|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / ZRTV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
ZRTV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Zdravotně regenerační tělesná výchova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky zdravotně regeneračního cvičení. Seznámit je se zásadami sestavování pohybové intervence s ohledem na data získaná vstupní diagnostikou (individuálně optimální držení těla, celkové tělesné složení, tělesná zdatnost apod.) Sestavit a realizovat cvičební jednotku s ohledem na prevenci vzniku vybraných civilizačních onemocnění.
|
Požadavky na studenta
|
Praktické zvládnutí průběžných kontrolních cviků, teoretický závěrečný test. Docházka 75%.
|
Obsah
|
1.Pohybová aktivita (individuálně zaměřená) jako jeden ze základních elementů podpory zdraví. Studenti poučeni o BOZP. 2.Anatomická a neurofyziologická podstata individuálně optimálního držení těla. 3. Hodnocení úrovně posturální funkce (statické složky). 4.Hodnocení úrovně posturální funkce (dynamické složky). 5.Uvolňovací a dechová cvičení jako součást prevence vertebrogenních potíží následkem sedavého způsobu života. 6. Protahovací kompenzační cvičení jako součást prevence vertebrogenních potíží následkem sedavého způsobu života. 7. Posilovací kompenzační cvičení jako součást prevence vertebrogenních potíží následkem sedavého způsobu života. 8. Zdravotně orientovaná zdatnost, pohybová aktivita dětí, dospívajících, seniorů. 9. Aerobní zdatnost se zaměřením na primární prevenci civilizačních onemocnění. 10. Metabolický syndrom a jeho aspekty (zásady vyrovnávání, indikace a kontraindikace). 11. Dechová, spinální a relaxační cvičení, pohybová aktivita v prevenci stresu. 12. Cvičení v těhotenství a šestinedělí (cvičení dle Mojžíšové, aktivace dna pánevního).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroome se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Bret Contreras. Bodyweight Strength Training Anatomy. 2013. ISBN 9781450429290.
-
Rozšiřující:
Švestková, Olga; Angerová, Yvona; Druga, Rastislav,; Pfeiffer, Jan,; Votava, Jiří. Rehabilitace motoriky člověka : fyziologie a léčebné postupy. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0084-2.
-
Rozšiřující:
Bea Miescher. Spiráldynamik. 2018. ISBN 978-8087419755.
-
Rozšiřující:
Smíšek, Richard; Smíšková, Kateřina,; Smíšková, Zuzana. Svalové řetězce : spirální stabilizace páteře : manuální příprava, pohybová léčba výhřezu meziobratlového disku bez operace, potíží po operacích páteře, skoliózy bez korzetu a operace : metoda spirální stabilizace páteře : SMíšek systém. 2016. ISBN 978-80-87568-65-1.
-
Doporučená:
Bursová, Marta. Kompenzační cvičení. Pohyb, šport, zdravie [CD-ROM] = exercitatio corpo. Praha : Grada, 2005.
-
Doporučená:
Sheehyová, K. Léčba pohybem.. Bratislava : PERFEKT,, 2000.
-
Doporučená:
StejskalL, P. Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus,, 2004.
-
Doporučená:
Bean, A. Sports supplement. Bloomsbury Publishing PLC, 2015. ISBN 978-1-4729-0966-4.
-
Doporučená:
Rašev, Eugen. Škola zad. 1. vyd. Praha : Direkta, 1992. ISBN 80-900272-6-1.
-
Doporučená:
Dobešová, P. Základy zdravotního cvičení. Ostrava : DOMIGA, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
69
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat pojmosloví týkající se problematiky biologie člověka (funkční anatomie) v rozsahu učebních programů gymnázií |
objasnit vztah pohybové aktivity v systému činností vedoucích ke zdraví |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně provádět pohybovou aktivitu vzhledem ke svým tělesným a zdravotním předpokladům na úrovni praktických zápočtových požadavků |
posoudit vliv vybraných pohybových aktivit na jedince na základě osobních zkušeností |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat individuálně optimální držení těla |
posoudit indikaci a kontraindikaci pohybového programu pro oslabení podpůrně pohybového systému či oslabení interní |
objasnit problematiku prevence vybraných civilizačních chorob a vlivu pohybové aktivity jako jedné z determinant zdraví |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat odborné znalosti při sestavování cílené kompenzační pohybové intervence ve školním a tělovýchovném procesu |
provést a popsat jednotlivé kompenzační cviky (uvolňovací, posilovací, protahovací, relaxační, dechové) názorně s vědomou kontrolou, správným dýcháním a vhodnou motivací pro cílovou skupinu cvičenců |
navrhnout vhodnou pohybovou aktivitu pro primární a sekundární prevenci civilizačních chorob |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|