|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / 9ZRC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
9ZRC
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Zdravotně regenerační cvičení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenta s významem pohybové aktivity pro zdraví jedince. Informovat o anatomické a neurofyziologické podstatě vzpřímeného držení těla. Charakterizovat individuálně optimální držení těla. Představit rozbor svalové dysbalance v oblasti hrudníku a pánve. Specifikovat zdravotně orientovanou zdatnost a možnosti její diagnostiky. Uvést studenta do problematiky sestavování intervenčního pohybového programu. Informovat o sedavém způsobu života a možnostech jeho kompenzace. Seznámit prakticky s cvičením pro správné držení těla s využitím náčiní, kompenzačním cvičením sloužícím jako prevence proti algickým vertebrogenním potížím a kondičním cvičením, při kterém sledujeme intenzitu zátěže.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce - individuální hodnocení posturální funkce a aerobní zdatnosti s návrhem intervenčního pohybového programu, praktické zvládnutí průběžných a závěrečných kontrolních cviků, teoretický test průběžné kontroly, závěrečný test.
|
Obsah
|
Teoretická část 1. Význam pohybové aktivity pro zdraví jedince (primární prevence vzniku algických vertebrogenních potíží a hromadných neinfekčních onemocnění). 2. Anatomická a neurofyziologická podstata vzpřímeného držení těla. Charakteristika individuálně optimálního držení těla. 3. Rozbor svalové dysbalance v oblasti hrudníku a pánve - základní příčiny vzniku, vhodná a nevhodná cvičení. 4. Zdravotně orientovaná zdatnost a množnosti její diagnostiky - primární a sekundární prevence civilizačních chorob. 5. Sestavování intervenčního pohybového programu (didaktické zásady kompenzačních a kondičních cvičení). 6. Sedavý způsob života. Možnosti kompenzace - alternativní sed. Praktická část: Cvičení pro správné držení těla s využitím náčiní. Kompenzačních cvičení - primární prevence algických vertebrogenních potíží. Kondiční cvičení - sledování intenzity zátěže.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Bursová, Marta. Kompenzační cvičení. Pohyb, šport, zdravie [CD-ROM] = exercitatio corpo. Praha : Grada, 2005.
-
Doporučená:
Sheehyová, K. Léčba pohybem.. Bratislava : PERFEKT,, 2000.
-
Doporučená:
StejskalL, P. Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus,, 2004.
-
Doporučená:
Rašev, Eugen. Škola zad. 1. vyd. Praha : Direkta, 1992. ISBN 80-900272-6-1.
-
Doporučená:
Kubíčková, M. Vůle ke zdravému životu. Praha : Onyx, 1996.
-
Doporučená:
Dobešová, P. Základy zdravotního cvičení. Ostrava : DOMIGA, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student by měl do předmětu ZRTV vstupovat s teoretickými znalostmi biologie člověka v rozsahu učebních programů gymnázií, dále pak s tělesnými a zdravotními předpoklady pro aktivní absolvování praktické výuky a praktických zápočtových požadavků |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student vymezuje základní elementy podpory zdraví. Stanovuje principy uvolňovacích, protahovacích a posilovacích kompenzačních cvičení, které jsou součástí prevence vertebrogenních potíží následkem současného životního stylu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|