|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DIDL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DIDL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika literatury pro ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předat studentům teoretický základ současné moderní didaktiky literární výchovy na ZŠ a základ praktických dovedností učitele literární výchovy, utvořit kladný postoj studentů k učitelské profesi češtináře/ky a k dalšímu sebevzdělávání v oborové didaktice. Formovat schopnosti kontextově transformovat poznatky věd, především disciplín literární vědy (a lingvistiky), vývojové a pedagogické psychologie a obecné didaktiky a v neposlední řadě teorie pubescentního čtenářství, se zaměřením koncipovat literární výchovu v duchu RVP ZV a při respektu k estetickovýchovné kvalitě literární složky předmětu Čj. Seznámit je s poznatky o strategii literárněvýchovné práce (metodách a organizačních formách výuky) a vybavit je schopností tvořivě tyto poznatky aplikovat v ovládnutí řídicí pozice v modelových komunikačních situacích literárního vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
1. Průběžná aktivní práce v semináři, samostatná individuální práce a týmové řešení problémů
2. Student/ka individuálně nebo jako člen/ka dvou- až tříčlenného týmu analyzuje RVP ZŠ, zaměří se na jednotlivé kategorie a možnosti jejich konkrétního naplňování z aspektu učiva v ŠVP; zhodnotí kritérii vyplývajícími z požadavků RVP ZŠ buď zvolenou učebnici pro literární výchovu na SŠ (koncepce učebnice, kvalita textů a kompozice celku z hlediska reprezentativnosti ve vztahu k literárnímu kontextu a funkčnosti z hlediska požadavků vzdělávacího programu a kontextu učiva), nebo individuálně podrobně zpracuje vybraný tematický celek učiva z aspektu sledovaných kompetencí a očekávaných výstupů žáka. Výsledky hodnocení budou předneseny formou referátu v semináři.
3. V souvislosti s pedagogickou praxí realizuje výzkumnou sondu do praxe školy; metody: rozhovor s pedagogy, rozhovor s žáky, nebo dotazníková akce; témata: připravenost pedagogů na literární výchovu v rámci RVP ZŠ, úroveň a efektivnost výuky ve vztahu k motivaci žáků k literární výchově a k četbě. Informativní výstup v semináři.
4. Student/ka individuálně vypracuje semestrovou práci písemnou: Příprava na vyučovací hodinu literární výchovy. Dominantní vyučovací metodou bude didaktická interpretace textu. Student/ka si zvolí typ školy, ročník, tematický celek učiva, téma hodiny, místo vyučovací jednotky v tematickém celku dotovaném více hodinami a vyučovací metody, včetně hodnotících. Tyto informace budou explicite uvedeny v záhlaví práce, rovněž výčet sledovaných kompetencí a očekávaných výstupů žáka jako cíle tematického celku, ale i dané konkrétní hodiny.
Alternativa: Jako člen/ka 2-3 členného týmu zpracuje zvolené literárněvýchovné téma jako projekt literárně - hudebně - výtvarný, s užitím metod tvořivé dramatiky (recitace, vstup do role, návrh na výtvarné řešení scény, kostýmů postav?) a jeho scénář přednese v semináři, s názornými ukázkami realizace.
Zk ústní
1. Student/ka u zkoušky předloží seznam prostudované didaktické literatury a bude připraven/a referovat o obsahu jednotlivých titulů.
2. Téma rozhovoru o didaktických problémech si zvolí losováním, po přípravě student absolvuje učitelem vedený rozhovor na vybraná odborná témata (včetně rozhovoru nad sekundární literaturou), prokáže schopnost didaktického uvažování, aplikace teoretických závěrů do konkrétních podmínek vyučování.
|
Obsah
|
1. Předmět oborové didaktiky literární výchovy, vztah k jiným vědám.
2. Literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, jeho činitelé (žák, učitel, učivo, literární umění, koncepce vyučování) a jejich specifika a vzájemné vztahy ve vyučování.
3. Učebnice pro literární výchovu na 2. st. ZŠ (zvláště čítanky - didaktická kritéria jejich hodnocení a kvalifikovaná klasifikace), interaktivní multimediální učebnice.
