|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / UKVS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
UKVS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Umění v kontextu vizuálních studií
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
40 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studující do problematiky vztahů výtvarného umění a vizuální kultury. Osvojit si poznatky, které zakládají rozšíření či obohacení výtvarné edukace směrem k vizuální kultuře. Ta na jedné straně přesahuje rámec výtvarného umění, a na druhé straně je jím významně ovlivňována. Souběžným cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou odhalování struktur vizuální zkušenosti. Na základě analýzy kazuistik vizuální zkušenosti poskytnout inspiraci a nástroje k poučenému interpretování současné vizuální kultury, která je stále více založena na obrazové komunikaci. Posílit kompetence studentů v oblasti vědomého zacházení s obrazy.
|
Požadavky na studenta
|
Písemné portfolio, které slouží jako podklad pro ústní zkoušku. Obsahem portfolia bude teoretické ukotvení pojmů, myšlenek, kontextu teorie i praxe pojednávaného tématu.
|
Obsah
|
1. Uvedení do problematiky vizuální kultury, a do jejích vztahů s výtvarným uměním
2. "Srovnávací vidění" jako ikonografická metoda přístupu k historickým a současným obrazům.
3. Současné vizuální teorie a umění
4. Fyziologie zrakového vnímání: obecné informace.
5. Psychologie zrakového vnímání (teorie, tvarová teorie, zrakové klamy)
6. Obrazová komunikace. Základní terminologie a klasifikace v nauce o znacích
7. Fotografický obraz a výtvarné umění
8. Vznik pohyblivého obrazu a filmu
9. Virtuální realita
10. Média, masová komunikace a jejich teorie
11. Výtvarné umění, a design v životním prostředí člověka
12. Reklama a její strategie
13. Vizuální gramotnosti a její koncepce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
MgA. Veronika Čechová (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
Mgr. Lenka Stolárová (50%),
Martina Šurkalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
MgA. Veronika Čechová (100%),
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (100%),
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
Prof. akad. mal. František Hodonský (100%),
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
MgA. Jakub Král (100%),
PhDr. Jan Mašek, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (100%),
Mgr. Naděžda Potůčková (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
Mgr. Lenka Stolárová (50%),
Martina Šurkalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mitchell, William John Thomas. Teorie obrazu. Praha, 2016.
-
Základní:
Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha, 2012.
-
Základní:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Rozšiřující:
Tomáš Kulka; Denis Ciporanov (eds.). Co je umění?. Červený Kostelec, 2010.
-
Rozšiřující:
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Doporučená:
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
Doporučená:
Sudjic, Deyan. B jako Bauhaus. Zlín, 2016.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Multidisciplinární komunikace : problém a princip všeobecného vzdělávání. Vyd. 1. V Praze : Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-199-0.
-
Doporučená:
Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
-
Doporučená:
Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
-
Doporučená:
Sturken, Marita. Studia vizuální kultury. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Freeland, Cynthia A. Teorie umění. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Hubatová-Vacková, Lada; Pachmanová, Martina; Pečinková, Pavla (eds.). Věci a slova. Praha, 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti; |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury na úrovni gymnaziálního vzdělání; |
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozpoznat formu výtvarného uměleckého díla či jiného vizuálního díla; |
uplatňovat poznatky (pojmy, fakta, myšlenky) o výtvarné umělecké kultuře v dialozích s odborníky i laiky; |
provést základní formální analýzu výtvarného uměleckého či jiného vizuálního díla; |
využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat specifika současné vizuální kultury; |
objasnit pojem "vizuální gramotnost"; |
vysvětlit obecné zákonitosti vizuálního vnímání; |
vymezit a objasnit základní terminologii k nauce o znacích; |
popsat možnosti nových médií; |
objasnit některá východiska současného grafického designu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat nejrozšířenější projevy současné vizuální kultury; |
odhalovat manipulativnost vizuálních děl, zejména reklamních produktů a vizuálních výtvorů užívaných k politické propagaci. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|