|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HUPR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HUPR2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie umění v pedagogické reflexi 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
39 / 60
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz Historie umění v pedagogické reflexi II. staví na interdisciplinárním přístupu a úzce navazuje na kurz Historie umění v pedagogické reflexi I. Základem kurzu je tematický okruh uměleckohistorický zasazený do kulturněhistorického rámce, jehož cílem je podat přehled vývoje výtvarného umění v širším kontextu, a to především kulturních dějin Evropy se zvláštním akcentem na poměry v českých zemích a ve střední Evropě. Tento uměleckohistorický základ je propojen s tematickým okruhem historickým, který seznamuje posluchače s dějinami, opět s akcentem na středoevropský prostor. Studenti získávají základní přehled uměleckohistorický a taktéž z části i historický a teologický. Studium v obou tematických okruzích je konstruováno tak, aby se jejich studijní zaměření navzájem co nejvíce doplňovalo a prolínalo: záměrem je podat co nejcelistvější obraz geneze výtvarného umění v kontextu kulturní historie evropské společnosti. Mimořádný akcent je kladen na osvojení si bezpečné znalosti základních pojmů i odborné terminologie, vývojových směrů výtvarného umění, analytických metod zkoumání uměleckého díla a výtvarných technik s důrazem na předpokládanou didaktickou i pedagogickou reflexi získaných znalostí ve vlastní pedagogické praxi. Součástí výuky jsou odborné exkurze do muzeí, galerií i uměleckých sbírek a návštěva architektonických památek.
|
Požadavky na studenta
|
Vyžadována je aktivní účast, referát, seminární práce, ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Pozdní renesance a manýrismus v Itálii 16. století. Pozdní renesance ve Florencii: církev, dvůr a manýristické umění. Reformovaný Řím. Severoitalská renesance a její centra: Parma, Cremona, Benátky
2. Renesance, manýrismus a reformace v záalpském umění. Francie, Španělsko, střední Evropa, Anglie a Nizozemí
3. Umění a doba Rudolfa II. Pražské umělecké centrum, transfery uměleckých děl a obchod s uměním
4. Nástup baroku v Itálii a Španělsku. Architektura, malířství a sochařství na Apeninském poloostrově a španělská malba
5. Nizozemské baroko. Flandry, Holandská republika, trh s uměním a žánr jako téma umělecké specializace
6. Francie a Anglie pod vlivem barokního umění. Malířství, sochařství a grafická produkce ve stylu Ludvíka XIV, barokní architektura ve Francii. Anglické baroko v architektuře, malbě a sochařství
7. Fenomén českého baroku v širších souvislostech malba a grafická, produkce, architektura, štuk a sochařství
8. Rokoko. Zrození rokoka a jeho východiska. Francie a ohlas rokoka v západní Evropě
9. Umělecká produkce v centrální Evropě v době rokoka. Architektura, závěsná, nástěnná, nástropní malba, sochařství a štuk
10. Umění v době osvícenství. Neoklasicismus v Římě, Británii, Francii, Itálii a střední Evropě. Romantismus v Římě a raný romantismus v Británii
11. Romantismus v Německu, Americe, Francii, Španělsku a střední Evropě. Malba, architektura, sochařství
12. Realismus, impresionismus a prerafaelité. Fotografie jako zdroj masové umělecké produkce. Architektura ve službách průmyslové revoluce
13. Post-impresionismus a symbolismus. Secese a hledání moderního designu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (50%),
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Stolárová (50%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (50%),
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Stolárová (50%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mignot, C. Architecture of the 19th Century. 1994.
-
Základní:
Kolektiv autorů. Dějiny českého výtvarného umění III. (1+2). Academia Praha, 2001.
-
Základní:
Kolektiv autorů. Dějiny českého výtvarného umění IV (1890-1938) IV. (1+2). Academia Praha, 1998. ISBN 978-80-2000-587-8.
-
Základní:
Laven, Rolf. Franz Čižek und die Wiener Jugendkunst.. Wien, 2006.
-
Základní:
Vlnas, V., Stolárová, L. Karel Škréta 1610-1674. Doba a dílo. Národní galerie, 2010. ISBN 978-80-7035-458-.
-
Základní:
Vlnas, V., Stolárová, L. Karel Škréta (1610?1674). Studie a dokumenty. Národní galerie Praha, 2011. ISBN 978-80-7035-469-8.
-
Základní:
Eisenman, Stephen F. a kol. Nineteenth Century Art: A Critical History (Fourth Edition). London, 1994. ISBN 978-0500288887.
-
Doporučená:
Lorenz H. a kol. Barock. Geschichte der bildenden Kunst in Österreich IV. London-New York, 1999. ISBN 978-37-9131-918-6.
-
Doporučená:
Foerster, H. R. Die Welt des Barock. München-Wien-Basel, 1970. ISBN 978-38-810-2051-0.
-
Doporučená:
Sypher, Wylie Feltus. Od renesance k baroku. Odeon, Praha, 1971. ISBN 01-506-71.
-
Doporučená:
Dáňová, Helena; Klípa, Jan,; Stolárová, Lenka. Slezsko - země Koruny české : historie a kultura 1300-1740. V Praze : Národní galerie, 2008. ISBN 978-80-7035-396-7.
-
Doporučená:
Kroupa, Jiří. Umělci, objednavatelé a styl : studie z dějin umění. Brno : Barrister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-036-8.
-
Doporučená:
Müller, Werner. Von Guarino Guarini bis Balthasar Neumann. Fulda, 2002. ISBN 978-3-935590-44-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly;
|
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od pravěku do 19. století;
|
vyjmenovat hlavní představitele výtvarného umění v období od antiky po 19. stol. a popsat jejich
tvorbu;
|
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období dějin výtvarného umění a časově jej zařadit;
|
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy;
|
aplikovat formální analýzu na vybraná umělecká díla. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
|
|
|
|