|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / VTIST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
VTIST
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Výtvarné techniky na 1. st. ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 52
|
0 / 0
|
0 / 3
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je, aby student získal úplný obraz o stávajících technikách a technicko-metodických přístupech k tvorbě, které lze uplatnit ve Vv na I.st. ZŠ. V praktických úkolech je zde pozornost věnována prostorové tvorbě a některým grafickým a materiálovým technikám. Nedílnou součástí plnění úkolů je sledování didaktických aspektů uplatňování zmiňovaných technik v praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem pro získání zápočtu je aktivní účast ve výuce, dále soubor 8 - 10 výtvarných úkolů zpracovaných vybranými výtvarnými technikami. Předpokladem pro získání zkoušky je úspěšné vypracování zadaného úkolu konkrétní technikou.
|
Obsah
|
Teoretický přehled výtvarných technik s ohledem na jejich využitelnost v praxi výtvarné výchovy zejména na 1. stupni ZŠ. Praktická práce je zaměřena na přípravné grafické techniky, grafiku a prostorové práce (gumotisk, monotyp, hry s otisky, frotáž, rytá kresba, protisk, papírořez a jeho tisk, koláž - papírová i textilní, linoryt, tisk - jednobarevný i barevný aj.).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Jan Mašek, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (20%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (20%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (20%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Doporučená:
Sawdon, Phil. Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. 2015. ISBN 978-1-78453-069-3.
-
Doporučená:
Smith, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Vyd. 1. [Praha] : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-245-6.
-
Doporučená:
Estetická výchova.
-
Doporučená:
Krejča, Aleš. Grafické techniky. 2. vyd. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-636-8.
-
Doporučená:
Brožová, Vlasta; Peřinová, Marta. Kreslíme, malujeme, modelujeme. : Učebnice k praktickým činnostem ve výtvarné výchově pro 5. - 9. roč. ZŠ a ZUŠ. Praha : Fortuna, 1994. ISBN 80-7168-018-4.
-
Doporučená:
Cikánová, Karla. Objevujte s námi textil. V Praze : Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-85-9.
-
Doporučená:
Cikánová, Karla. Objevujte s námi tvar. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Prostorová tvorba ve výtvarné výchově pro základní školu 1.. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-254-7.
-
Doporučená:
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Doporučená:
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
Doporučená:
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Doporučená:
Výtvarná výchova : časpis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, ----.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické znalosti; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou předepsány žádné specifické dovednosti; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit výtvarné techniky a postupy tradičního i experimentálního charakteru; |
přiřadit ke konkrétnímu námětu vhodnou techniku; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
experimentovat s výrazovými možnosti výtvarného umění; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
přizpůsobit výtvarnou činnost konkrétní věkové skupině dětí; |
transformovat umělecký obsah do výtvarné činnosti pro 1. stupeň ZŠ; |
transformovat tradiční umělecký přístup a tradiční techniku v alternativní řešení pro práci žáků ve školním prostředí; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|