|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / VVMK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
VVMK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
VV v mezinárodním a srovnávacím kontextu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Výtvarná výchova v mezinárodním a srovnávacím kontextu pro ZŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Interpretovat odborné informace ze zahraničí v rámci mezinárodního kontextu oboru a na základě postupů srovnávací výtvarné pedagogiky. Představit rámec a přístupy soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky, stejně jako některé zahraniční přístupy a koncepce výtvarné výchovy. Věnovat zvláštní pozornost současným evropským cílům vzdělávání ve smyslu vizuální gramotnosti a srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím. Diskutovat přínos využití postupů srovnávací výtvarné pedagogiky v rámci kvalifikační práce.
Získat adekvátní profesní kompetence učitelů výtvarné výchovy SŠ ve vztahu k soudobým oborovým cílům a obsahům, definovaným v RVP ZV a G a ve vztahu k požadavkům na profesi výtvarného pedagoga v mezinárodním kontextu. Předmětem zájmu se stává diskurz výtvarné pedagogiky ve vztahu k interkulturnímu vzdělávání, transkulturním a osobnostním přístupům ve vzdělávání i vizuální kultuře v době globalizovaných médií.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka reflektuje současný stav výtvarné výchovy v ČR optikou mezinárodního kontextu oboru. V rámci seminární práce i budoucí kvalifikační práce využívá poznatky zahraniční odborné literatury.
Student/ka porovná kurikulární dokumenty oboru výtvarná výchova vybraných zemí. Aktivně se účastní výuky a srovnává různé prezentované přístupy školní praxe evropských zemí.
|
Obsah
|
1. Pojetí české výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech a ve vztahu k evropským cílům oboru
2. Proudy a koncepce výtvarné výchovy u nás a v zahraničí
3. Evropská tematická síť vizuální gramotnosti
4. Mezinárodní INSEA a její česká sekce
5. Srovnávací pedagogika, rámec a stav srovnávací výtvarné pedagogiky
6. Evropské pojetí vzdělávání, klíčové kompetence a oborové cíle
7. Mezinárodní spolupráce a projekty v oblasti uměleckého vzdělávání
8. Výzkum v oblasti srovnávací výtvarné pedagogiky
9. Metoda komparace a deskripce předpoklady srovnání umělecko-pedagogických obsahů
10. České kurikulum uměleckého vzdělávání v porovnání se zahraničím
11. Realizované srovnávací výtvarně-didaktické práce v českém prostředí
12. Možnosti zlepšování soudobé praxe na základě mezinárodního srovnání
13. Mezinárodní kontext jako zázemí interpretace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NOVOTNÁ, M., FULKOVÁ, M., SÝKORA, J. Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2023. ISBN 978-80-7603-416-7.
-
Základní:
Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. 2023.
-
Rozšiřující:
Wagner, Ernst, Schönau, Diederik (eds.). Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype. Münster - New York: Waxmann, 2016.
-
Rozšiřující:
Adick, Christel. Vergleichende Erziehungswissenschaf. Eine Einführung. Kohlhammer, Stuttgart, 2008.
-
Doporučená:
Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách : [pravidla hry]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
-
Doporučená:
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012.
-
Doporučená:
Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. UK v Praze, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat odbornou terminologii oboru výtvarná výchova; |
objasnit didaktické kategorie výtvarného oboru. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
objasnit pojmy vzdělávací obsah a očekávané výstupy z RVP; |
aktivně používat alespoň jeden cizí jazyk; |
na základě příkladů školní praxe charakterizovat shody a odlišnosti pojetí výuky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat pojetí výtvarné výchovy v různých evropských zemích; |
popsat kurikulární dokumenty vybraných zemí; |
vysvětlit mezinárodní kontext, ve kterém jsou interpretovány sledované jevy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
srovnávat vzdělávací obsah i cíle v rámci kurikulárních dokumentů odlišných zemí; |
porovnat realizovanou výuku výtvarné výchovy různých zemí a interpretovat ji v mezinárodním kontextu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Samostudium, |
|
|
|
|