|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / GTV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
GTV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Grafické techniky pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
25 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je mezioborová integrace prostřednictvím autentické tvorby a vzniku artefaktu jako uměleckého díla.
Schopnost orientace v současném umění a grafickém uměleckém výrazu.
Užití a rozvíjení strukturálních prvků výstavby grafického díla jako obrazové plochy.
Schopnost didaktické reflexe.
Interpretace prožitých emocí v uměleckém tvaru.
|
Požadavky na studenta
|
Student vytvoří cyklus kreseb, maleb, nebo grafických listů na zadané, nebo vlastní téma.
Vnímá a pracuje s obsahově uzavřeným celkem při realizaci své práce.
Kontrola práce a výkonu je opakovaná v každé lekci.
Reflexivní konstrukce výtvarného procesu.
|
Obsah
|
V průběhu semestru se hledají horizonty mezi představou a ideálem a výpovědním limitem.
Hledají se nové formy zobrazení a interpretace skutečnosti.
Hledají se nová formální východiska a osobní výtvarný jazyk.
Konstitují se zažité zkušenosti.
1. Kresba dle reálného předmětu a figurace předmětů
2. Grafika hlubotisk
3. Kompoziční a výrazové principy s užitím pro hlubotisk
4. Kompoziční a výrazové principy s užitím pro tisk z výšky
5. Kompoziční a výrazové principy s užitím pro tisk z hloubky
6. Rozvoj zvolené techniky
7. Tvůrčí gesto a přesah v grafických technikách
8. Studijní práce se zaměřením na osobní téma
9. Osobní nebo zadané téma se zacílením na harmonii
10. Osobní nebo zadané téma se zacílením na estetický výstup
11. Práce v cyklech a technologické experimenty
12. Práce v cyklech a technologické experimenty
13. Ateliérové hodnocení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rydvalová, Eva. Grafické techniky v 21. století. Praha, 2021. ISBN 978-80-88283-02-7.
-
Základní:
NOGA, P. Grafický design jako platforma kulturního i jazykového poznávání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2023. ISBN 978-80-7678-156-6.
-
Základní:
Michálek, Ondřej. Magie otisku : grafické techniky a technologie tisku. První vydání. 2016. ISBN 978-80-7485-098-1.
-
Rozšiřující:
Smith, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Vyd. 2. Praha : Slovart, 2006. ISBN 80-7209-758-X.
-
Rozšiřující:
HLAVÁČEK, J. Kompozice podle R. Arnheima. Praha,Pedf UK, 1997. ISBN 80-86039-32-3.
-
Rozšiřující:
MORLEY, N. Linocut for Artists and Designers. The Crowood Press, 2016. ISBN 978-17-8500-146-8.
-
Rozšiřující:
Chalupecký, Jindřich. Na hranicích umění : Několik příběhů. Praha : Prostor, 1990. ISBN 80-85190-06-0.
-
Doporučená:
Itten, Johannes. Kunst der Farbe : Subjektives Erleben und objektives Erkennen als Wege zur Kunst. Ravensburg : Otto Maier, 1961.
-
Doporučená:
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Doporučená:
Itten, Johannes. Umění barvy : subjektivní prožívání a objektivní poznávání jako cesta ke vnímání umění. Studijní vydání. 2021. ISBN 978-80-7331-546-7.
-
Doporučená:
Baleka, Jan. Výtvarné umění : výkladový slovník : malířství, sochařství, grafika. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0609-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
69
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit principy kompozice a konstrukce obrazové plochy; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu; |
popsat základní výrazové prostředky v oboru grafika; rozlišit grafický projev na hlubotisk, tisk z výšky a tisk z plochy. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu; |
experimentovat s vyjadřovacími prostředky grafiky; |
interpretovat konkrétní námět; |
navrhnout výtvarné řešení zadaného úkolu; |
pracovat pod odborným vedením od skicování až k finálnímu projektu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a objasnit výrazové možnosti grafických technik; |
objasnit technologické postupy jednotlivých technik a jejich alternativ; |
reflektovat výsledky vlastní tvorby ve vztahu k jejich využitelnosti v pedagogické praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat a rozvíjet grafický projekt dle navrženého konceptu; |
vhodně volit výrazové prostředky ve vztahu k záměru; |
pracovat v cyklech se schopností alternativy včetně změny formy; |
použít technologické postupy jednotlivých technik; |
vhodně analogicky nebo popisně interpretovat námět; |
posoudit kvalitu výrazového projevu v obecné rovině i ve vlastním uměleckém projevu; |
pracovat i v nadsázce a experimentu; |
experimentovat s vyjadřovacími prostředky jednotlivých technik; |
ověřovat vlastnosti materiálu, výtvarné postupy a nástroje; |
hodnotit vlastní výtvarnou práci. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kvalifikační práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|