|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / DI3SS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
DI3SS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika 3 TV SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky plánování a organizování výuky tělesné výchovy na střední škole včetně analýzy vyučovacího procesu spojené s hodnocením a diagnostikou. Objasnit studentům problematiku právních podmínek a legislativy procesu školní Tv. Vysvětlit způsoby a možnosti optimalizace a efektivizace ve vyučování Tv, posoudit zdravotní aspekty školní Tv a vymezit problematiku didaktiky aplikované tělesné výchovy. Na základě předmětové praxe na cvičné škole aplikovat předem strukturovanou reflexi vyučovacího procesu v realizaci vyučovací jednotky Tv na střední škole.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní docházka do výuky na cvičné základní škole s plněním dílčích úkolů - chronometráž, sledování TF, hospitace, videozáznam (80 %),
- zpracování seminární práce (plán tematického celku),
- návrh motivace k pohybové aktivitě (zadání úkolů pro žáka ZŠ a jejich vyhodnocení - možno formou např. projektu),
- samostatný didaktický výstup na cvičné základní škole s využitím různých vyučovacích metod s důrazem na diagnostiku a hodnocení žáků v TV,
- písemný zápočtový test,
- ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Plánování v tělovýchovném procesu.
2. Plán tématického celku.
3. Právní podmínky Tv procesu.
4. Legislativa v procesu školní Tv.
5. Netradiční způsoby výuky školní Tv.
6. Didaktická technika ve vyučovacím procesu školní Tv.
7. Pohybově rekreační programy vhodné pro různé věkové skupiny.
8. Optimalizace a efektivizace ve vyučování Tv.
9. Kinestetický učební styl.
10.Didaktické zásady ve vyučovacím procesu Tv.
11.Didaktika aplikované tělesné výchovy.
12.Zdravotní aspekty školní TV, prevence a řešení úrazů ve školní Tv.
13. Gradace výstupové praxe studentů na cvičné střední škole s plněním dílčích úkolů - chronometráž, sledování TF, hospitace, videozáznam. Autoevaluace a předem strukturovaná reflexe výstupové praxe v návaznosti na znalosti a dovednosti získané v předmětech KTV/DI1SS, DI2SS, PPXS.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jaromír Votík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Petr Valach, Ph.D. (70%),
Doc. PaedDr. Jaromír Votík, CSc. (30%),
-
Vede seminář:
Mgr. Petra Špottová, Ph.D. (50%),
Mgr. Petr Valach, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Janík, Tomáš. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-165-2.
-
Základní:
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
Doporučená:
Vilímová, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2., pĹeprac., (1. vyd. v MU). Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4936-9.
-
Doporučená:
David Kirk, Doune Macdonald, Mary O'Sullivan. Handbook of Physical Education. ISBN 9781446206997.
-
Doporučená:
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
-
Doporučená:
Lochmanová, L., Mazal, F. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Olomouc, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
114
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat znalosti získané v průběhu studia do své pedagogické činnosti (zejména z předmětu KTV/DI1SS, KTV/PPXS, KTV/DI2S) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat dovednosti získané v průběhu studia do své pedagogické činnosti (zejména z předmětu KTV/DI1SS, KTV/PPXS, KTV/DI2S) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit problematiku právních a legislativních podmínek ve vyučovacím procesu školní TV |
vysvětlit využití didaktických zásad ve vyučování školní TV |
objasnit problematiku aplikované tělesné výchovy a zařazování kinestetického učebního stylu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
objasnit právní podmínky i možnosti učitele v tělovýchovných procesech na střední škole |
používat aktivně základní prvky optimalizace a efektivizace ve vyučování tělesné výchovy |
zdůvodnit hodnocení a klasifikaci v tělovýchovném procesu |
používat nejmodernější didaktickou techniku, připravovat poutavé učební činnosti v TV na střední škole |
sestavit různé typy plánů a zařadit je jako praktickou pomoc pro systematiku práce učitele TV |
objektivizovat a optimalizovat vyučovací proces TV na základě získaných dat v rámci výstupové praxe (předem strukturovaná reflexe) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|