6. Technika prostředí - klimatické podmínky, barevné řešení
7. Psychická zátěž
8. Režim rozložení pracovního dne, skladba přestávek, systém organizace nepřetržité práce
9. Nástroje ergonomického modelování - ukázka práce v softwaru Delmie
10.Chronologický postup ergonomické analýzy
11.Práce s checklisty, ukázka příkladů v praxi
12.Ukázka řešení optimalizace práce ve strojírenství - ukázková videa
13.Ukázky nových designerských návrhů v propojení s ergonomií u produktů denní potřeby
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Malý, Stanislav., Král, Miroslav., Hanáková, Eva. ABC Ergonomi. VÚBP, v.v.i., Praha, 2010. ISBN 978-80-7431-027-0.
-
Základní:
Salvendy, Gavriel. Handbook of human factors and ergonomics. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, Inc., 2006. ISBN 0-471-44917-2.
-
Základní:
Glivický, Vladimír. Úvod do ergonomie. Praha : Práce, 1975.
-
Základní:
Marek, Jan., Skřehot, Petr. Základy aplikované ergonomi. VÚBP, v.v.i, Praha, 2009. ISBN 978-80-86973-58-6.
-
Doporučená:
Gilbertová, Sylva; Matoušek, Oldřich. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0226-6.
-
Doporučená:
Král, M. Ergonomie a její využití v technické praxi II.. 1. vyd. Ostrava: VAVA, 1998.
-
Doporučená:
Dlouhá, B., a kolektiv. Prevence v pracovním lékařství. Praha : GEOPRINT, 2010. ISBN 978-80-7071-315-.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
82
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy z oblasti fyziologie člověka |
definovat podstatu antropometrie při návrhu |
posoudit design výrobku s ohledem na funkčnost a používání |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
popsat ergonomické faktory produktu |
popsat dané pracoviště s ohledem na viditelná rizika při práci |
navrhnout produkt v souladu s ergonomií |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
dodržování limitů z hlediska možností působení člověka v pracovním procesu s ohledem na komfort a pracovní pohodu |
z oblasti ergonomického projektování pracoviště |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
základních aplikací ergonomických analýz a jejich hodnocení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|