|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / DGVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
DGVV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Digitální gramotnost a výtvarná výchova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Digitální gramotnost, internetové umění, umělá inteligence ve výchově
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenta do souvislostí digitální gramotnosti s cíli výtvarné výchovy, včetně reflexe multigramotnosti a využití digitálních postupů a softwarové podpory tvorby obsahů ve výtvarné výchově. Cílem je získání kompetencí k využití vizuálně obrazných prostředků digitálních technologií k tvorbě, vnímání a interpretačním aktivitám ve výtvarné, audiovizuální a multimodální výchově, včetně reflexe využití aktuálních softwarových nástrojů a umělé inteligence pro tvorbu obsahu ve škole a souvislostí klasické tvorby a digitálních médií.
|
Požadavky na studenta
|
Plnění průběžných seminárních úkolů. Vytvoření multimediálního projektu na téma dohodnuté s vyučujícím, např. vytvoření systému webových stránek, cyklu fotografií, videopořadu apod. Zápočet bude proveden formou testu, který bude prověřovat základní znalosti o multimediích, dále ústní pohovor o možnostech praktického využití PC aplikací.
|
Obsah
|
1. Digitální gramotnost a multigramotnostní pojetí ve výtvarné, audiovizuální a multimodální výchově
2. Digitální umění a formy internetového umění
3. Reflexe softwarových nástrojů a využití umělé inteligence pro tvorbu obsahu ve škole
4. Generativní umění ve výtvarné a audiovizuální výchově
5. Rozšířená a virtuální realita ve výtvarné a audiovizuální výchově
6. Digitální malba a ilustrace - kategorizace postupů a softwarové podpory
7. Digitální tvorba fotografie - kategorizace postupů a softwarové podpory
8. Filmová a audiovizuální tvorba - kategorizace postupů a softwarové podpory
9. 2D/3D animace a počítačová grafika - kategorizace postupů a softwarové podpory
10. Digitálním sochařství a 3D modelování - kategorizace postupů a softwarové podpory
11. Digitální tvorba materiálů a textur, míchání barev - kategorizace postupů a softwarové podpory
12. Specifika využití stolních počítačů, tabletů a chytrých mobilních telefonů ve školních podmínkách
13. Otázky propojení umělecké tvorby v žitém a virtuálním prostoru ve škole.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learning - Moodle. KVK/DGVV Digitální gramotnost a výtvarná výchova.
https://phix.zcu.cz/moodle/enrol/index.php?id=8575
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RAUSCHNABEL, Philipp A. Augmented reality and virtual reality: changing realities in a dynamic world. Progress in IS.. Cham [Švýcarsko]: Springer, 2020. ISBN 978-80-244-4853-4.
-
Základní:
MAŠEK, J. Možnosti tvorby digitálního obsahu a implementace digitálních technologií v pedagogice umění. In Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu.. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
-
Rozšiřující:
SIMONDS, B. Blender master class: a hands-on guide to modeling, sculpting, materials and rendering. San Francisco: No Starch Press. 2013.
-
Rozšiřující:
Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.
-
Doporučená:
Perkins, Chad. After Effects: nejužitečnější postupy a triky. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3571-6.
-
Doporučená:
NG, Davy Tsz Kit; LEUNG, Jac Ka Lok; SU, Maggie Jiahong; YIM, Iris Heung Yue; QIAO, Maggie Shen et al. AI literacy in K-16 classroms.. Cham: Springer, 2022. ISBN 978-3-031-1880-0.
-
Doporučená:
SWEENY, R. W. Inter/actions/inter/sections: Art education in a digital visual culture. Reston: National Art Education Association. 2010.
-
Doporučená:
ŠOBÁŇOVÁ, PETRA, JANA JIROUTOVÁ ET AL. net art. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2016. ISBN 978-80-244-4853-4.
-
Doporučená:
SERAFINI, Frank. Reading the visual: an introduction to teaching multimodal literacy. Language and Literacy series. New York: Teachers College Press, 2014. ISBN 978-0-8077-5471-9.
-
Doporučená:
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Useful symbiosis: science, technology, art & art education. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2016. ISBN 978-80-244-4853-4.
-
Doporučená:
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat možnosti grafických a bitmapových editorů, video editorů, on-line prostředí pro tvorbu webových stránek; |
objasnit možnosti stylizace v prostředí programů podporujících tvorbu multimédií; |
vysvětlit možnosti a rizika užívání umělé inteligence ve výuce výtvarné a audiovizuální výchovy; |
popsat podstatu a možnosti digitálního umění založeného na multimédiích jako součásti globální kultury a umění. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit fotografii, fotokoláž, plakát, animaci, video a webové stránky prostřednictvím programů podporujících tvorbu multimédií; |
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních sdělení vytvořených prostřednictvím programů podporujících tvorbu multimédií; |
analyzovat a hodnotit možnosti grafických a bitmapových editorů, video editorů, on-line prostředí pro tvorbu webových stránek; |
využívat nástrojů umělé inteligence tvořivým způsobem; |
využívat postupy vytváření multimediálního elektronického obrazu pro uměleckou tvorbu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|