|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / SMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
SMA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Specializace v malbě
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Specializace v malbě pro učitele
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / 30
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KVK/HEVP a KVK/HVP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit malbu jako vyjadřovací prostředek, orientovat se na kompozici, barvu, tvar. Malba v kontextech vizuální kultury.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšná realizace semestrální práce, na úrovni kladené na studenta výtvarného učitelského oboru (především osobitě, ale i technicky a esteticky). Obhajoba výsledného souboru před studijní skupinou. Student pravidelně navštěvuje kurz a konzultuje postup práce s vyučujícím. Podmínkou atestace je předložení cyklu malířských prací, reflektující všechny fáze analýzy cézannovské metody tvorby obrazu. Student pravidelně konzultuje postup práce s vyučujícím.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je umožnit posluchačům skrze vlastní tvorbu pochopit malířskou revoluci, kterou nastolil ve svém díle Paul Cézanne. Seznámí se s prostředky, jimiž Cézannova malba otevřela dveře ke vzniku umění moderny. V průběhu kurzu posluchači se také prostřednictvím vlastní malby naučí tvorbu moderny s důrazem na nefigurativní malbu analyzovat. Kurz posluchačům dává možnost sestavit vlastní racionální metodiku výuky malby, alternativní k dosud uplatňovaným klasickým metodám.
Cílem předmětu je také představit malbu jako vyjadřovací prostředek, orientovat se na kompozici, barvu, tvar. Obsah předmětu směřuje k porozumění malbě v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění.
Studenti zpracovávají individuální projekty v malbě po stránce technologické i tematické. V tvůrčím procesu přistupují k technologickým experimentům.
Student uplatňuje dříve nabyté zkušenosti v oboru studijní i volné malby, v souladu s obsahem dokáže uplatnit složitější kompoziční a originální řemeslné postupy, dovede vytvořit kompaktní soubor, ucelený v technice i výtvarném výrazu a adekvátně ho prezentovat.
Jako zdroj inspirace užívá různorodé techniky a obsahy malby v moderním a postmoderním umění.
Student teoreticky nahlíží a reflektuje postup práce, námětové variace a posuny s oporou v kunsthistorických kontextech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
-
Doporučená:
CÉZANNE, P. Číst přírodu. Praha, Arbor vitae, 2000.
-
Doporučená:
Cézanne Paul. Listy.
-
Doporučená:
Tomáš Brabec. Martin Salcman. ZCU Plzeň.
-
Doporučená:
COPPLESTONE TREWIN. Moderní umění,. SNKLU,, 1965.
-
Doporučená:
VANČÁT, J. Myšlení barvou. Salcmanův pedagogický odkza české malbě. In: (ed.) Brabec, T., Martin Salcman 1896 - 1979., s. 59 - 66.. Plzeň , Západočeská galerie Plzeň, 2009.
-
Doporučená:
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. 4., přeprac. vyd. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.
-
Doporučená:
Padrta, Jiří; Lamač, Miroslav; Motlová, Milada. Osma a Skupina výtvarných umělců 1907 - 1917 : Teorie, kritika, polemika. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0404-3.
-
Doporučená:
KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozpoznat rozdíl mezi studijní malbou v předchozích předmětech MA1- 3 a malbou vyjadřující vlastní emocionální stavy; |
charakterizovat tvorbu některých autorů současné malby; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjádřit malbou emocionální stav; |
zkoumat výrazové možnosti malby a utvářet vlastní malířský jazyk; |
experimentovat s možnostmi malby a alternativních malířských technik; |
zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu námětu; |
sledovat významné mezinárodní přehlídky malby a hledat si svůj osobitý výraz; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit odbornou terminologii v oblasti malby; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prokázat dovednost širší výtvarné vybavenosti pro jiné přístupy a variace v dalších výtvarných disciplínách; |
programově se odpoutat od viděného směrem k volnější malířské tvorbě; |
uplatňovat výrazové možnosti malby a vlastní malířský jazyk; |
splnit samostatně zvolený výtvarný úkol s důrazem na vlastní přínos; |
prokázat kompetence pro samostatnou tvorbu klasického ilustrátora, ilustrátora pro děti, malíře;
umělecky se vyjadřovat pomocí volné malířské tvorby;
|
volit správnou odbornou terminologii; |
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|