|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / KTV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
KTV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Keramická tvorba ve výuce
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
13 / -
|
4 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi o problematice keramické tvorby. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů. Cílem předmětu je přiblížit studentům problematiku objemu a formy. Naučit studenta provést sochařskou studii přírodniny v hlíně, pochopit její architekturu a zákonitosti stavby a být schopen stylizační proměny za účelem vzniku nové formy.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšná realizace všech úkolů, na úrovni kladené na studenta výtvarného oboru (především osobitě, ale i technicky, esteticky popř. funkčně jasné řešení). Odevzdání portfolia ve formě fotodokumentace všech semestrálních prací.
|
Obsah
|
Těžiště předmětu leží v nápaditosti a nalézání originálních řešení, výuka je především směřována k experimentům s tradičními materiály. Posluchači zdokonalují svou manuální zručnost, učí se citu pro materiál a jeho výraz. Na počátku hledání řešení zadaných úkolů je diskuse s vyučujícím, které však předchází vždy rešerše reflektující aktuální řešení úkolu nebo případně i určité historické inspirace.
1. Seznámení s obsahem a zadání samostatného úkolu
2. Skicovní materiál, studie zvolené přírodniny v kresbě i hlíně
3. Modelování vybraného přírodního tvaru (zvětšení v měřítku)
4. Stylizace téhož tvaru - stavěná keramika
5. Stylizace téhož tvaru - stavěná keramika (dokončení)
6. Modelovaný keramický reliéf
7. Prořezávaný keramický reliéf geometrická stylizace
8. Keramický objekt vycházející z předchozích zkušeností - stavěná keramika s uplatněním prvků zhotovených na hrnčířském kruhu
9. Keramický objekt vycházející z předchozích zkušeností - stavěná keramika s uplatněním prvků zhotovených na hrnčířském kruhu
10. Váza, dóza nebo miska točená na hrnčířském kruhu
11. Glazování
12. Glazování
13. Závěrečné hodnocení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BELL, Amber Creswell. Clay: contemporary ceramic artisans. New York: Thames & Hudson, 2017. ISBN 978-0-500-50072-9.
-
Základní:
Uhl Skřivanová, Věra. Den plzeňské keramiky : 3.6.2017. První vydání. 2018. ISBN 978-80-261-0767-5.
-
Rozšiřující:
Mattison, Steve. Jak se dělá keramika : podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-599-4.
-
Rozšiřující:
Špís, Jiří. Modelářství porcelánu a keramiky. Karlovy Vary : Jiří Špís, 2004. ISBN 80-239-4288-3.
-
Rozšiřující:
TAYLOR, L. The Ceramics Bible Revised Edition. Chronicle Books, 2022. ISBN 1797215140.
-
Rozšiřující:
Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických. Praha : Knihcentrum, 1996. ISBN 80-86054-24-1.
-
Doporučená:
Vetter, Ingridl. Keramik in Deutschland 1955-1990: Die Sammlung Hinder/Reimers. Eine Auswahl. ARNOLDSCHE, 1997. ISBN 978-39-2536-977-3.
-
Doporučená:
Buček, R. Technologie keramické výroby. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4757-5.
-
Doporučená:
Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky. [Praha] : Vega, 2000. ISBN 80-900860-6-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
28
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru; |
znalost a dovednost základů modelování a studijní kresby; |
charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout výtvarné řešení rozsáhlého úkolu; |
uvažovat novátorsky na základě znalosti způsobů vytváření keramiky; |
pracovat podle složitějšího technologického postupu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat cítění, vnímání a organizování hmoty ve větších a vícečetných souborech; |
charakterizovat současné umělecké a designové trendy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hmotným či konceptuálním způsobem zviditelnit vnitřní výtvarnou představu; |
využívat náročnější technologické postupy při výstavbě keramického tvaru, popř. jejich kombinaci; |
zkušeně využívat výrazové prostředky finální povrchové úpravy; |
experimentovat s keramickými technikami. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|