|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / UVP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
UVP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Umění ve veřejném prostoru a edukaci
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zvýšit vnímavost vůči fyzickému prostředí různého druhu, místu, ve kterém se člověk pohybuje, pobývá v něm. Cílem je také pokus o vlastní výtvarné uchopení veřejného prostoru výtvarným jazykem v různých formách, v návrhu, v minimalistických fyzických improvizací jako analogií pro pedagogickou praxi ve smyslu testování vlastních možností v práci s fyzickým prostorem.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, plnit průběžné úkoly zadané vyučujícím. Vypracovat semestrální úkol na základě zadaného tématu. Semestrální práci prezentovat v písemné i ústní formě.
|
Obsah
|
Obsahem předmětu je aktivní práce s místem, které je konkrétní a specifické, není však vždy jasně určeno. Konkrétní problém ve veřejném prostoru se rodí z volného zadání individuální cestou s odkazem na umění ve veřejném prostoru. Seznámení s různými druhy umění ve veřejném prostoru.
1. Přednáška a diskuse s tématem "Ověřování schopnosti vnímat konkrétní (veřejný) prostor, upevňování schopnosti vlastní reflexe interakce subjektu s veřejným prostorem, poznávání možností osobního vkladu jako konfrontace s reálným předmětným světem, kterého je člověk zároveň součástí
2. Přednáška a diskuse "Hledání individuálního výtvarného řešení jako osobní autorský projev v konkrétním prostoru"
3. - 6. Návštěvy aktuálních výstav, které se buď vážou přímo k tématu nebo poslouží jako inspirace. Podněty a nápady jako trénink osobního verbálního projevu a současně schopnosti sdílet myšlenkové postupy výtvarným jazykem
7.- 8. Etudy, které mohou přivést k projasnění vlastního konceptu a konkrétního uchopení
9.-10. Prezentace úvah studentek/tů nad rozpracovaným úkolem
11.- 12. Návštěva akce a výstavy, vybrané přednášky, které se vážou k tématu a mohou pomoci nahlédnout problém z" jiné strany". Etuda na povzbuzení výtvarného myšlení
13. Závěrečné ústní prezentace autorského projektu studentek/ tů za doprovodu promítaných textů a obrazů jako dokument k tématu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZAHÁLKOVÁ, Š.; PÝCHA, Č.; JAKŠ, F.; ŠAFKA, V.; SOBOTKOVÁ, A. et al. Tvárnost paměti: umění pro veřejný prostor Pardubic = Malleable memory : art for the public spaces of Pardubice.. Pardubice: GAMPA, 2020. ISBN 978-80-270-8867-6.
-
Základní:
KRATOCHVÍL, P. (ed.). Veřejný prostor v ohrožení?: aktuální problémy městského veřejného prostoru z pohledu společenskovědních disciplín. Praha: Artefactum, 2018. ISBN 978-80-88283-18-8.
-
Rozšiřující:
Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
-
Rozšiřující:
Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
-
Rozšiřující:
PALLASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: Archa, 2012. ISBN 978-80-87545-09-6.
-
Rozšiřující:
Merleau-Ponty, Maurice. Svět vnímání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 2008. ISBN 978-80-7298-287-5.
-
Doporučená:
Cílek, Václav. Krajiny vnitřní a vnější : texty o paměti krajiny, smysluplném bobrovi, areálu jablkového štrúdlu a také o tom, proč lezeme na rozhlednu. 2., dopl. vyd. Praha : Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-042-7.
-
Doporučená:
Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
-
Doporučená:
GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
-
Doporučená:
Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
-
Doporučená:
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Doporučená:
PUČEROVÁ, Klára, Petr KRATOCHVÍL, Dan MERTA, Petra VLACHYNSKÁ, Ludvík HLAVÁČEK, Denisa VÁCLAVOVÁ, Radoslava SCHMELZOVÁ, Marie FOLTÝNOVÁ, Radek HORÁČEK a Tomáš KNOFLÍČEK. Z galerie ven! Umění v českém veřejném prostoru po roce 1989.. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera & Architectura, 2022. ISBN 978-80-88161-17-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
33
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát souvislosti prostorové tvorby v oblasti volné umělecké tvorby, užité tvorby a designu týkající se veřejného prostoru;
|
znát možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
projevit určitý stupeň manuální zručnosti;
|
prokazovat určitou obratnost a flexibilitu v práci s různými materiály, umět konceptualizovat a výtvarně uchopit zadání. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
prohloubit znalosti v oblasti prostorové tvorby s možností znalostí užití různých médií se zaměřením na veřejný prostor;
|
prohloubit znalosti v oblasti architektury a designu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
intenzívněji vnímat veřejný prostor jako příležitost pro vytržení z každodennosti;
|
umět využít konkrétní formu a médium pro vlastní koncept;
|
umět transformovat vlastní koncept a uchopení situace do pedagogické tvorby. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
znát rámcově historii a současnost umění ve veřejném prostoru, orientovat se v dané problematice |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|