|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DPRX1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DPRX1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika prvopočátečního čtení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
85 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/DPRX1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KČJ/DCP1, KČJ/DCP2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poučit o elementárním čtení ve vztahu k vývoji nervové soustavy dítěte. Poučit o konkrétních metodických postupech - jednotlivé metody porovnat. Seznámit s nejnovějšími slabikáři a uvést do praxe současný nácvik čtení v první třídě. Poučit o některých poruchách čtení. Orientovat se v základních diagnostických metodách. Plánovat a připravit vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Seminární práce. Vstupní test.
Test (v případě neúčasti na výuce). Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Cíle a obsah výuky čtení v prvním ročníku, návaznost na předškolní výuku, školní zralost, rané čtení.
2. Příprava na čtení, vývoj CNS ve vztahu ke čtení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj zrakové percepce.
3. Motorické čtení. Fonematické čtení, sémantické čtení. Vizuální stres.
4. Genetická metoda a možnosti jejího uplatnění v současné škole.
5. Možnost uplatnění globálního čtení v současné škole.
6. Analyticko-syntetická metoda, etapy nácviku čtení, reedukační postupy.
7. Analyticko-syntetická metoda a současné slabikáře.
8. Metoda Sfumato a její možnosti v současné škole.
9. Plánování a příprava na vyučovací hodinu, skládací abeceda, alternativní pomůcky a výukové materiály. Motivace ve výuce čtení, možnosti aktivizace žáků, výběr konkrétních jazykových her, rozvíjení slovní zásoby.
10. Psychologické a pedagogické základy výuky čtení.
11. Práce s textem, automatizace čtení, specifické zvláštnosti literární výchovy v první třídě.
12. Nedostatky ve čtení a poruchy čtení, orientační diagnostika.
13. Klasifikace a hodnocení čtení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi, informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Wildová, Radka. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
-
Doporučená:
Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
-
Doporučená:
Hřebejková, Jarmila. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
Doporučená:
Santlerová, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-05-2.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Doporučená:
Santlerová, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní : Příručka pro učitele základních a speciálních škol. 1. vyd. Brno : Učebnice a knihy Mgr. Jitka Spiesová, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek |
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a ze speciální pedagogiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
číst plynule bez poruch |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení |
vysvětlit vztah vývoje mozku a procesu čtení |
vysvětlit vztah vývoje motoriky i smyslových oblastí a procesu čtení |
porovnat různé metody čtení |
popsat nácvik čtení pro jednotlivá období |
popsat techniky pro začínající čtenáře, zaostávající čtenáře a děti dyslektické |
vysvětlit možnosti hodnocení čtenářského projevu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části čtecího procesu |
předvést bezchybné hlasité čtení |
číst s porozuměním |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
vstupní test z fonetiky a fonologie,
test v případě neúčasti na výuce |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|