|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / FOTO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
FOTO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fotografická výchova pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pochopit podstatu a možnosti fotografie jako součásti globální kultury a umění v kontextu vzdělávání a dále: uvést studenta pedagogického studijního programu do problematiky fotografické tvorby; seznámit se s možnostmi práce a stylizace fotografie prostřednictvím bitmapových editorů; seznámit se s fotografickou tvorbou a výrazovými prostředky fotografie v kontextu dějin umění a historického vývoje společnosti; rozvinout schopnost analyzovat a hodnotit fotografické dílo ve všech fotografických žánrech - zejména dokumentární a abstraktní formy, zátiší, makrofotografie, krajina a architektura, reklamní a módní fotografie.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na získání zápočtu:
- úspěšné splnění dvou semestrálních prací a jejich přednesení včetně vizuální prezentace na semináři
- odevzdání práce v textové a vizuální elektronické formě
Požadavky na absolvování zkoušky:
- předchozí úspěšné získání zápočtu
- didaktický test z tématiky o fotografické výchově
|
Obsah
|
1. Fotografická výchova jako prostředek k rozvoji specifických úrovní vizuální gramotnosti. Fotografická výchova v ČR a v zahraničí, historie a současnost.
2. Význam sémiotické analýzy fotografického umění, včetně abstraktních forem.
3. Význam digitální fotografie - bitmapové editory a jejich možnosti. Proces fotografické tvorby (námět, fotoscénář a formy stylizace) a jeho reflexe v edukaci.
4. Vzdělávací praxe s fotografickým materiálem metody a formy.
5. Počátky fotografie (technologie, první fotografické žánry).
6. Reportážní a dokumentární fotografie.
7. Abstraktní formy fotografie.
8. Význam aranžovaného a nalezeného zátiší.
9. Makrofotografie a její význam.
10. Fotografie krajiny a architektury.
11. Reklamní a módní fotografie.
12. Význam a možnosti klasické analogové fotografie.
13. Tvůrčí praxe s bitmapovými editory a jejich využití ve škole (Photoshop, Gimp, Zoner atd.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Král, M. Adobe Photoshop CS5 Podrobný průvodce. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Vybíral, J. GIMP - Praktická uživatelská příručka. Brno, 2008.
-
Doporučená:
Pihan, R. Mistrovství práce s DSLR. Praha, 2014.
-
Doporučená:
Sontag, S. O fotografii.. Litomyšl, Praha, 2002.
-
Doporučená:
Mrázková, D. Příběh fotografie. Praha, 1985.
-
Doporučená:
Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Vojtěchovský, M. Vývoj československé teorie fotografie 20. století.. Praha, 1985.
-
Doporučená:
Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
-
Doporučená:
Baran, L. 125 mistrovských fotografických děl. Praha, 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit možnosti stylizace fotografie v ateliéru a exteriéru; |
popsat podstatu a možnosti fotografie jako součásti globální kultury a umění; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a hodnotit fotografické dílo v žánrových kontextech; |
zvládat tvorbu fotografie prostřednictvím bitmapových editorů; |
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních fotografických sdělení; |
objasnit významné mezníky dějin české a světové fotografie; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|