|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / AF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
AF
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Artefiletika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prokázat hluboké znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti k analytické didakticky zaměřené reflexi a evaluaci výtvarných projevů, artefaktů umění a vizuální kultury v kontextu podpůrných disciplín (estetika, vizuální studia, filozofie umění, psychologie umění, teoretická sémantika) s oporou o vlastní expresivní tvorbu. Při reflexi výtvarných projevů prokázat porozumění expresivní tvorbě jako způsobu poznávání různých typů existenciálních konceptů a s nimi spjatých životních situací v širších kulturních, společenských a uměleckých kontextech. Prokázat znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti ke koncipování a vedení artefiletických tvůrčích a reflektivních aktivit jako prostředku vzdělávání, osobnostní a sociální výchovy a zároveň i pozitivní prevence psycho-sociálních patologií, včetně personální, rasové nebo interkulturní nesnášenlivosti.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracovat jeden tvůrčí a reflektivní semestrální projekt a nejméně tři seminární úkoly analytického charakteru. V seminárních úkolech musí student prokázat porozumění problematice symbolizace, utváření vizuálních metafor prostřednictvím expresivní tvorby, úloze teorie, interpretování a kritického dialogu pro poznávací kvalitu expresivního zážitku a jeho reflexe, v projektu musí student kromě toho prokázat schopnost navrhovat a didakticky vyhodnocovat kvalitní expresivní úlohy pro žáky.
Zápočet:
Splnit písemné reflektivní nebo tvůrčí expresivní úkoly ze seminářů založených na reflexi a rozboru kulturních experimentů v oblasti výtvarného vnímání a výtvarné tvorby (frekvence: podle rozsahu nebo náročnosti úkolu jednou za čtrnáct dnů případně jednou za měsíc během semestru). Úspěšně vypracovat semestrální projekt a prezentovat ho.
|
Obsah
|
1. Vzdělávací a výchovná dimenze expresivní výchovy. Autorita a profesionalita v expresivní výchově, úloha zdůvodňování lege artis
2. Reflektivní bilance pedagogického díla; předem a následně strukturovaná reflexe. Funkce analýzy výtvarného zážitku pro přípravu výuky a pro hodnocení její kvality. Přidaná hodnota v souvislostech kvality výtvarného zážitku
3. Obsah a jeho transformace ve výuce jako procesy symbolizace a utváření učebního prostředí. Typy symbolizace podle N. Goodmana a v doplnění z perspektivy první osoby
4. Analýza obsahu a jeho transformace. Zážitkové a zkušenostní komponenty: významová, konstruktivní, empatická, prožitková
5. Koncept, výraz a jeho význam/y jako základní jednotky didaktické analýzy expresivní tvorby
6. Pedagogické dílo, jeho situace a jejich vztah k expresivnímu zážitku
7. Osobní prekoncept - didaktická jednotka obsahu. Sociokognitivní výzva a vzdělávací motivy
8. Obsah jako důsledek světa-tvorby. Skutečnost, možný svět, fikční svět v kultuře a umění. Existenciální situace
9. Pedagogické zacházení s hranicemi mezi fikcí a non-fikcí. Koncept potenciálního prostoru a zážitkových modalit: pretend, splývání, reflexe
10. Aranžování umělecké situace v expresivní výchově. Podmínky, nároky: "co je umění?", "kdy je umění?". Kánony objektu, kánony subjektu při interpretaci a hodnocení umělecké situace ve výtvarné výchově
11. Hodnocení jako prostředek sociokognitivní výzvy a vzdělávacích motivů v expresivní výchově. Reflektivní dialog a jeho vztah k charakteristikám osobnosti žáka. Hermeneutická identita
12. Alterace a verze analytické postupy v hodnocení expresivní tvorby v pedagogické praxi
13. Učivo v expresivní výchově a jeho zvláštnosti oproti naukovým předmětům. Didaktická analýza výchovného procesu v artefiletice
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (60%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (20%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (20%),
-
Vede seminář:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (60%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (20%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Základní:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Rozšiřující:
Valenta, Milan; Humpolíček, Pavel. Hra v terapii. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1190-7.
-
Rozšiřující:
Slavíková V., Slavík J., Hazuková H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta: Praha, 2000.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
absolvovat předmět KVK/ZA nebo mít odborné znalosti, odborné způsobilosti a obecné způsobilosti v rozsahu požadovaném po absolvování tohoto předmětu; |
objasnit požadovanou terminologii, vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
popsat souvislost mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe; |
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni; |
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací; |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vybavovat si požadovaná fakta z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlovat je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru; |
popsat souvislosti mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP; |
objasnit vztah obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura, ilustrovat tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlovat její podstatu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině; |
analyzovat souvislosti mezi různými typy konceptů, jejich výrazovými prostředky a subjektivními zážitkovými obsahy; |
objevovat a interpretovat souvislosti mezi kulturními koncepty a subjektivními projevy prekonceptu; |
představovat, zdůvodňovat a obhajovatv reflektivním dialogu ve skupině svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|