|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HUPR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HUPR2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie umění v pedagogické reflexi 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
40 / 60
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tematický celek kurzu je spojen s uměním novověku od renesance, manýrismu a nizozemského realismu přes baroko a rokoko ke klasicismu, romantismu a realismu. V procesu přechodu od lineárního pojetí dějin ke koherentnímu principu vzájemných souvislostí napříč slohovými obdobími budou v koncepci předmětu posílena ? ve srovnání s HUPR1 ? průřezová témata, např. vztah rané italské renesance a nizozemského realismu 15. století jako interpretačního problému. Cílem je získat znalosti a dovednosti interpretovat a aktivně ve výtvarné výchově pracovat s poznatky takto pojatých dějin umění. Koncepce slohového období baroka, která místo tradičního teritoriálního pojetí podle jednotlivých zemí je zaměřená na slohové proudy ? barokní realismus, radikální baroko a barokní klasicismus ? a jejich vztah k myšlenkovým proudům doby (reformace, protireformace, karteziánský racionalismus) umožní studentům porozumět vnitřní struktuře děl a zacházet s nimi tvůrčím způsobem ve výtvarné výchově. Namísto izolace výtvarných druhů ? architektury, sochařství a malířství ? bude kladen důraz na baroko jako jednotný stylový projev (Gesammkunstwerk) a konfrontaci klasicismu a romantismu jako procesu od objektivního řádu k subjektivnímu prožitku. Závěrečným průřezovým tématem je vztah realismu 19. století a impresionismu jako přechod od porenesančního výtvarného řádu k ?prenatální? fázi moderního umění.
|
Požadavky na studenta
|
Vyžadována je aktivní účast, referát, seminární práce, ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Umění první poloviny 15. století v Nizozemí /vlámští primitivové) a jeho ohlasy v Evropě. Raná a vrcholná italská renesance (architektura, malba, sochařství).
2. Pozdní renesance a manýrismus v Itálii 16. století - církev, dvůr, reformovaný Řím.
3. Renesance, manýrismus a reformace v záalpském umění. Mezi gotickou tradicí a humanismem.
4. Umění a doba Rudolfa II. Pražské umělecké centrum, transfery uměleckých děl a obchod s uměním
5. Nástup protireformace - baroko v Itálii a Španělsku. Architektura, malířství a sochařství na Apeninském poloostrově a španělská malba
6. Karteziánský racionalismus - kompoziční kázeň a výrazová uměřenost. Francie a Anglie pod vlivem barokního umění. Malířství, sochařství a grafická produkce ve stylu Ludvíka XIV.
7. Teathrum mundi . Vztah mezi makrokosmem a mikrokosmem. Barokní prostor v komplexním pohledu - dynamičnost, ilusionismus, monumentalita, okázalost, průniky křivek, prostupování prostorů, kontrast světla a stínu, bohatá výzdoba
8. Zlatý věk malířství. Nizozemské baroko. Flandry, Holandská republika. Trh s uměním a žánr jako téma umělecké specializace.8. Fenomén českého baroku - významné osobnosti barokní kultury v širších souvislostech (malba a grafická, produkce, architektura, štuk a sochařství)
9. Rokoko. Zrození rokoka a jeho východiska. Umělecká produkce v architektura, závěsná, nástěnná, nástropní malba, sochařství a štuk
10. Umění v době osvícenství - historismus a tradicionalismus. Neoklasicismus a preromantismus - od objektivního řádu k subjektivnímu prožitku.
12. Romantismus a prerafaelité. Malba, architektura, sochařství. Architektura ve službách průmyslové revoluce
13. Realismus, impresionismus. Fotografie jako zdroj masové umělecké produkce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (60%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (60%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠVEC SYBOLOVÁ, M., JASANSKÁ L. Jakou barvu má nejdelší století?. Praha: Národní galerie v Praze, 2022. ISBN 978-80-7035-788-0.
-
Základní:
MACHALÍKOVÁ, P. (ed.). Let s voskovými křídly : Josef Mánes. V Praze : Arbor vitae societas, 2022. ISBN 978-80-88256-18-2.
-
Základní:
PRAHL, R. Umělec, ateliér a umění : obrazy z 19. století.. V Řevnicích : Arbor vitae, 2022. ISBN 978-80-7467-159-3.
-
Rozšiřující:
VANĚK, J. Dějiny umění ve výtvarné kultuře západní tradice. II. díl, 19. století,. Praha : ARSCI, 2017. ISBN 978-80-7420-044-1.
-
Rozšiřující:
Štěpán VÁCHA - Radka HEISSLEROVÁ. Pražští malíři v letech 1635-1680 : Antonín Stevens, Jan Bedřich Hess, Matěj Zimprecht. Praha : Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2801-3.
-
Rozšiřující:
Müller, Werner. Von Guarino Guarini bis Balthasar Neumann. Fulda, 2002. ISBN 978-3-935590-44-0.
-
Doporučená:
SEDLÁŘ, J. Ismy umění 20. století : s esejem Poznámky k interpretaci umění 20. století. Montreal; Wien ; Strasbourg : Meridian World Press, 2014. ISBN 978-0-9685293-5-5.
-
Doporučená:
Dáňová, Helena; Klípa, Jan,; Stolárová, Lenka. Slezsko - země Koruny české : historie a kultura 1300-1740. V Praze : Národní galerie, 2008. ISBN 978-80-7035-396-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly;
|
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od pravěku do 19. století;
|
vyjmenovat hlavní představitele výtvarného umění v období od antiky po 19. stol. a popsat jejich
tvorbu;
|
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období dějin výtvarného umění a časově jej zařadit;
|
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy;
|
aplikovat formální analýzu na vybraná umělecká díla. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
|
|
|
|