|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / SPSŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
SPSŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Seminář výtv.-pedagogické praxe na SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poskytnout prostor pro reflexi oborových praxí z výtvarné výchovy pro SŠ. Prezentovat výstupy z praxí a na základě postupů akčního výzkumu reflektovat odučené výukové jednotky. Se zaměřením na rozhodování učitele v situacích výuky vyhodnotit vlastní didaktické postupy.
|
Požadavky na studenta
|
Student prezentuje dokumentaci z praxe na SŠ. Provede rozbor hospitací u fakultního učitele, ale také rozbor vlastní výuky, kterou zaznamenal v rámci praxí na základě postupů akčního výzkumu. Nasbíraná data analyzuje a vyhodnotí ve smyslu návrhů zlepšení svého působení.
|
Obsah
|
Předmět je věnován reflexi pedagogické praxe studentů učitelství pro SŠ.
1.-3. Ověření a reflexe nabytých profesních kompetencí v rámci vyučovacího procesu
4.-6. Akční výzkum ve školní praxi a jeho postupy
7.-9. Od přípravy na výuku výtvarné výchovy, přes realizaci vzdělávacích obsahů, dokumentaci výuky i výsledku vyučovacího procesu, až po sebereflexi
10.-11. Reflexe pedagogického působení a rozhodování, situace vyučovacího procesu
12.-13. Návrh zlepšení přípravy, vyhodnocení průběhu i výsledků praxí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learning - Moodle. Uhl Skřivanová, Věra. KVK/SPSŠ Seminář výtvarné pedagogické praxe pro SŠ.
https://phix.zcu.cz/moodle/enrol/index.php?id=5460
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK. 2014.
-
Základní:
ŘEPA, Karel; POSPÍŠIL, A. ; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
-
Rozšiřující:
Slavík, Jan; Dytrtová, Kateřina; Fulková, Marie. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Praha, časopis Pedagogika, 60 (3/4), s. 223?241, 2010.
-
Doporučená:
Efland, Arthur D.. A history of art education. 1990. ISBN 0-8077-2977-9.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU, 2013.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NÚV, 2007.
-
Doporučená:
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: MU, 2011.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Celkem
|
28
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
transformovat didakticky umělecké obsahy; |
používat odbornou oborovou terminologii. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout výukovou jednotku výtvarné výchovy; |
reflektovat své pedagogické rozhodování. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozebrat vlastní pedagogické působení na základě postupů akčního výzkumu a navrhnout zlepšující alterace; |
objasnit a interpretovat umělecké dílo a transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu; |
objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky"; |
transformovat obsahy rámcového vzdělávacího programu do školního vzdělávacího programu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat vlastní pedagogické rozhodování a analyzovat situace výuky výtvarné výchovy; |
operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
srozumitelně se vyjadřovat a zaznamenat své postoje i názory. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|