|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9ÚJNR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9ÚJNR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do studia českého jazyka NŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/9ÚJNŠ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky současného českého pravopisu jako do systému lexikálních, morfologických a syntaktických jazykových jevů.
Seznámit studenty s fonetickým systémem češtiny a s jeho realizací v jazykové praxi.
Vést studenty k samostatnému a efektivnímu využívání různých informačních zdrojů a k ovládnutí základní terminologie oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k udělení zápočtu: 1. prezentace - výklad pravopisného jevu 2. zápočtový test (75 % úspěšnost), včetně diktátu
|
Obsah
|
1. Úvodní seminář - program, požadavky k zápočtu, studijní literatura. Odborná terminologie. 2. Český pravopis - principy, typy pravopisných jevů. 3. - 7. Lexikální pravopis - procvičování, diktáty a testy. Klasifikace českých vokálů a konsonantů. Změny hlásek v proudu řeči - asimilace. 8. - 9. Morfologický pravopis - procvičování, diktáty a testy. Zvukové prostředky a členění souvislé řeči 10. - 12. Syntaktický pravopis - procvičování, diktáty a testy. Česká výslovnostní norma.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Klimeš, Lumír. Česká fonetika : Určeno pro posl. 1. roč. učitelství VVP [všeobec. vzdělávacích předmětů]. 3., přeprac. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1983.
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Hůrková, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
-
Doporučená:
Hubáček, Jaroslav. Český jazyk pro studující učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23958-7.
-
Doporučená:
Hubáček, Jaroslav; Jandová, Eva; Svobodová, Jana. Čeština pro učitele. [Opava] : Vade Mecum, 1998. ISBN 80-86041-30-1.
-
Doporučená:
Šmilauer, Vladimír. Nauka o českém jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Doporučená:
Pravidla českého pravopisu : školní vydání včetně Dodatku. Vyd. 2., rozš., V nakl. Fortuna 1.-dotisk. Praha : Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-679-4.
-
Doporučená:
Kroupová, Libuše. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Vyd. 4. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1347-4.
-
Doporučená:
Romportl, Milan. Základy fonetiky : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2. vyd. (v SPN 1. vyd.). Praha : SPN, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti - identifikují pravopisné jevy v textu ve smyslu jejich typů, - umějí vysvětlit základní principy lexikálních, morfologických a syntaktických pravopisných jevů a nejčastějších odchylek, - rozpoznají pravopisné nedostatky v defektním textu, - rozumějí podstatě fonetického systému češtiny a jeho fungování v reálné mluvní situaci, - analyzují mluvený text, - ovládají a aplikují zásady správné výslovnosti, - jsou schopni porovnat jazykové prostředky psaného a muveného textu a zhodnotit jejich funkci a komunikační hodnotu, - ovládají základní lingvistickou terminologii, - účelně využívají odborné literatury a dalších informačních zdrojů pro rozšiřování svých znalostí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|