4. Čtenářské kompetence pubescentů jako determinanta literární výchovy, naivní versus kritické čtenářství, četba žáka jako cíl a metoda.
5. Vztah literární vzdělanosti a učiva literární výchovy jako složky vyučovacího předmětu Čj, specifičnost a konkretizace klíčových kompetencí a očekávaných výstupů žáka 2. st. ZŠ, struktura učiva a její úloha ve strategii rozvoje žákova čtenářství a literární vzdělanosti.
6. Specifičnost didaktických principů v literární výchově, zvláště zásady vědeckosti, přiměřenosti, názornosti a kreativity v procesu osvojování učiva, v dosahování očekávaných výstupů a klíčových kompetencí, rozvoj estetické smyslovosti, emocionality, představivosti, fantazie a obrazného myšlení žáka ve vztahu k logickému úsudku a soudu o literatuře, akcent na zásadu integrity všech složek předmětu, principy hodnocení žákova výkonu, diagnostické a evaluační metody v literární výchově, vztah hodnocení a klasifikace, komplex hodnocených aktivit žáka.
7. Literárněvýchovné strategie, zvláště metody motivační a interpretační; didaktická interpretace textu, její funkce, determinanty a modifikace, vztah standardizované a tzv. skandální interpretace.
8. Metoda didaktické interpretace rozvíjející čtenářské aktivity žáka ve všech fázích recepce při práci s textem epickým, dramatickým a lyrickým v jednotlivých žánrech.
9. Metodika rozvoje konkretizační fáze žákovské recepce v interpretačně - produkčních slovesných aktivitách (žánrová transformace textu (dramatizace a další možnosti), tvorba filmového scénáře, metodika tvůrčího psaní). Metody tvořivé dramatiky, výrazné čtení. Referát na literární téma, pokusy o esej, o literární kritiku. Rozvoj žákovy slovesné kreativity.
10. Metody osvojování klasické literatury pro dospělé v historických periodách vývoje v rámci tematicko - žánrových literárních celků s přihlédnutím ke kontextu geneze vybraných textů (v evropském a světovém kontextu). Metodika zaměřená na historickou stylovost poetiky a její proměny (vztah kulturně historického a literárního kontextu a textu, žánrové a autorské kontexty, expoziční metodika - didaktická interpretace jako metoda problémového výkladu, vztah demonstrace textem, ilustrace textem a interpretace textu.
11. Struktura tematického celku učiva, vztah vyučovací jednotky a tematického celku na ZŠ, tzv. aktuální hodina literární výchovy, čtenářské dílny kritického čtení, divadelní a filmová výchova, literární výchova v mezipředmětových vztazích, zvláště s Hv a Vv, s D, Ov, Ps; estetickovýchovné projekty; fáze přípravy učitele na vyučování.
Témata 8, 9 a 10 budou mít větší časovou dotaci než ostatní.
Práce v semináři bude založena na didaktickém řešení modelových situací a na didaktické interpretaci textu.
Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. ,
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
Základní:
Hník, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
-
Základní:
Lederbuchová, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.
-
Základní:
LEDERBUCHOVÁ Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-891-.
-
Základní:
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007). Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
-
Základní:
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
-
Doporučená:
Český jazyk a literatura.
-
Doporučená:
JINDRÁČEK Václav. Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústní nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5.
-
Doporučená:
VALENTA Josef. Divadlo nebo život!, aneb, Metafora divadla jako prostředek poznávání. Praha : KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2019. ISBN 978-80-7437-306-0.
-
Doporučená:
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Doporučená:
Bína, Daniel,; Niklesová, Eva. Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy. České Budějovice . Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7394-059-1.
-
Doporučená:
GEJGUŠOVÁ Ivana. Hodnoty v literatuře a v současném čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-476-4.
-
Doporučená:
Host do školy: Měsíčník pro literaturu a čtenáře. Brno : Spolek přátel vydávání časopisu Host a Nakladatelství Host, ----.
