|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVD / DIDI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVD
/
DIDI1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika informatiky 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozšíření obecných dovedností a znalostí studenta osvojených v oblasti informatiky, pedagogiky, psychologie a obecné didaktiky o specifickou problematiku související s výukou informatiky a využití digitálních technologií.
|
Požadavky na studenta
|
Analýza učebnic informatiky a digitálních technologií (výběr nejlepší a nejhorší úlohy): prokázat prakticky schopnost evaluace učebnic a výukových materiálů dle vhodných kritérií.
Příprava na hodinu: prokázat prakticky schopnost zpracovat přípravu na hodinu a promyslet dopředu realizaci konkrétní hodiny z různých stran a úhlů pohledu.
Uznaný výstup na schválené výukové téma a reflexe ostatních na určených seminářích: prokázat prakticky schopnost podporovat učení žáků, vlastní výuku reflektovat a poskytovat rovněž vzájemné hodnocení ostatním studentům.
Více informací bude poskytnuto na úvodní hodině.
|
Obsah
|
Zařazení a cíle oborové didaktiky informatiky: vývoj postavení informatiky ve výuce v českém i mezinárodním kontextu.
Dokumenty související se školskou reformou: aktuální úprava RVP pro informatiku, digitální kompetence, vliv úpravy výuky informatiky na výuku ostatních předmětů.
Postavení informatiky v procesu vzdělávání na různých typech škol: různé varianty školních vzdělávacích programů, ukázky, příklady.
Přehled výukových materiálů, jejich hodnocení a užití: dostupné tištěné i elektronické materiály, možnosti vlastní tvorby a úprav výukových materiálů, kritéria kvality výukových materiálů a jejich relevance vzhledem k cílové skupině.
Seznámení s rozličnými formami a metodami výuky specifickými pro informatiku a digitální technologie: metody výuky informatiky v prezenčním i distančním vzdělávání, transmisivní a konstruktivistický přístup, aktivizující přístupy, ukázky, příklady.
Představa průběhu hodiny a následná tvorba přípravy: varianty průběhu hodiny relevantní k vyučovanému obsahu a cílové skupině, efektivní přístup k psané přípravě hodiny.
Hodnocení činnosti žáka s ohledem na jeho další rozvoj: typy a formy hodnocení žáků, hodnocení učitelem, sebehodnocení žáka, vzájemné hodnocení žáků, formativní hodnocení jako nástroj rozvoje osobnosti žáka, práce s chybou.
Reflexe hodiny a analýza výsledků: zhodnocení mikroteachingu po stránce strukturní, obsahové, didaktické, jazykové i po stránce celkové atmosféry, zhodnocení projevu studenta jako budoucího učitele.
Zvláštnosti prostředí pro výuku informatiky: počítačová učebna a její vybavení, mobilní tabletová učebna, výuka informatiky v netradičním prostředí (např. v terénu), koncept BYOD.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Pro předmět je vytvořen kurz v LMS Moodle KVD/DIDI1 Didaktika informatiky 1, kde jsou vloženy studijní opory a materiály ke splnění zadaných úkolů.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Filipi, Z. Didaktika informatiky 1 (e-kurz). .
-
Základní:
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Základní:
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Doporučená:
JAHNKE, I. Digital didactical desings: teaching and learning in CrossActionSpaces. New York, 2016. ISBN 978-1-138-92849-7.
-
Doporučená:
Ganajová, Mária a kol. Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Šafárik. 2021.
-
Doporučená:
Kalaš, Ivan. Premeny školy v digitálnom veku. Prvé vydanie. 2013. ISBN 978-80-10-02409-4.
-
Doporučená:
HALL, D. The ICT handbook for primary teachers. London, 2015. ISBN 978-1-138-85370-6.
-
Doporučená:
STUMPENHORST, J. The new teacher revolution: changing education for a new generation of learners. Thousands Oaks, 2015. ISBN 978-1-4833-7640-0.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Vzdělávací systémy v zahraničí : encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7552-845-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
42
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozvíjet vědomosti z oblasti informatiky a ICT v úrovni bakalářského studia Přírodovědná studia Informatika se zaměřením na vzdělávání |
zařadit vědomosti z oblasti psychologických základů výchovně vzdělávacího procesu a rozvoje osobnosti |
klasifikovat metodách pedagogické psychologie, psychologie učení a vyučování |
podat zprávu o procesu transformačních změn v oblasti českého školství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat dovednosti z oblasti informatiky a ICT v úrovni bakalářského studia Přírodovědná studia Informatika se zaměřením na vzdělávání |
demonstrovat motivaci v souvislosti s kvalitním vykonáváním budoucí učitelské profese |
prezentovat znalostní a postojový základ pro aplikaci pedagogické teorie v oblasti didaktiky informatiky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat postavení informatiky v dokumentech týkajících se školské reformy, na různých typech středních škol |
vyjmenovat vhodné formy a metody výuky specifické pro výpočetní techniku a vnímat její odlišnost vůči ostatním předmětům |
vyhledávat elektronickou podporu pro výuku |
nalézt pozitiva i negativa v činnosti žáka pro jeho další rozvoj |
vyhledat vhodnou úlohu v materiálu určeném pro výuku informatiky |
zařazovat do hodiny přestávky a vhodná cvičení pro předcházení RSI s ohledem na hygienu práce při výuce s digitálními technologiemi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
obhájit v diskusi výběr podstatných výukových témat informatiky na různých typech škol |
kriticky zhodnotit materiál určený pro výuku informatiky |
spolupracovat ve skupině |
plánovat hodinu a představit si její průběh |
používat vhodné formy a metody výuky s ohledem na výuku informatiky |
vytvořit přípravu vyučovací hodiny informatiky |
hodnotit činnost žáka, dokáže najít pozitiva i negativa a vhodně je využít pro další rozvoj žáka |
vystupovat sám před třídou |
evaluovat odučenou hodinu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|