|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / KS10
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
KS10
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ateliér Kov a šperk 10
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
11
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pomoci studentům naplno rozvinout znalosti a dovednosti potřebné pro navrhování a realizace autorských projektů využívajících řemeslné postupy šperkařství obohacené o vnímání artefaktu ze sochařského, designérského a spirituálního hlediska. Podpořit jschopnost studentů volit inovativního řešení a akcentovat interdisciplinární přesah využitím výsledků aplikovaného výzkumu v oblasti nových materiálů, nových médií, konstrukčních a uměleckých postupů.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na absolvování zkoušky:
- pravidelná aktivní docházka na výuku - 100%,
- průběžné plnění všech dílčích seminárních ateliérových úkolů dle pokynů vyučujícího v požadované kvalitě a času; pracovitost, kreativita, píle, kritický pohled,
- aktivní zapojení do řešení problémů, povinnost vlastní invence,
- průběžná tvorba, konzultace a korektury KP,
- předložení konečné verze semestrálního projektu (KP) vyučujícímu v požadovaném termínu, v požadované kvalitě a času; pracovitost, kreativita, píle, kritický pohled,
- prezentace.
Hodnotící kritéria: teoretická i výtvarná úroveň, kreativní řešení, způsob prezentace.
|
Obsah
|
1. - 13.
Zadání tématu semestrálního projektu (KP), seznámení s průběhem semestru a požadavky vyučujícího. -Seznámení s problematikou užití šperku v závislosti na prostředí a uplatnění šperku jako nositele určitých obsahů. Budou probírány situace, v nichž šperk hraje nezastupitelnou roli ve společenské komunikaci.
- Šperk pro různé příležitosti - svatba, pohřeb, divadlo a koncert, slavnostní příležitost, rituální šperk, divadelní rekvizita, filmový šperk, bižuterie.
- Průběžné zadávání, korektury, konzultace, plnění a odevzdávání dílčích seminárních úkolů.
- Průběžné konzultace, korektury a tvorba semestrálního projektu.
- Předložení finální verze projektu vyučujícímu v požadovaném termínu.
- Rešerše historického a současného zpracování, grafický výstup.
-Prezentace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hejdová, D. a spol. Dějiny uměleckého řemesla a užitého umění v českých zemích I. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Voillot, Patrick. Diamants et pierres précieuses. Paris: Gallimard, 1997. ISBN 2-07-053427-8.
-
Doporučená:
Křížová, Alena. Kov - šperk 1993. Brno: Dům umění, 1993.
-
Doporučená:
Shirley, A. Frank. Metal: design and construction. Amersham: Hulton Educational Publications, 1973. ISBN 0-7175-0653-3.
-
Doporučená:
Mergl, Jan. Moser 1857-1997. Karlovy Vary: Moser, 1997.
-
Doporučená:
Pro orientaci v oboru kromě jeho samotné historie, je důležitá znalost aktuálních tendencí. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy a webové adresy..
-
Doporučená:
Baumgärtel, Rolf. Schmuck und Edelsteine. Leipzig: Deutscher Verlag für Grundstoffindustrie.
-
Doporučená:
Slovenský šperk. Bratislava: Slovenská národná galéria, 1991. ISBN 80-85188-13-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
130
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
35
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
285
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku s využitím možností tvarování běžných materiálů a způsobů tematizace vzájemných kompozičních a materiálových vztahů v souvislosti k zadanému tématu tvorby,
reprodukovat a aplikovat o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání,
využívat vhodných formem prezentace a propagace prototypu/projektu,
využívat způsobů zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům konstrukčního týmu,
kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
efektivně zjišťovat informace o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu,
navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného šperku, navrhnout varianty předmětu, objektu, šperku, v plošném i prostorovém rozvrhu, s ohledem k jeho technické funkčnosti a estetickým kvalitám, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci a portfolio,
předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu,
na základě technických, technologických a ergonomických zásad designu kovu a šperku samostatně navrhovat nové podoby šperků pro různé cílové skupiny,
užívat reflektivní strategie vlastního stylu práce a vztahu k zadanému nebo volenému tématu,
předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, zpracovat technickou dokumentaci výroby,
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o plánování složitějšího projektu vývoje náročnějšího objektu či šperku zaměřením na tvorbu a znalosti používání šperku ve společenských vazbách (vhodné používání k identifikaci charakterů osob a dějů v oblasti profánní i sakrální), o organizaci času a práce na projektu,
o navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, o vlivu tvarování a návrh na následnou funkci a jiné faktory,
o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků,
o technologických procesech jiných disciplín potřebných pro návrh a realizaci prototypu šperku na profesionální úrovni,
o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu,
o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků,
o současných i historickým módních trendech a jejich vlivu na vlastní práci i práci jiných, o hmotné kultuře, jejím vývoji a vzájemném ovlivňování,
o specifických dílčích technických a technologických postupů při zpracování vlastního designu v průmyslovém měřítku, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně vypracovat projekt se zaměřením na tvorbu a znalosti používání šperku ve společenských vazbách (vhodné používání k identifikaci charakterů osob a dějů v oblasti profánní i sakrální) na základě rámcového zadání včetně několika různých variant řešení s důrazem na různé aspekty funkce a výroby, zvolit nejvhodnější variantu z hlediska potřeb zadavatele a vlastního přínosu,
směřovat obecné zadání designu kovu a šperku do oblasti svého zájmu, samostatně v něm hledat inovace a vlastní styl,
sepíše a vybaví vizualizacemi rešerši projektu šperku v zadané tematické oblasti, doplnit doprovodnou studií historického a současného zpracování včetně vlastního grafického výstup, na základě analýzy zadaného úkolu aplikovat nejvhodnější variantu materiálu i technologie, jejich alterace a kombinace vhodné pro specifický případ,
být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce,
zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhne technologický postup výroby prototypu, předem stanoveným způsobem zhotoví prototyp vysoké kvality,
vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu,
vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu, reflektovat efekty propagace a volit formy pro dané cílové skupiny, volit ze širší škály forem prezentace a výsledné formy zpracovat v odpovídající kvalitě, být schopen prezentovat produkt a jeho problematiku laické i odborné veřejnosti z různých kontextech, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|