-
Doporučená:
Hník, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany : H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
-
Doporučená:
Kožmín, Zdeněk. Interpretace básní : Určeno pro učitele čes. jaz. a lit. na SŠ. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
GEJGUŠOVÁ Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
-
Doporučená:
Ležáková, Dana; Bína, Daniel. Komunikační kompetence v literární výchově. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 978-80-7040-935-0.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Líný učitel.
-
Doporučená:
VALA Jaroslav. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.
-
Doporučená:
Germušková,Marta. Literárny text v didaktickej komunikácii.. Prešov: FHPV PU, 2003.
-
Doporučená:
Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
-
Doporučená:
GEJGUŠOVÁ Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole : podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
-
Doporučená:
Šrámková, Vítězslava; Hůrková-Novotná, Jiřina. Mluvený projev a přednes : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. škol a pro učitele gymnázií pro nepovinný předmět Umělecký přednes. Praha, 1984.
-
Doporučená:
Šimonová, Brigita. Moderný človek, literatúra a škola. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2000.
-
Doporučená:
Lederbuchová, Ladislava. Multikulturní výchova a metody tvořivé dramatiky v přípravě budoucích učitelů literární výchovy. História, súčasnosť a perspektívy učiteľského vzde. 2005.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ Iva et. al. Oborové didaktiky : vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Doporučená:
On-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
VALA Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
-
Doporučená:
VALA Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
-
Doporučená:
GEJGUŠOVÁ Ivana. Principy a cesty školní výuky české literatury. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-956-1.
-
Doporučená:
NOVÁK Radomil. Prostor pro češtinu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-004-9.
-
Doporučená:
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Doporučená:
ŠKODA Jiří. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
Doporučená:
SLAVÍK Jan. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 19--.
-
Doporučená:
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Doporučená:
FIŠER Zbyněk. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7.
-
Doporučená:
Učebnice pro literární výchovu na 2. st. ZŠ.
-
Doporučená:
Koťátková, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
-
Doporučená:
Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích : sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-767-2.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. Praha: Středočeské nakladatelství, 1980.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Projekt individuální [40]
|
28
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat a charakterizovat základní didaktické zásady |
charakterizovat základní psychologické poznatky o věkových specifikách vnímání a učení žáků |
vysvětlit vybrané učivo po odborné stránce včetně pamětného osvojení |
vysvětlit problémové stránky tématu, důležitost tématu a důvod jeho zařazení do školní výuky |
|
|
|
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně vyhledat potřebné informace, využít k tomu odbornou literaturu, periodika, knihovny, studovny, internet |
realizovat drobné řečnické výkony (krátký částečně připravený projev, vhodná neverbální komunikace, tvorba jednoduché multimediální podpory) |
|
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat základní cíle literární výchovy na ZŠ a vysvětlit jejich význam |
rozlišit a rozhodnout mezi sumou odborných informací a poznatků k vybranému tématu a mezi okruhem informací a poznatků relevantních pro tvorbu programu vyučovací jednotky pro konkrétní ročník a věk žáků |
charakterizovat některé výhody a nevýhody nejrozšířenějších učebnic, zdůvodnit výběr jedné z nich |
vysvětlit specifičnost literární výchovy jako estetickovýchovného procesu v kontextu dalších estetickovýchovných předmětů (především v mezipředmětových vztazích s Hv a Vv), |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout a zpracovat program vyučovací jednotky |
vybrat odpovídající, věku žáků přiměřenou oblast informací a vhodných komunikátů pro použití ve výuce |
provést didaktické zpracování učiva (na konkrétní téma, pro konkrétní ročník a věk žáků) |
vytvořit program učební jednotky včetně motivačních a aktivizačních prvků, samostatné práce žáků, částečného přihlédnutí k některým zvláštní potřebám |
zvolit způsob měření/hodnocení výsledků učení pro konkrétní aktivitu a výběr zdůvodnit |
realizovat samostatný řečnický/komunikátorský výkon (přednést krátký nepřipravený projev, moderovat krátkou diskusi, tvořit vhodné otázky, prezentovat informace s multimediální podporou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|