|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / MA6
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
MA6
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ateliér Malba 6
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
17
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
16
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty základními znalostmi a dovednostmi nutnými pro ovládnutí malířských výrazových prostředků. Studenti se učí rozvrhovat kompoziční prvky do zadaného formátu, využít barevnou kompozici a vizuální kvality barev a jejich složitějších interakcí (akord, kontrapunkt, atd.), reflektovat a v tvorbě využívat pravidla dynamického a klidného rukopisu, pracovat a barevným valérem a hard edge technikou, vnímat a využít přednosti lazurního nanášení barvy, nebo technika alla prima, atd. To vše s ohledem k zadanému tématu a zvolené technice a technologii malby.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na absolvování zkoušky:
- pravidelná docházka na výuku,
- průběžná tvorba a konzultace tvorby,
- průběžné plnění, konzultace a odevzdávání všech dílčích seminárních úkolů v požadované kvalitě a v termínu stanoveném vyučujícím,
- předložení závěrečné verze projektu,
- prrezentace.
|
Obsah
|
1. Zadání tématu klauzurní práce (KP). Plenérová malba - přírodní záběry, akvarel. 2. Plenérová malba - architektura, tempera. 3. - 4. Malba v ateliéru - zátiší s přírodninami, tempera. 5. - 6. Velkoplošná malba, abstrahovaná reminiscence na malbu v terénu, tempera. 7. - 8. Velkoplošná malba, abstrahovaná reminiscence na malbu v terénu - pouze dvoubarevné řešení, jedna pestrá barva a běloba. 9. Malovaná miniatura předchozí malby provedená technikou akvarelu. 10. - 11. Portrét - vzájemná malba, technika tempera. 12. - 13. Portrét - vzájemná malba, po dokončení dodatečná malba divadelního líčení, tempera - pastel. Předložení závěrečné verze klauzurní práce (KP).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Noshiro, Vlasta. Osobnosti českého malířství. 2. vyd. Praha : Fragment, 1998. ISBN 80-7200-274-0.
-
Doporučená:
Skála, Petr. Bauhaus a malířství 20. století. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta humanitních studií, 2004.
-
Doporučená:
PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
-
Doporučená:
Arnason, H. Harvard; Prather, Marla F.; Wheeler, Daniel. History of modern art : painting, sculpture, architecture, photography. 4th ed. New York : Harry N. Abrams, 1998. ISBN 0-8109-3439-6.
-
Doporučená:
Cennini, Cennino. Kniha o umění středověku. Praha : Vladimír Žikeš, 1946.
-
Doporučená:
Volavka, Vojtěch. Malba a malířský rukopis : úvod do studia malířského rukopisu = Malerei und die malerische Handschrift : Einführung in das Studium der malerischen Handschrift = Peinture et l'écriture picturale : introduction aux études de l'écriture picturale = Painting and brush-work : introduction to the studium of the brush-work. 1939.
-
Doporučená:
Hégr, Miloslav. Malba, materiály a techniky.
-
Doporučená:
Petr, František. Malířské techniky.
-
Doporučená:
Kubička, Roman. Malý technologický slovník malířství, grafiky, restaurátorství. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7040-067-6.
-
Doporučená:
Toroň, Jiří. Materiály a praktická technologie v malbě. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, 1984.
-
Doporučená:
Hřebíčková, Barbora. Recepty starých mistrů aneb malířské postupy středověku.
-
Doporučená:
Biggs, Lewis. Současné tendence : Britské malířství a sochařství osmdesátých let : Katalog výstavy, Praha červen-srpen 1987. Vydání první. 1987.
-
Doporučená:
Slánský, Bohuslav. Technika v malířské tvorbě : Malířský a restaurátorský materiál. 2. nezměněné vyd. Praha : SNTL, 1976.
-
Doporučená:
Leonardo da Vinci. Úvahy o malířství. Praha, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
208
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
85
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
443
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si postupy kresebného a malířského vyjadřování
reprodukovat názvy a definice základních stavebních prvků výtvarného jazyka v malbě
usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín s ohledem na další technologické možnosti malířského vyjadřování
porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), hodnotit je a vyvádět z těchto procesů závěry
aplikovat znalosti o základním ilustrátorském a sémantickém tvarosloví při navrhování zadaného úkolu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vypracovat kresebné a malířské skici vlastních kompozičních návrhů na zadané i vlastní téma
vypracovat rešerši k zadanému tématu a problematiku strukturovaně představit a objasnit
na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a alterovat je v závislosti na požadavcích účelu práce
zrealizovat finální obraz (sérii obrazů) s ohledem na jednotnost vlastního vyvíjeného stylu nebo jejího záměrného narušení
nainstalovat svá díla do jednoduché expozice |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o plánování projektu samostatně i v týmu (konceptuální analýze zadaného tématu, skicování), základní práce s konceptem jako s dílem
o náročnějších technikách malby a jejich přesahu do dalších technik a technologií
o způsobech adjustace a expozice díla,
o o historických i soudobých stylových kánonech figurálního i nefigurálního umění, jejich kombinacích a jejich přesazích do dalších kulturního kontextu
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně i v týmu plánuje a realizuje projekt komplexní výtvarné úlohy malířskými prostředky,
zohlední v tvorbě použité techniky a technologie, vybírá ze široké škály a volí prostředky vhodné pro vyjádření vlastních představ
zdůrazní principy malířského vyjádření z hlediska iluzívního a symbolického zobrazování, práce s prostorem, proporcemi a jejich deformacemi a využívání běžných kompozičních principů,
ověřují možnosti vyjádření výtvarného záměru pouze barvou a vzájemnými barevnými vztahy,
používají běžné malířské techniky, experimentují a tvoří i méně běžnými, současnými i historickými materiály a technikami v duchu malby
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, je si těchto souvislostí vědom a dokáže jich využít
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, je schopen vlastní reflexe svého i cizího díla a dále s jejími podněty pracovat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|