|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / GDIZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
GDIZŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Graf. a motion design pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Grafický a motion design pro vzdělávání na ZŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta schopností vytvořit jednak pomocí grafického editoru libovolnou akcidenční tiskovinu, ale i schopností vytvářet pohyblivé grafické prvky pomocí jejich animace, včetně vizuálních efektů. Cílem je rozšířit dosavadní kompetence studenta výtvarné kultury o grafický design a motion design s přihlédnutím k individuálnímu talentu studenta. Vybavit studenta kompetencemi pro ovládání digitálních technologií v kontextu základní školy. Naučit studenta zvolit odpovídající statické a dynamické výrazové prostředky grafického a motion designu, včetně výběru odpovídajících softwarových nástrojů.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšná realizace všech semestrálních úkolů na úrovni kladené na studenta výtvarného oboru pro základní vzdělávání.
Pravidelná docházka na výuku - min. 80%.
Aktivní účast při společných konzultacích mezi studenty a vyučujícím.
Odevzdání portfolia.
|
Obsah
|
1. Historie a význam grafického a motion designu, digitální ilustrace.
2. Vektorové a grafické editory, animační software.
3. Funkce a vývoj písma, řazení písma do slovních celků, typy písma, font a jeho výběr či kombinace.
4. Písmo v knize, reklamě a propagaci. Hierarchie textu, obrazu, akcentovaná informace.
5. Dynamická a statická kompozice, barva v grafickém designu.
6. Grafická stylizace - ornament, piktogram, typografické cvičení - monogram, typografická kompozice, jednotný vizuální styl - logotyp, vizitka, leták, pozvánka apod.).
7. Možnosti digitální ilustrace. Kresebný styl a imitace klasických technik kresby a malby (akvarel, uhel, tužka, pastelky, perokresba, akryl, airbrush apod.).
8. Kresba storyboardu, komiksu a vzdělávací ilustrace.
9. Animovaná typografie a animace textu.
10. Animace tvarů a grafiky (masky a animační presety).
11. Vizuální efekty a plug-iny. Animace fotografií a postav.
12. Tvorba animovaného loga, banneru a filmového titulku.
13. Grafický design, ilustrace a motion design v pedagogické praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NOGA, P. Grafický design jako platforma kulturního i jazykového poznávání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2023. ISBN 978-80-7678-156-6.
-
Základní:
Fiell, Charlotte J. Graphic Design of the 21st Century. Taschen Verlag, 2003. ISBN 3822816051.
-
Základní:
MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí.. V Praze: Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
-
Rozšiřující:
Skinn, Dez. Comic art now : the very best in contemporary comic art and illustration. Lewes : ILEX, 2008. ISBN 978-1-905814-25-1.
-
Rozšiřující:
Holešovský F. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. Praha, 1982.
-
Rozšiřující:
Ambrose, Gavin; Harris, Paul. Grafický design : typografie. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2967-8.
-
Rozšiřující:
MORLEY, N. Linocut for Artists and Designers. The Crowood Press, 2016. ISBN 978-17-8500-146-8.
-
Rozšiřující:
Lea, Derek. Mistrovství v Adobe Photoshop : [digitální ilustrace a škola výtvarných technik]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2340-9.
-
Rozšiřující:
Tschichold, Jan. Nová typografie. Praha: UMPRUM, 2021. ISBN 978-80-88308-13-3.
-
Doporučená:
Wlassikoff, Michel. The story of graphic design in France. Corte Madera : Gingko Press, 2005. ISBN 1-58423-220-X.
-
Doporučená:
Ambrose, Gavin. The visual dictionary of graphic design. Lausanne : AVA Publishing, 2006. ISBN 2-940373-43-4.
-
Doporučená:
Kneidl, Pravoslav. Z historie evropské knihy: Po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha: Nakl. Svoboda, 1989..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní výrazové prostředky v oboru grafický design; |
ovládat grafický software (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop) na základní úrovni; |
popsat materiály a základní pomůcky pro tisk z výšky a hloubky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využít zkušenosti v práci s grafickým editorem; |
použít formu v souladu s obsahem a účelem; |
používat správné zásady výtvarného řešení grafického designu; |
využívat různé grafické techniky; |
využívat výrazové prostředky ostatních disciplín a volit grafické postupy. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a objasnit technologické postupy jednotlivých technik grafického a motion designu; |
zvládat pokročilé ovládání grafického softwaru (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop); |
popsat kontext grafiky a pohyblivého obrazu v umělecké tvorbě a ostatních výtvarných disciplínách. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat formu v souladu s obsahem a účelem - podle obsahu a účelu tiskoviny či motion designu; |
originálně stylizovat zvolený motiv, aby byl jednoznačný, opticky zřetelný a snadno zapamatovatelný; |
racionálně a funkčně volit vyvážené, harmonické či dramatické, expresivní barevné řešení; |
nápaditě rozvíjet grafická řešení ve skicovních variantách, příhodně a invenčně reagovat na podněty korektur a dokázat podle stanovených požadavků dovést návrhy do graficky čistých a formálně precizních definitiv; |
používat a správně zvolit dynamickou či statickou kompozici, volit odpovídající typy písma vhodně je kombinovat; |
aplikovat úkoly užité grafiky v pedagogické praxi. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|