|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KÚP / ASÚS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KÚP
/
ASÚS2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Středoevropské ústavní systémy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 150
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KÚP/ASS2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přiblížit, seznámit a zkoumat metodologické přístupy ke zkoumání materie ústavního práva a modely ústavních systémů. Studenti budou seznámeni s jednotlivými obecnými instituty ústavního práva srovnávacího a dále pak s příkladnými konkrétními ústavními modely ve vybraných státech v dimenzi de iure i de facto.
Předmět je vyučován interaktivně a vyžaduje aktivní participaci studentů jak na seminářích tak i při přípravě prezentací, a to jak jednotlivě tak i ve skupinách.
Předmět je vyučován v angličtině.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast ve výuce
kombinovaná zkouška
|
Obsah
|
1.Klasifikace ústavních systémů - parlamentní, prezidentský, direktorátní, neoprezidentský 2. Odpovědnost nejvyšších orgánů států a možné způsoby jejího řešení. 3. Federace v komparativním přístupu ústavních systémů a jejich modelů 4. Ústavní aspekty dekolonizace a vzniku nových států. 5. Ústavní systém USA 6. Ústavní systém Spojeného království 7. Ústavní systém Francie 8. Ústavní systém Švýcarska 9. Ústavní systém Izraele 10. Ústavní systém Bosny a Hercegoviny 11. Ústavní systém JAR 12. Ústavní systém Kanady 13. Ústavní systém Brazílie 14. Soudní kontrola ústavnosti v USA, neúplná soudní kontrola
Předmět je vyučován v anglickém jazyce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Klíma, Karel. Constitutional law of the Czech Republic. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-089-5.
-
Základní:
Heringa, A. W.; Kiiver, Ph. Constitutions compared : an introduction to comparative constitutional law. 2012. ISBN 978-1-78068-078-1.
-
Doporučená:
Hirschl, Ran. Comparative matters : the renaissance of comparative constitutional law. New York : Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-871451-4.
-
Doporučená:
Visser, Maartje de. Constitutional review in Europe : a comparative analysis. 2014. ISBN 978-1-84946-971-5.
-
Doporučená:
Rosenfeld, Michel,; Sajó, András. The Oxford handbook of comparative constitutional law. Oxford : Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0-19-968928-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
komunikativní znalost angličtiny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
přiblížit, seznámit a zkoumat metodologické přístupy ke zkoumání materie ústavního práva a modely ústavních systémů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit roli ústavy rozvinutých demokracií
definovat typy a druhy ústav, základní ústavní principy ve srovnávacím pohledu
rozlišit jednotlivé formy vlády v rozvinutých demokraciích
seznámit se s principy vertikální dělby moci, typy federací a unitární stát
definovat vztahy mezi nejvyššími státními orgány v rozvinutých demokraciích, vnitřní organizace parlamentů, zákonodárné procesy
analyzovat ústavní a politický systém, systémy politických stran v pluralitních demokraciích, volební systémy a organizace voleb v pluralitních demokraciích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vymezit roli základních lidských a občanských práv, Ústavy a postavení člověka a občana
definovat obecné soudnictví, správní a ústavní soudnictví, typy, druhy a kompetence
seznámit se vztahem ústavy a mezinárodního práva v rozvinutých pluralitních demokraciích, ústavněprávní aspekty nadnárodních integrací,
seznámit se s obecnými rysy a ústavní modely středoevropských zemí
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|