|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / DIGU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
DIGU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika gymnastiky a úpolů ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit studentům problematiku didaktiky gymnastiky a úpolů a jejich využití při výuce na základní škole. Uvést studenty do problematiky teorie, metodiky a didaktiky základní, rytmické, sportovní gymnastiky a úpolových sportů.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná příprava na výučovací jednotku gymnastiky dle daného obsahu.
Didaktický výstup - vedení VJ s gymnastickým obsahem dle daného obsahu.
Písemná příprava na výučovací jednotku úpolů dle daného obsahu.
Didaktický výstup - vedení úpolové vyučovací jednotky.
Zvládnutí techniky, metodiky a didaktiky gymnastických cvičení, pádů a základních úpolů.
Splnění praktické a teoretické části kombinované zkoušky.
Aktivní 80% účast na cvičení.
|
Obsah
|
Didaktika gymnastiky:
1. Úvod do předmětu didaktika gymnastiky, 2. Specializovaná gymnastická průprava ve školní TV, 3. Didaktické výstupy - metodické řady, dopomoc a záchrana při nácviku akrobatických prvků, 4. Didaktické výstupy - metodické řady, dopomoc a záchrana při nácviku prvků na nářadí (přeskok), 5. Didaktické výstupy - metodické řady, dopomoc a záchrana při nácviku prvků na nářadí (kladina), 6. Didaktické výstupy - metodické řady, dopomoc a záchrana při nácviku prvků na nářadí (hrazda), 7. Didaktické výstupy - metodické řady, dopomoc a záchrana při nácviku prvků na nářadí (bradla), 8. Didaktické výstupy - metodické řady, dopomoc a záchrana při nácviku skoků na nářadí (trampolína), 9. Didaktické výstupy - metodické řady, dopomoc a záchrana při nácviku prvků na nářadí (kruhy), 10. Průpravná a doplňková cvičení v gymnastice, 11. Didakticko - organizační formy v gymnastice, 12. Didaktické řídící styly v gymnastice.
Didaktika úpolů:
1. Úvod, charakter úpolových sportů, základní a průpravné úpoly, bezpečnost při výuce úpolů, 2 3. Opakování a procvičování pádů (vzad, vpřed, stranou, modifikace pádů, pádové hry), 4. 6. Judo, základní techniky. Porazy, přehozy a držení v judu, hry se zařazením techniky judo, 7. Základní prvky zápasu, modifikace do školní TV, 8. - 9. Technika karate. Údery, kopy a jejich modifikace ve školní TV, 10. - 11. Sebeobrana proti úchopům za paže, škrcení, držení. Sebeobrana proti úderům, kopům, znehybnění útočníka, 12. - 13. Základy aikido, úpolové hry v hodinách TV.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Petr, Otto; Svatoň, Vratislav. Didaktika gymnastiky ve školní tělesné výchově : Určeno pro posl. fak. tělesné vých. a sportu. Praha : SPN, 1985.
-
Základní:
Krištofič, Jaroslav. Gymnastika. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1733-6.
-
Základní:
Svatoň, Vratislav; Zámostná, Alena. Gymnastika : Metodické listy cvičení v akrobacii a na nářadí. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1993. ISBN 80-900925-9-4.
-
Základní:
Svatoň, Vratislav. Gymnastika metodicky a hrou : Metodické listy akrobatické a nářaďové gymnastiky pro děti mladšího školního věku. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1992.
-
Základní:
Roubíček, Vladimír. Kdo s koho : Úpolová cvičení a hry. 1. vyd. Praha : Olympia, 1984.
-
Základní:
Srdínko, René. Malá škola juda. 1. vyd. Praha : Olympia, 1987.
-
Základní:
Fojtík, Ivan. Úpoly : Met. příručka pro 5. až 8. roč. základní školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-24420-3.
-
Základní:
Kos, Bohumil. Zábavná cvičení. Praha : Olympia, 1992. ISBN 80-7033-180-1.
-
Doporučená:
Svatoň, V. Bavíme se gymnastikou. ASPV, 1992.
-
Doporučená:
Ferec, Arnaud. Genetika pro trenéry. 2018. ISBN 978-80-247-5553-3.
-
Doporučená:
Fojtík, Ivan; Král, Pavel; Král, Petr. Karatedó. 1. vyd. Praha : Olympia, 1993. ISBN 80-7033-246-8.
-
Doporučená:
Libra, Josef. Teorie a metodika sportovní gymnastiky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
-
Doporučená:
Rebac, Zoran. Thajský box : . plnokontaktní bojový sport z Asie. 1. vyd. Praha : Naše vojsko, 1994. ISBN 80-206-0444-8.
-
Doporučená:
Skopová, Marie; Zítko, Miroslav. Základní gymnastika. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2637-6.
-
Doporučená:
Hrazdírová, Zdeňka. Zdravotní gymnastika : praktická příručka. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0931-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
122
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit znalosti názvosloví základní, rytmické, sportovní gymnastiky a úpolových sportů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést jednotlivé gymnastické cvičební tvary, dopomoc, záchranu a vybraná cvičení z jednotlivých úpolových odvětví |
aplikovat znalosti metodiky základní, sportovní a rytmické gymnastiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zhodnotit význam gymnastických cvičení, specializovaných gymnastických průprav a úpolových sportů v jiných sportovních odvětvích |
uvést do souvislosti teoretické poznatky z oblasti gymnastiky a úpolových sportů a jejich praktické využití v tělovýchovném procesu na základní škole |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti absolvovaných druhů gymnastiky a úpolových sportů |
aplikovat znalosti metodiky a didaktiky nácviku gymnastických cvičebních tvarů, dopomoci a záchrany při sestavování přípravy na vyučovací jednotky s gymnastickým obsahem a vyučovací jednotky s obsahem úpolových sportů |
ověřit správnost obsahu, organizace, vyučovacích metod sestavené přípravy na vyučovací jednotku při didaktickém výstupu (vedení vyučovací jednotky) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|