|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / CJ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
CJ1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Čeština jako cizí jazyk 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
45 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základy nově koncipovaného oboru a s vybranými otázkami popisu a prezentace českého jazyka jako jazyka cílového. Frekventanti kurzu budou vedeni ke schopnosti samostatně a tvůrčím způsobem aplikovat získané poznatky a dovednosti v praxi. V průběhu semináře vypracuje student referát a zpracuje dílčí úkol (podklad pro práci v hodině češtiny jako cizího jazyka).
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování referátu, úspěšné napsání zápočtového testu (75%), aktivní účast ve výuce, náležitá prezence (tolerují se 2 absence).
|
Obsah
|
1. Obor "čeština jako cizí jazyk" a "čeština pro cizince".
2. Základní podmínky a způsoby nabývání znalosti jazykového kódu.
3. Základní řečové dovednosti - poslech s porozuměním.
4. Ústní komunikace; výslovnost.
5. Psaná komunikace; čtení.
6. Historie výuky cizích jazyků - od počátků do 19. století.
7. Vyučovací metody cizích jazyků ve 20. století.
8. Komunikační metoda, komunikativnost.
9. Stratifikace českého národního jazyka a výuka cizinců.
10. Typologie češtiny a její lingvodidaktické důsledky.
11. Sociokulturní dimenze a výuka češtiny pro cizince.
12. Učební materiály češtiny pro cizince - přehled, charakteristika.
13. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hrdlička, Milan. Cizí jazyk čeština. Praha : ISV, 2002. ISBN 80-85866-98-6.
-
Doporučená:
Šebesta, K. Hrdlička, M. Čeština jako cizí jazyk na Dálném východě.
-
Doporučená:
Hendrich, Josef. Didaktika cizích jazyků : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Choděra, Radomír. Didaktika vyučování cizích jazyků. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Hrdlička, Milan. Gramatika a výuka češtiny pro cizince. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Hrdlička, Milan. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň, 2010.
-
Doporučená:
Hrdlička, M. Kapitoly o češtině jako o jazyku nemateřském.
-
Doporučená:
Škodová, S. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka.
-
Doporučená:
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Doporučená:
Hradilová, D. Role rodilého mluvčího v cizojazyčné komunikaci.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
24
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
64
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládá se znalost alespoň jednoho cizího jazyka, optimální je paralelní studium bohemistiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
frekventanti kurzu jsou schopni aplikovat bázové poznatky ve vyučovací praxi (výuka základních řečových dovednosti), orientují se v problematice komunikativní koncepce výuky češtiny pro cizince, mají přehled o kvalitě a zaměření vybraných dostupných učebních materiálů i o SERR a o popisech úrovní češtiny jako cizího jazyka (A1-A2-B1-B2) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|