|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / 9ZAVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
9ZAVK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy výtvarné kultury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVK/CZAVK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti získají hlubší vhled do některých témat výtvarné kultury, teorie a dějin výtvarného umění, důležitých pro učitele v prvním období základního vzdělávání. Výběr témat proto koresponduje s danou problematikou v obsahu výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro ZV. Stručný obsah: orientace v oblastech výtvarného umění, charakteristika jednotlivých okruhů výtvarné umělecké tvorby, užitá uměnovědná terminologie, ilustrace, hračka, design, recepce a interpretace výtvarných uměleckých děl, tvorba vizuálního zobrazení a vybrané kapitoly z dějin výtvarného umění 20. století.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k udělení zápočtu:
Úspěšné absolvování testu zaměřeného na prokázání znalosti pojmů, teorií a faktů z výtvarné kultury a její teorie.
Zkouška:
Znalost problematiky probírané na přednáškách v předloženém rozsahu a ve struktuře odpovídající zadaným tematickým okruhům (viz přehled probírané látky).
|
Obsah
|
1.Současné podoby výtvarného/vizuálního umění (dále jen umění)
2.Výtvarný/vizuální výraz. Co/Kdy je umění? Umění a výtvarná výchova
3.Přínos a funkce umění
4.Vztah umělecké a estetické hodnoty (umění a kýč, umění a falzum)
5.Interpretace a zprostředkování umění žákům
6.Moderní umění
7.Výrazové prostředky umění a jejich komparace
8.Pohyb, čas a tělo v umění
9.Postmodernismus v umění
10.Sochařská a objektová tvorba zejména 20. a 21. století
11.Architektonická tvorba zejména 20. a 21. století
12.Umělecký zážitek a dítě
13.Výtvarné/vizuální formy v životním prostředí dítěte
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Lukáš Korec (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (100%),
Mgr. Jitka Šosová, Ph.D. (100%),
Martina Šurkalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Doporučená:
Encyklopedie výtvarného umění. 1. české vyd. Praha : Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-167-4.
-
Doporučená:
Prokop, Dušan. Obecná uměnověda : stručný přehled a úvod. Praha : Gryf, 1994. ISBN 80-85829-04-5.
-
Doporučená:
Šamšula, Pavel. Obrazárna v hlavě : výtvarná čítanka od 9. ročníku základní školy a pro víceletá gymnázia. 6. 1. vyd. Praha : SPL-Práce, 2002. ISBN 80-86287-49-1.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
-
Doporučená:
Více autorů. Průvodce výtvarným uměním.
-
Doporučená:
Gombrich, Ernst Hans; Tůmová, Miroslava. Příběh umění. Praha, 2001. ISBN 80-204-0685-9.
-
Doporučená:
Dempseyová, Amy; Matas, Jiří; Zvelebilová, Kateřina; Koláč, Miroslav. Umělecké styly, školy a hnutí. [Praha], 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientuje se v problematice uměleckého výtvarného výrazu, - orientuje se ve výtvarných uměleckých projevech 20. a 21. století, - zná a uplatňuje zaákladní soubor pojmů, teorií a faktů z výtvarné kultury a její teorie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|