|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / PŘV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
PŘV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Projektování a řízení výuky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je zaměřen na přípravu učitele na vyučování v uměleckých oborech výchovy. Cílem kurzu je vybavit účastníka kompetencemi k objevování nebo tvorbě poznatkově plodných a motivujících námětů, k jejich rozpracování do modelu vyučovací jednotky i do širšího projektového systému (řady, projekty), k jejich realizaci a jejich profesní reflexi spojené s navrhováním zlepšujících alternativ. Kurz má jednotné teoretické a koncepční východisko, ale různé vnitřní specializace na dílčí umělecké disciplíny (např. projektování výuky na ZŠ a SŠ v oboru multimédií, projektování výuky na ZŠ a SŠ v grafických technikách, projektování výuky na ZŠ a SŠ v práci s papírem a knižní kultuře apod.).
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu interaktivně pojatých seminářů jsou zakládány, rozšiřovány a ověřovány znalosti, dovednosti a kompetence studentů, dokumentované krátkými reflexivními texty tvořícími portfolio studenta odevzdávané průběžně nebo na konci semestru do výukové databáze Artfolio a podmiňující udělení zápočtu.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Vzdělávací obsah ve VV (obsahová struktura ve výuce - tematická, konceptová a kompetenční vrstva výuky, abstrakční zdvihy a obsahové transformace při výstavbě učebních úloh ve výtvarné výchově)
2. Estetické a umělecké stránky učiva (estetická a umělecká hodnota - výklad a demonstrace v umělecké praxi, základní estetická kritéria hodnocení, indikátory tvořivosti a expresivity)
3. Konceptualizace námětu a vzdělávací motiv (koncept a prekoncept jako jednotky poznávání, neúplná a úplná konceptualizace námětu, reflektivní dialog a vzdělávací motiv)
4. Dimenze výrazové hry (výrazová hra - vymezení a struktura, dimenze výrazové hry a tvůrčí činnosti ve výtvarné výchově)
5. Dynamika vztahů námětu, výtvarných postupů a úkolu (důraz - vymezení a kontext, taxonomie oborově didaktických důrazů a možností hodnocení v jednotlivých dimenzích výrazové hry)
6. Projektování výuky ve VV (výtvarná etuda, experiment, tematická řada a projekt ve výtvarné výchově)
Předmět Projektování a řízení výuky navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem:
Speciální pedagogika pro učitele SŠ: V rámci výkladu ontogeneze kognitivních funkcí (Piaget, Inhelder) jsou studenti seznámeni s případy specifických poruch vývoje a jejich dopadu na dětský výtvarný projev.
Obecná didaktika pro střední školy: Předmět Projektování a řízení výuky rozvíjí poznávání vztahů učivo (obsah)- žák tvůrce/žák vnímatel- učitel na podkladě tří základních tvůrčích činností uvedených v RVP: rozvoj smyslové citlivosti, ověřování komunikačních účinků, uplatňování subjektivity. Studenti se dále učí vybírat a aplikovat vhodné formy a způsoby hodnocení žáka s ohledem na specifika expresivně tvořivého oboru.
Pedagogická psychologie A: Pro reflexi výuky jsou studenti seznamováni s přípravou reflektivního dialogu. Učí se jej navrhovat jako nástroj sociokognitivního konfliktu za účelem konceptualizace obsahů.
Pedagogická psychologie pro ZŠ: Návaznost existuje v okruhu - Psychologické aspekty tvořivosti žáků, obecné poznatky jsou konkretizovány pro oblast výtvarné tvořivosti.
V oředmětu je prováděna reflexe výstupové praxe rozvíjením poznávání vztahů 1/učivo (obsah)- 2/žák tvůrce/žák vnímatel- 3/učitel v kontextu RVP a Schönovy koncepce reflektivního praktika).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Efland, Arthur D.. A history of art education. 1990. ISBN 0-8077-2977-9.
-
Doporučená:
Hickman Richard. Art education 11 - 18. 2004. ISBN 9780826472014.
-
Doporučená:
Addison, Nicholas. Debates in art and design education. 2013. ISBN 978-0-415-61887-8.
-
Doporučená:
Allen Felicity. Education (Documents of Contemporary Art). 2011. ISBN 9780854881925.
-
Doporučená:
Seydel, Fritz. Gunter Otto - was war, was bleibt? /. 2017. ISBN 978-3-86736-148-4.
-
Doporučená:
Mason, Rachel. International dialogues about visual culture, education and art. 2008. ISBN 978-1-84150-167-3.
-
Doporučená:
Kircher, Constanze. Kunst unterrichten. 2017. ISBN 978-3-7800-4828-8.
-
Doporučená:
Regel, Gunther,2012. Moderne Kunst. 2012. ISBN 978-3-12-205420-5.
-
Doporučená:
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha Sarah, 1997.
-
Doporučená:
Mateus-Berr, Ruth. Perspectives on art education. 2015. ISBN 978-3-11-044078-2.
-
Doporučená:
Ed. by Mateus-Berr, Ruth / Götsch, Michaela. Perspectives on Art Education: Perspectives on Art Education. 2015. ISBN 978-0-41-561887-8.
-
Doporučená:
Proudy ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1999
(ROESELOVÁ, V.)
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Doporučená:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Doporučená:
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
Doporučená:
HAZUKOVÁ, H. UK - Pedagogická fakulta, Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II., Praha , 1995.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
Doporučená:
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Doporučená:
Lutz-Sterzenbach, Barbara. Zeichnen als Erkenntnis. 2014. ISBN 978-3-86736-432-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
45
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat různá pojetí výuky ve výtvarné výchově; |
popsat a objasnit specifika dětského výtvarného projevu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
koncipovat program vyučovací jednotky výtvarné výchovy s ohledem na kontext cílů předmětu; |
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a objasnit principy projektování výuky ve výtvarné výchově; |
charakterizovat základní kurikulární dokumenty ve výtvarné výchově; |
charakterizovat vzdělávací obsahy výtvarné výchovy ve vazbě na současné koncepce výtvarné výchovy a základní kurikulární dokumenty. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarný úkol na základě didaktických kategorií; |
koncipovat program vyučovacích jednotek výtvarné výchovy na základě cílů stanovených základními kurikulárními dokumenty; |
koncipovat programy funkčně a obsahově propojených vyučovacích jednotek výtvarné výchovy; |
zohlednit vývojové charakteristiky cílové skupiny žáků při koncipování programu vyučovací jednotky. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|