|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / KVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
KVV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Od konceptu po výtvarný výraz
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Od konceptu po výtvarný výraz ve vzdělávání
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je rozvíjet studentovu kreativitu jako předobraz jeho budoucí pedagogické práce a osvojit si praktické výtvarné dovednosti, rozvíjet vlastní umělecké aktivity a osvojit si základní oborové teoretické poznatky. Představit tendence současné autorské tvorby. Postupy, jež jsou založeny na experimentální práci s klasickými médii, technologiemi a digitálními médii a na inovativních způsobech zacházení s uměleckým konceptem v kontextech vizuální kultury. Cíl je otevřen jak postupům a metodám klasických forem, tak i dialogu napříč multimediálními směry. Studenti získají přehled o vývojových etapách dějin umění a osvojí si základy didaktiky oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšná realizace semestrální práce, na úrovni kladené na studenta výtvarného učitelského oboru (především osobitě, ale i technicky a esteticky). Obhajoba výsledného souboru před studijní skupinou.
Student pravidelně navštěvuje výuku a konzultuje postup práce s vyučujícím.
|
Obsah
|
Obsah předmětu směřuje k porozumění současnému "posttrendovému" umění v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Před studentem stojí samostatné řešení zadaného úkolu v průběhu semestru s cílem nalézt originální řešení a prezentovat výsledek vlastního tvoření. Studenti se seznamují s čerstvě nabytými vědomostmi a zkušenostmi ve všech oborech studia a prvně zpracovávají individuální projekt. V tvůrčím procesu mohou přistupovat k technologickým experimentům. Studenti teoreticky nahlíží a reflektují postupy práce, námětové variace a umělecké posuny v kunsthistorických kontextech, ale zároveň popírá vše existující a usilovně hledá vlastní výraz.
1. - 3. - "Já" - individuálně řešený malířský úkol do konkrétního prostoru. (Postup od konzultování skic, rozpracování variant řešení a realizace vybraného námětu libovolnou malířskou technikou.)
4. - 6. "Můj prostor - můj názor - mé pojetí" - soubor experimentálních kresebných přístupů na libovolné podložky středního formátu na téma
7. - 9. - "Symbol nekonečného obdivu" - objekt vytvořený technikou junk artu (např. PET sculpture)
10. - 13. "Dám si Plzeň" - individuální streetartová instalace (výběr objektu, místa a výtvarné techniky je libovolný).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. akad. mal. František Hodonský (100%),
-
Přednášející:
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (30%),
Prof. akad. mal. František Hodonský (40%),
MgA. Jakub Král (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (30%),
Prof. akad. mal. František Hodonský (40%),
MgA. Jakub Král (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
E. Lucie - Smith. Art today. Slovart, 1996.
-
Základní:
Wilson, Michael. Jak číst současné umění : umění 21. století zblízka. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7473-620-9.
-
Základní:
Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
-
Základní:
Stehlíková Babyrádová, H. et al. Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
Základní:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Základní:
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Základní:
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Doporučená:
Lucie-Smith, E. Movements in art since 1945. New rev. ed. London: Thames and Hudson, 1984.
-
Doporučená:
Ruhrberg, K. et al. Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie].. Praha: Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
24
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a objasnit historický kontext od 2. pol. XX. stol. s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
využít výrazové možnosti nových médií; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit odbornou terminologii v oblasti vizuální kultury; |
popsat a objasnit tendence výtvarního umění 2. pol. 20. století. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
experimentovat s možnostmi výtvarných technik; |
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
zvolit vhodnou techniku ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech; |
experimentovat s technologiemi, různými materiály a tří i čtyřrozměrným prostorem; |
realizovat vlastní projekt; |
prezentovat vlastní práci ve výstavním prostoru. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|