|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / GR11
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
GR11
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ateliér Grafika 11
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
17
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
16
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty využít své znalosti a dovednosti z disciplíny grafika pro autorské projekty umožňující inovativní transdisciplinární přesah a aplikace; spolupracovat na kolektivních projektech předpokládajících řešení jak tvůrčích, tak kooperativních a produkčních problémů. Vybavit studenty kompetencemi pro pokročilou práci s obrazem získávaným díky matrici skrze klasickou či digitální produkci a jeho další zpracování tradičním způsobem či současnou technologií.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na absolvování zkoušky:
- Pravidelná docházka na výuku.
- Průběžná aktivní účast na konzultacích.
- Vypracování a odevzdání zadaných dílčích praktických cvičení (seminárních prací) v požadovaném termínu a kvalitě.
- Průběžné konzultace, tvorba a předložení konečné verze dvou semestrálních projektů (SP) v požadované kvalitě a v termínu stanoveném vyučujícím.
- Prezentace na CD.
|
Obsah
|
1. Způsoby uchování obrazu - reliéf, šablona, chemie, nebo digitální způsob.
2. Zadání prvního úkolu - blokový tisk B2, obraz a písmo kramářská píseň technikou kolorování grafiky.
3. - 6. Konzultace semestrálního úkolu, kolorování, velkoformátový tisk, piéce unique.
7. Zadání druhého semestrálního úkolu - poster B1 v kombinované technice např. serigrafie a lino, obsahem je literární téma.
8. - 13. Konzultace semestrálního úkolu, kombinované techniky, pečeť, vodoznak. Hodnocení semestrální práce.
V tomto semestru si studenti individuálně volí jednu ze čtyř poloh uchování obrazu na matrici - buď reliéf, nebo šablonu, chemickou cestu či digitální způsob. Následně provedou její zpracování zvoleným způsobem (historizujícím - tradičním nebo aktuálním - současnou technologií), kombinují tradiční a "zasuté" polohy grafického projevu s tendencemi dnešními.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Krejča, Aleš. Grafické techniky. 2. vyd. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-7151-636-8.
-
Doporučená:
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Doporučená:
Bowlt, John E.; Hernad, Béatrice. Aus vollem Halse : Russische Buchillustration und Typographie 1900-1930. Aus den Sammlungen der Bayerischen Staatsbibliothek München. 1. Dezember 1993 - 29. Januar 1994. München : Prestel, 1993. ISBN 3-7913-1289-8.
-
Doporučená:
Bible podle Vydání Kralického.
-
Doporučená:
Stehlíková, Blanka. Cesty české ilustrace v knize pro děti a mládež. 1. vyd. Praha : Albatros, 1984.
-
Doporučená:
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Hájek, L. Figurální malba východní Asie.
-
Doporučená:
Šmejkal, František. František Muzika. Praha : Odeon, 1966.
-
Doporučená:
Wiedemann, Julius. Illustrations Now! : 96 illustrators from 13 countries. Hong Kong : Taschen, 2008. ISBN 978-3-8365-0509-3.
-
Doporučená:
Zahálka, F. Přehled knihtisku.
-
Doporučená:
Štech, V. V. Rembrandt Kresby a Grafika.
-
Doporučená:
Kritter, Ulrich von. Slawische Buchillustration im 20. Jahrhundert : Rußland, Polen, Tschechien, Slowakei. Köln : Bölau, 1998. ISBN 3-412-12497-4.
-
Doporučená:
Slánský, B. Technika malby. Paseka, 2005.
-
Doporučená:
Reynek, Bohuslav; Quinn, Justin,; Putna, Martin C.,; Šerých, Jiří. The well at morning : selected poems and graphic artworks, 1925-1971. First English edition. 2017. ISBN 978-80-246-3425-8.
-
Doporučená:
Čapek, Josef. Umění přírodních národů. Praha : Československý spisovatel, 1949.
-
Doporučená:
Kneidl, P. Z historie evropské knihy.
