|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / UPVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
UPVV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do problematiky výtvarného výrazu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVK/UV1ZS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je hlubší povědomí studujících o výtvarném (uměleckém) výrazu, které je nezbytné pro jejich práci v ostatních "výtvarných" předmětech. Studující jsou vedeni k uvědomění si jeho podstatných rysů a stránek, kterými se vyčleňuje z ostatních vizuálních výrazů. Děje se tak v úzké vazbě na vlastní řešení výtvarných úkolů. Učí se přitom nejenom interpretovat výsledný výtvarný výraz, ale i reflektovat a interpretovat jeho tvorbu. V zaobírání se výrazem prolínají uvažování v osobní, ve společenské (kulturní) a v profesní učitelské rovině. Vzhledem k tomu, že se jedná o uvádění do problematiky, jsou pro výtvarné úkoly doporučeny zejména kresebné a malířské aktivity.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
vypracovat soubor 6 seminárních úkolů s reflektivními komentáři;
zúčastnit se exkurze ve vybrané galerii výtvarného umění vycházející z aktuální nabídky výstav a stálých expozic;
zúčastnit se minimálně 75% seminářů.
Zkouška:
úspěšně absolvovat pohovor zaměřený na ověření okruhu znalostí, které jsou vymezeny obsahem předmětu.
|
Obsah
|
Student
1. Výtvarný výraz a jeho vztahy k ostatním typům výrazu.
2. Základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a umění.
3. Forma, technika a styl výtvarných projevů, a jejich pojmenování.
4. Základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, tvaru, barvy a materiálu ve výtvarné tvorbě.
5. Výtvarný zážitek z hlediska jeho současné teorie. Aplikace poznatků o výtvarném zážitku.
6. Dětský výtvarný projev v kontextu výtvarné kultury a umění.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Základní:
Slavík, Jan. Výtvarný výraz - nástroj arteterapie. Arteterapie : časopis České arteterapeutické asoci. 2006.
-
Doporučená:
Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Doporučená:
Sawdon, Phil. Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. 2015. ISBN 978-1-78453-069-3.
-
Doporučená:
Cikánová, Karla. Kreslete si s námi. Aventinum. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
-
Doporučená:
Cikánová, Karla. Malujte si s námi. Praha : Aventinum, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
-
Doporučená:
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním umění. [Praha] : Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Doporučená:
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Doporučená:
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
Doporučená:
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury; |
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů se zohledněním společenskohistorických kontextů; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat charakteristické prostředky zvoleného uměleckého díla; |
zohledňovat vlastnosti různého materiálu při tvorbě; |
využívat některé výtvarné techniky a postupy; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit a objasnit pojem "výtvarný výraz"; |
pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl; |
objasnit některé soudobé umělecké koncepty; |
popsat a vysvětlit koncepty zvolených uměleckých děl; |
interpretovat zvolené umělecké dílo současnosti i minulosti; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
experimentovat s výrazovými možnosti výtvarného umění; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
uplatňovat výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu a prostoru; |
uplatňovat osobní prožitky, znalosti a zkušenosti při vlastní výtvarné tvorbě; |
reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|