|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / P1LT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
P1LT
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Plošná tvorba pro 1. stupeň ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
107 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci předmětu studující zkoumají a ověřují výrazové možnosti plošných výtvarných technik. Praktická výuka je zaměřena nejen na kresebné a malířské aktivity, ale také na experimentování s grafickými a kombinovanými technikami. V rámci realizace výtvarných úkolů studující rozšiřují repertoár využívaných výtvarných technik a volí adekvátní výtvarné výrazové prostředky k vyjádření vlastního tvůrčího záměru. Nedílnou součástí výuky je reflexe a interpretace procesu a výsledků tvorby a hledání souvislostí mezi vlastním vizuálně obrazným vyjádřením, výtvarným uměním (se zaměřením na současné umění) a výtvarnou výchovou na 1. stupni základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
Pro úspěšné získání zápočtu je třeba: vypracovat 6 plošných výtvarných úkolů s reflektivními komentáři; odevzdat fotodokumentaci procesu a výsledků řešení výtvarných úkolů; zúčastnit se min. 75 % seminářů.
|
Obsah
|
1. Úvod k plošným výtvarným technikám
2. Plošná tvorba na poli současného výtvarného umění
3. Přehled materiálů pro kresbu (se suchou a mokrou stopou)
4. Přehled materiálů pro malbu (akryl, tempera, olej, akvarel, pastel?) a možnosti jejich uplatnění na 1. stupni ZŠ
5. Od otisku k tisku - základní grafické techniky a jejich uplatnění ve výtvarné výchově pro 1. stupeň ZŠ (otisk, stopa, frotáž, monotyp,?)
6. Koláž a její potenciál pro výtvarnou výchovu na 1. stupni ZŠ
7. Linie, barva a světlo v plošném výtvarném vyjádření
8. Kompozice v plošném výtvarném vyjádření
9. Způsob vyjádření prostoru a tvaru v kresbě a malbě
10. Experimentální pojetí kresby, malby a grafiky a jeho uplatnění ve výtvarné výchově na 1. stupni
11. Kombinace výtvarných technik v ploše a hledání cesty k autentickému výtvarnému výrazu
12. Reflexe procesu a výsledných řešení výtvarných úkolů zaměřených na plošnou tvorbu
13. Způsoby prezentace procesu a výsledků výtvarných úkolů zaměřených na vizuální tvorbu v ploše
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learning - Moodle. Havlíček, Jakub. KVK/P1LT - Tvořivost a otevřená mysl.
https://phix.zcu.cz/moodle/enrol/index.php?id=7249
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RYDVALOVÁ, V. Grafické techniky v 21. století. Praha, 2021. ISBN 978-80-7568-409-7.
-
Základní:
ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
-
Doporučená:
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : Aventinum, 1992. ISBN 80-7168-018-4.
-
Doporučená:
MICHÁLEK, O. Magie otisku: grafické techniky a technologie tisku. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-214-5342-5.
-
Doporučená:
BÖHM, D., FRANTA, J. Nulla dies sine linea. BIGGBOSS, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
-
Doporučená:
ZAPLETAL, A. Obrazy filozofie a tělesná mysl. Praha: AVU, 2022. ISBN 978-80-88366-35-5.
-
Doporučená:
PARRAMÓN, V., MARIA, J. Velká kniha o kresbě : Historie, malířský ateliér, materiály a postupy, náměty, teorie a praxe olejomalby. Praha : Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-093-7.
-
Doporučená:
DVOŘÁKOVÁ, H. Výtvarná výchova : pracovní sešit pro 1.-3. ročník. Havlíčkův Brod : Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996. ISBN 80-85808-46-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
25
|
Celkem
|
25
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
6
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
20
|
Celkem
|
26
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění; |
pojmenovat základní výrazové možností linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl; |
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu; |
verbalizovat a vyjádřit v písemné formě reflexi vlastní výtvarné tvorby. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a objasnit některé plošné (kresebné, malířské a grafické) projevy výtvarné kultury a výtvarného umění minulosti a současnosti; |
nalézat souvislosti mezi vlastním či jiným plošným výtvarným výrazem a projevy výtvarné kultury; |
rozpoznat a pojmenovat výrazové možnosti linie, plochy, barvy a materiálu v plošné tvorbě; |
rozlišit plošné výtvarné artefakty minulosti a současnosti z hlediska formy, případně techniky či stylu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
užívat příslušnou odbornou terminologii v interpretaci a v reflexi vlastních výtvarných projevů; |
využívat výrazové možnosti linie, barvy a materiálu ve vlastní plošné tvorbě; |
uplatňovat základní technicko-řemeslné postupy v oblasti plošné tvorby; |
navrhovat jednoduché výtvarné hry a experimenty pro děti na prvním stupni základní školy. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|