-
Doporučená:
Heller, Steven,; Wiedemann, Julius. 100 illustrators. Praha : Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-808-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
208
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
85
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
443
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si znalosti o širším spektru pokročilých grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.), o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro tiskařské a grafické techniky a metody, pracovat s typografií a tvorbou fontu včetně jeho různých kvalit a volby založené na účelu produktu,
využívat znalosti o výrazových a výtvarných prostředcích vhodných pro grafické techniky a jejich využití v tiskařské praxi pro tvorbu konvenčních komplexnějších celků, ale i využití grafiky pro vlastní umělecké vyjádření,
interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech, možnostech jejich propojení,
využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků,
kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce,
technologických postupů pokročilejších grafických technik a jejich integrování do zautomatizovaných motorickch procesů, vědomí některých možností využití grafických technik netradičním způsobem a možnosti, které tím vznikají pro vlastní tvůrčí činnost v práci na velkých i malých formátech,
reprodukovat znalosti o technologických postupech podpůrných a technických disciplín, možnosti kooperace s jednotlivými disciplínami, znalosti využitelnosti a funkce jiných disciplín na úrovni poučeného odhadu jejich reálných možností pro vlastní praxi,
reprodukovat teoretickou znalost funkce a specifik počítačových programů pro grafické navrhování a výtvarných a výrobních technologií, technických rozdílů a výhod jednotlivých alternativ pro konkrétní případ, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
tvorby kresebných návrhů o vysoké vypovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným grafickým a ilustračním formám a jejich kombinaci,
navrhovat plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice v rámci vlastního širšího jednotného grafického stylu, tento styl vytvořit korespondující s prostředím vlastní volby, ve kterém má být grafický styl funkční,
odborně a poučeně používat strojů, nástrojů a jiného vybavení grafické dílny včetně chemických látek a materiálů pro různé typy tisku a kombinovat je s digitálními nástroji ovládání technologie velkoformátového tisku a zachování matrice pro tyto tisky,
zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití,
reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci,
vybírat vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu v závislosti na cílové skupině diváka,
s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství,
být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response a flexibilně na ni reagovat,
plnohodnotně se zapojovat do organizace a činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, nakladateli, porotci či diváky,
zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a grafickým způsobem řešit, hledat uplatnění pro svou práci v praxi a zúčastňovat se soutěží a výstav, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a vlastního zadání, formou autorského souboru grafik zaměřeného na výpověď o autorově profilu a na nalezení individuálního výrazového jazyka a stylu,
o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu výtvarného a grafického charakteru, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů a jejich inovace, o možnostech prokázání vlastní řemeslné a výtvarné zručnosti,
o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu jednotného vizuálního stylu pro konkrétní účel, o organizaci času a práce vzhledem ke stanoveným termínům,
technologických postupů pokročilejších digitálních i grafických technik a jejich integrování do zautomatizovaných motorickch procesů, vědomí některých možností využití grafických technik netradičním způsobem a možnosti, které tím vznikají pro vlastní tvůrčí činnost v práci na velkých i malých formátech i na displeji,
o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty grafické tvorby v náročnějších celcích,
o širším spektru pokročilých grafických prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o tvorbě vlastního osobitého stylu vzhledem k technice i námětům,
odborného slovníku ilustrace a grafiky, jeho plynulého využití v komunikaci o tvůrčím procesu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější grafický projekt včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké vypovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným grafickým, digitálním a ilustračním formám a jejich kombinaci, v rámcovém zadání hledat vlastní pohled a osobitý přístup vedoucí k individuálnímu stylu,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu,
vybrat nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, technického zpracování matrice různého formátu pro tradiční i netradiční grafické techniky mechanické i chemické povahy, techniky uchování obrazu na matrici historizujícím i aktuálním způsobem, prokázat při tom profesionální uměleckou a řemeslnou úroveň,
vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a grafickému projevu a přínosu,
akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují,
mít přehled a projevovat zájem o projekty, reálné i potencionální, v oblasti studentovi tvorby, vyhledávat vhodné příležitosti a účastnit se výběrových soutěží,
vybavit si vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu v závislosti na typu diváka či zákazníka,
převést požadovaný a zamýšlený vizuál do vhodných grafických technik ve formě daných postupů či výtvarného experimentu vedoucího k pozitivnímu vývoji osobitého stylu, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|