|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DIJS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DIJS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika českého jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty učitelství českého jazyka kompetencemi potřebnými pro výuku jazykové složky předmětu český jazyk a literatura v souladu s RVP.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je udělen za seminární práci, alternativně za videozáznam vlastní výuky, za evaluační aktivity v e-learningovém kurzu.
Zkouška je kombinovaná, tvoří ji písemný test a ústní část.
Studenti mají k dispozici e-learningový kurz s textovými i multimediálními výukovými materiály. V prostředí kurzu absolvují sedm evaluačních aktivit, z toho 2 formou autotestu, 1 formou diskuzního příspěvku v diskuzním fóru a 4 formou individuálního úkolu a ještě 3 další autotesty.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Didaktika ČJ jako vědní obor (vztah k ontogenezi lingvistického myšlení, edukační proces v předmětu český jazyk, didaktická transformace mezi konceptem českého jazyka a učební úlohou, studium vztahů lingvistického vzdělání ke společenskému okolí, interdisciplinarita)
2. Obecné didaktické principy ve vyučování českému jazyku; principy klasické; principy moderní didaktiky. Zhodnocení formulací úkolů pro žáky v učebnicích z hlediska didaktické zásady aktivnosti.
3. Speciální didaktické zásady ve vyučování českému jazyku. Zhodnocení výroků z vyučovacích hodin z hlediska didaktické zásady lingvistického přístupu.
4. Tradiční a moderní (alternativní) vyučovací metody ve vyučování českému jazyku; organizační formy ve vyučování českému jazyku; kooperativní učení.
5. Logicko-myšlenkové postupy uplatňované v jazykové složce vyučování českému jazyku
6. Rámcové vzdělávací programy, vzdělávací oblast jazyková.
7. Postupy analýzy učebnic, pojetí učiva a výuky.
8. Projektování (plánování) výuky českého jazyka. Příprava na vyučovací hodinu. Analýza videozáznamu vyučovací hodiny. Posouzení kvality výukových situací. Návrh alterace.
9. Učivo o významu slov; využití multimédií.
10. Učivo o tvoření slov a stavbě slov; využití animací k vysvětlení dynamického slovotvorného procesu. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích. Analýza chyb.
11. Specifičnost pravopisného učiva na střední škole.
12. Morfologické učivo (využití racionálních metod ve výuce funkční morfologie, metody vedoucí k pochopení vývojových tendencí v českém tvarosloví).
13. Syntaktické učivo: klasická syntax. Posouzení grafů stavby větných celků z hlediska didaktické zásady názornosti. Analýza chyb grafů v učebnicích.
14. Syntaktické učivo: valenční syntax; funkční propojení tradiční a moderní, sémanticky orientované syntaxe.
Studijní opory
Kurz v LMS Moodle.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Základní:
Kooperativní učení, kooperativní škola
(Kasíková, Hana)
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Základní:
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Základní:
Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
-
Doporučená:
Glombová, Hana; Hamzová, Anna; Hradilová, Darina; Mášová, Jana; Pešková, Šárka; Písková, Růžena, Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 6. Brno, 2021. ISBN 978-80-7358-350-7.
-
Doporučená:
Adámková, Petra; Doležalová, Eliška; Hradilová, Darina; Kopečková, Michaela; Pešková, Šárka; Písková, Růžena; Rozehnalová, Marta; Peláková, Lucie; Štěpánková, Adéla; Tabakovičová, Michaela. Český jazyk pro život 7. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-419-1.
-
Doporučená:
Didaktické impulsy
-
Doporučená:
Kamiš Karel, Hanzová Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-124.
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
Doporučená:
Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.
-
Doporučená:
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Doporučená:
Adam, Robert. Gramatické rozbory češtiny výklad a cvičení s řešeními. 2017. ISBN 978-80-246-3760-0.
-
Doporučená:
Hrabal, V. Jaký jsem učitel.
-
Doporučená:
Písková, Růžena; Vejvodová, Jana. K rozvoji digitální kompetence žáků v předmětu ČJL při pedagogické praxi studentů. Plzeň. 2022, ISSN 0009-0786.
-
Doporučená:
Adam, Robert; Bozděchová, Ivana,; Dittmann, Robert,; Andrlová Fidlerová, Alena,; Chromý, Jan,; Mareš, Petr,; Rejzek, Jiří,; Synková, Pavlína; Šormová, Kateřina. O jazyce bez hranic : a další zajímavosti ze současného zkoumání češtiny. 2017. ISBN 978-80-7422-516-1.
-
Doporučená:
Brčáková, Vladimíra; Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Suda, Zdeněk; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0874-0.
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Franta, David; Hrdlička, Milan; Chýlová, Helena; Jačka, Dominic; Lederbuchová, Ladislava; Málková, Jitka; Nováková, Jaroslava; Novotný, Jiří; Pánek, Petr; Pánková, Vladimíra; Písková, Růžena; Spěváčková, Martina; Štěpáník, Stanislav; Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana; Viktora, Viktor; Zelenková, Věra. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-0982-2.
-
Doporučená:
Písková, Růžena. Písemný projev. In Český jazyk pro život 7 - pracovní sešit 2 řešený. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-420-7.
-
Doporučená:
Štěpáník, Stanislav; Šmejkalová, Martina. Průvodce začínajícího češtináře. 2016. ISBN 978-80-7290-949-0.
-
Doporučená:
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
-
Doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Doporučená:
Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Doporučená:
Učebnice českého jazyka pro střední školy.
-
Doporučená:
Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.
-
Doporučená:
Písková, Růžena. Výuka českého jazyka a literatury v souvislostech. Brno, 2022. ISBN 978-80-7358-421-4.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Doporučená:
Písková, Růžena; Valečková, Zuzana. Využití naučných stezek k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy. Ostrava. 2022, ISSN 1805-1464.
-
Doporučená:
Silberman, Mel; Lawson, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
25
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
28
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce |
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky psaného a mluveného textu |
vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy |
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií |
vysvětlit významy gramatických kategorií |
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii |
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů |
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty |
vysvětlit podstatu základních i rozvíjejících větných členů |
|
srovnat pojmy věta a výpověď |
vysvětlit různé typy výpovědí |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce |
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady správné výslovnosti |
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků |
analyzovat slovní tvar |
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných |
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického |
určovat syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování |
sestavit gramatický větný vzorec a sémantický větný vzorec |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porovnat různá pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a dnes |
vysvětlit, jak je v jazykové výchově třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady |
porovnat různé typy jazykových cvičení |
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové znalosti a dovednosti |
prokázat přehled o různých přístupech prezentace jazykového učiva v učebnicích. |
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout vyučovací hodiny jazykové složky předmětu různého tematického zaměření |
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu |
vhodně aplikovat různé vyučovací metody |
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární) |
zhodnotit pojetí jazykového učiva v různých učebnicích a posoudit didaktickou účinnost jednotlivých pojetí. |
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
obsahová analýza učebnic,
práce s videoukázkou výuky podle metodiky 3A.
|
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|