|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / 9ZTV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
9ZTV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Cvičitel III. třídy zdravotní TV
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 6
|
0 / 9
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTV/CZTV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Informovat studenta o významu a obsahu předmětu zdravotní TV ve výchovně vzdělávacím a tělovýchovném procesu. Představit organizační formy, cíl a úkoly. Seznámit s neurofyziologickými zákonitostmi řízení pohybu, hlubokým stabilizačním systémem, rozborem svalové dysbalance, synergistickými a antagonistickými vztahy. Uvést do problematiky ortopedických oslabení, oslabení dýchacího, srdečně- cévního systému, zažívacího, vylučovacího systému. Seznámit s poruchami žláz s vnitřní sekrecí. Informovat o oslabeních smyslových, nervových a gynekologických. Charakterizovat pohybovou aktivitu ve stáří. Představit historii zdravotní a léčebné TV, zdravý životní styl a vliv zdravotní TV jako prevence vzniku civilizačních chorob.
|
Požadavky na studenta
|
Praktické a teoretické zvládnutí průběžných a závěrečných kontrolních cviků, tři průběžné teoretické testy, seminární práce s prokázáním orientace v odborné literatuře (anotace vybraného článku z odborného časopisu), kombinovaná zkouška (část praktická a následně část ústní).
|
Obsah
|
1. Zdravotní TV - význam a obsah předmětu ve výchovně vzdělávacím a tělovýchovném procesu, organizační formy. Cíl a úkoly. 2. Neurofyziologické zákonitosti řízení pohybu. Hluboký stabilizační systém páteře. Rozbor svalové dysbalance (horní a dolní zkřížený syndrom), synergistické a antagonistické vztahy. 3. Ortopedická oslabení a možnosti jejich korekce. 4. Oslabení dýchacího a srdečně-cévního systému. 5. Poruchy žláz s vnitřní sekrecí. 6. Oslabení zažívacího a vylučovacího systému. 7. Oslabení smyslová a nervová. Oslabení gynekologická. 8. Pohybová aktivita ve stáří. 9. Historie zdravotní a léčebné TV. 10. Zdravý životní styl. Nezastupitelnost optimální pohybové intervence jako primární a sekundární prevence vzniku civilizačních chorob. Praktická část Korekce nefyziologického hybného systému. Příklady kompenzačních cvičení v jednotlivých cvičebních jednotkách. Analýza cvičebních tvarů s individuálním zaměřením.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada,, 2005.
-
Doporučená:
Kabelíková, K., Vávrová, M. Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-384-7.
-
Doporučená:
Funkční svalový test. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-208-5.
-
Doporučená:
Kračmar, B. Kineziologická analýza sportovního pohybu.. Praha : TRITON, 2002.
-
Doporučená:
Véle, F. Kineziologie pro klinickou praxi.. Praha : GRADA, 1997.
-
Doporučená:
Lewit Karel. Manipulační léčba. Nakladatelství sdělovací techniky + ČLS, 2003.
-
Doporučená:
časopisy. Rehabilitace a fyzikální lékařství.
-
Doporučená:
Časopis. Rehabilitace a fyzikální lékařství,.
-
Doporučená:
časopisy. Rehabilitace a fyzikální lékařství,Bulletin Unify,Rehabilitácia,Sestra,Zdravotnické noviny.
-
Doporučená:
Vojta, Václav. Vojtův princip : Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-004-X.
-
Doporučená:
Janda, V. Základy kliniky funkčních neparetických hybných poruch. IDVPZ Brno, 1982.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
152
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student by měl do předmětu ZDR vstupovat se zažitými vědomostmi anatomie a fyziologie člověka. Měl by mít osvojeny praktické dovednosti základní gymnastiky a ze specializované gymnastické průpravy. Jeho tělesné předpoklady by měly odpovídat normám individuálně optimálního držení těla |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student používá prohloubených teoretických znalostí a praktických dovedností a aplikuje je v praxi. Při splnění požadavků pro udělení licence ,,Cvičitel zdravotní TV", bude tato licence udělena |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|