|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / VVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
VVK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vstupní výtvarný kurz pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem vstupního kurzu je srovnání handicapu mezi jednotlivými studenty, kteří přichází z různých typů středních škol. Studenti pedagogicky zaměřených programů mají možnost seznámit se základy kresby, malby a modelování, jakož to základních výtvarných disciplín, s důrazem na specifika jednotlivých technik a možnosti zprostředkování individuálního vyjádření.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné zvládnutí praktické zkoušky. Povinná účast po dobu všech tří dnů. Předložení realizovaných úkolů v jednotlivých disciplínách.
|
Obsah
|
1. den
Technologické základy. Na co kreslíme? Čím kreslíme? Praktická cvičení technikou uhlu. Základy kresebného zobrazení. Pravidlo rovnováhy. Seskupování do formátu. Sledování celku. Cvičení na prostorové a kompoziční variace ateliérového zátiší. Bod, linie. Abstraktní ateliérové cvičení na motiv reálného zátiší, nebo krajinného výseku. Plocha, tvar, světlo, barva a prostor v předmětném a nepředmětném zobrazení.
2. den
Základy malby (technika malby akrylovými, popřípadě olejovými barvami na různé typy podložek, atd.).
Výstavba obrazu (barevná kompozice, barva a tvar., plocha, bod, linie, výrazové možnosti malby, klasické malířské techniky, atd.). Základní poučení o charakteru malby. V převážně ateliérové výuce posluchači zkoumají barevné vztahy, rozvíjejí vlastní barevné vidění, rozmanitostí úloh se vytváří vztah prolínání mezi ostatními výtvarnými disciplínami. V teoretické přednášce získají základní poučení o malířské technologii.
3. den
Cílem třetího dne je vybavit studenta základními schopnostmi a dovednostmi pro modelování podle přírodních tvarů list, šiška, lebka. Zvládnout, formou jednoduchých prostorových cvičení, uplatňování tvarů, materiálů a barev v prostoru. Technologické základy modelování reliéfu a sochařského portrétu. Naučit studenta vytvořit studii hlavy jednak jako bustu i jako reliéf.
V teoretické části seznámit posluchače s vytvářením prostorových objektů a jak získané zkušenosti dále aplikovat v užité i volné sochařské tvorbě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Velíšek, Martin. Dějiny citronu, aneb, Receptura na zátiší. 2017. ISBN 978-80-7290-873-8.
-
Základní:
Losos, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-46-8.
-
Rozšiřující:
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
-
Rozšiřující:
Hodge, Susie. Stručný příběh umění : kapesní průvodce klíčovými směry, díly, tématy a technikami. První vydání. 2018. ISBN 978-80-271-0685-1.
-
Doporučená:
Slouka, Jiří. Kámen : od horniny k soše. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1258-1.
-
Doporučená:
Preclík, Vladimír. Paměť sochařského portrétu. Praha: Academie. ISBN 80-200-1184-6.
-
Doporučená:
Patřičný, Martin. Pracujeme se dřevem. 3., přeprac. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1090-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat principy perspektivního zobrazování; |
popsat základní výrazové prostředky kresby; |
objasnit specifika studijní kresby; |
zdůvodnit význam kresby pro výtvarníka. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
citlivě zacházet s výrazovými prostředky kresby; |
využívat základní suché techniky kresby a ošetření kresby fixačními prostředky; |
vyjádřit kresebně prostor, tvar, světlo, stín; |
ztvárnit skicu, studijní kresbu a přípravnou kresbu pro jiné techniky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozpoznat lineární způsob kresby a jeho výrazové prostředky - bod, linie, plocha; |
vysvětlit rozdíl mezi studijním a spontánním charakterem kresby; |
popsat základní anatomii lidskou a zvířecí; |
vnímat kresbu jako samostatnou uměleckou disciplínu v historickém kontextu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
správně vyjádřit tvar, objem a prostor v zátiší, v architektuře a krajině; |
využívat jednotlivé kompoziční plány; |
zachytit pohyb; |
experimentovat s možnostmi kresby základními suchými technikami. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Samostudium, |
|
|
|
|