|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / VPV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
VPV1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Výtvarný projev a výchova 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit východiska současného pojetí výtvarné výchovy, a to v oblasti soudobého, moderního i historického umění, oblasti estetiky i vizuálních studií. Objasnit výrazové možnosti výtvarného projevu jako prostředku komunikace. Věnovat pozornost recepci, interpretaci, reflexi a hodnocení výtvarného projevu. Ozřejmit cíle současné výtvarné výchovy ve vztahu k vizuální gramotnosti jako součásti klíčové kompetence evropských kurikulárních dokumentů - kompetence komunikace.
Ozřejmit hlavní vývojové proměny a pojetí školního předmětu výtvarná výchova ve 20. a 21. století. V duchu pedagogického konstruktivismu vymezit problematiku didaktické rekonstrukce uměleckého obsahu v edukačním procesu a využívat současné oborové didaktické metody. Seznámit s fázemi umělecko-pedagogického procesu: motivací, tvorbou, reflexí, hodnocením a klasifikace ve výtvarné výchově. Objasnit ukotvení oborových cílů výtvarné výchovy v rámci kurikulárních dokumentů všeobecného vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka samostatně s oporou v odborné literatuře a na základě konzultací s přednášející/m vypracuje seminární práci, kterou v rámci zkoušky prezentuje a obhájí. Pravidelně se účastní výuky, plní průběžné seminární úkoly a aktivně se zapojuje do diskuze nad problematikou soudobé výtvarné výchovy, vizuální gramotnosti, vizuálních médií, výtvarného a uměleckého projevu a jeho interpretace i hodnocení.
|
Obsah
|
1. Vizuální komunikace a vizuální gramotnost. Obraz jako medium
2. Výtvarné vyjadřovací prostředky, umění a výtvarný projev, zprostředkování umění
3. Recepce a interpretace díla, zprostředkování uměleckého díla
4. Proměny koncepcí výtvarné výchovy v průběhu 20. a 21. století, pojetí a proudy ve výtvarné výchově
5. Školní a mimoškolní výtvarná výchova. Struktura edukačních činností
6. Soudobé cíle oborového vzdělávání - výtvarná výchova v kurikulárních dokumentech v mezinárodním srovnání
7. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů
8. Didaktické prostředky přípravy a realizace výtvarné výchovy - metody a formy výuky
9. Rozhodování lektora a vyučujícího v průběhu výtvarné edukace, vyučovací situace ve výtvarné výchově
10. Fáze výuky výtvarné výchovy, tvořivost a tvůrčí proces
11. Aplikace kurikulárních dokumentů v edukační praxi
12. Hodnocení a klasifikace ve výtvarné výchově
13. Specifika galerijních a muzejních edukací
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Didaktika výtvarné výchovy
(Kitzbergerová, Lenka)
-
Základní:
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PedF UK, 2005.
-
Základní:
Uždil, Jaromír. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.
-
Základní:
Roeselová, Věra. Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: NÚV, 2007.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NÚV, 2013.
-
Rozšiřující:
Gardner, Howard. Art Education and Human Development. Los Angeles, 1990.
-
Rozšiřující:
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Rozšiřující:
Kirschenmann Johannes, Schulz, Frank, Sowa, Hubert. Kunstpädagogik im Projekt der allgemeinen Bildung. München: Kopaed, 2006.
-
Rozšiřující:
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav; Uhl Skřivanová, Věra; Zikmundová Vladimíra a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU, 2017.
-
Doporučená:
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha: PedF UK, 1994.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porovnat a zhodnotit vizuální a výtvarné prostředky umění; |
využívat výtvarné výrazové prostředky za účelem vlastního projevu; |
komunikovat a diskutovat problematiku dětského výtvarného projevu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat ve skupině a objasňovat své názory; |
analyzovat výtvarný projev. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vývoj výtvarné výchovy v ČR; |
charakterizovat a hodnotit výtvarný projev dětí, mládeže a dospělých; |
objasnit soudobé cíle oboru a oborová specifika; |
popsat kategorie vzdělávacích cílů a obsahu oboru v souladu s RVP ZV či RVP G. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat výtvarný projev; |
porovnat a hodnotit výtvarné práce dětí; |
rozpoznat jednotlivé fáze edukačního výtvarného procesu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|