|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9FFB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9FFB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fonetika a fonologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se zvukovou podobou jazyka a jejím fungováním jako prostředku komunikace.
Vést studenty k pochopení stavby fonetického a fonologického systému a jeho používání v reálné mluvní situaci, tedy k porozumění problematice produkce a percepce řeči.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: - zápočtový test (75 % úspěšnost)
Zkouška: - písemný zkouškový test
|
Obsah
|
viz Courseware (plán přednášek)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Klimeš, Lumír. Česká fonetika : Určeno pro posl. 1. roč. učitelství VVP [všeobec. vzdělávacích předmětů]. 3., přeprac. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1983.
-
Doporučená:
Hůrková, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
-
Doporučená:
Palková, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny : s obecným úvodem do problematiky oboru. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-843-1.
-
Doporučená:
Mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult aprobace čes. jazyk. 1. Praha : Academia, 1986.
-
Doporučená:
Hála, Bohuslav. Uvedení do fonetiky češtiny na obecně fonetickém základě. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1962.
-
Doporučená:
Romportl, Milan. Základy fonetiky : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2. vyd. (v SPN 1. vyd.). Praha : SPN, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
17
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
77
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti - umějí zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce, - jsou schopni objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce, - porovnají a zhodnotí jazykové prostředky psaného a mluveného textu, - dovedou vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy, - ovládají zásady správné výslovnosti, - aplikují foneticko-fonologické poznatky při studiu cizích jazyků a v oblasti řečových vad, - analyzují mluvený text a jsou schopni zhodnotit význam užitých zvukových prostředků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|