|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / L1M2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
L1M2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Literatura pro děti a mládež 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Světová literatura pro mládež 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/LMNŠ2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz L1M2 je koncipovaný jako pokračování kurzu L1M1. Jeho cílem je představit další ústřední žánry literatury pro děti a mládež (dále jen LDM) a jejich význačné představitele v české i světové literatuře, a to se zaměřením na četbu prepubescentů. V kontextu světové literatury bude pozornost zaměřena na autory a tituly, které se v překladech staly četbou českých dětí a mládeže a ovlivnily vývoj české LDM.
|
Požadavky na studenta
|
1. Portofolio 20 knih z LDM. (Student demonstruje svou čtenářskou zkušenost a své interpretační dispozice portfoliem, tj. seznamem a analýzou minimálně 20 knih z dětské literatury - s vyrovnaným žánrovým zastoupením.)
2. Zápočtový test.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Opakování látky probrané v předchozím kurzu LMNŠ1;
2. Bajka - teorie a proměny žánru, české a světové adaptace, autoři, moderní bajka;
3.-4. Pověsti v literárních adaptacích (včetně humorné parafráze, travestie) pro děti a mládež, teorie a proměny žánru, druhy pověsti, kronikářská tradice, nejznámější pověsťové látky, autoři;
5.-6. Poezie pro děti - vývojové etapy, autoři sládkovské, halasovské a nezvalovské linie, nonsensové postupy, žánr doveden do současnosti a sledován v českém i světovém kontextu; ilustrátoři sbírek;
7.-8. Příběhová próza pro děti - s chlapeckým hrdinou, dívčí hrdinkou, teorie a proměny, žánrové varianty, autoři a ilustrátoři, žánr doveden do současnosti, sledován v českém i světovém kontextu;
9. Dobrodružná literatura v českém i světovém kontextu, vývoj žánru, přechod původně neintencionálních titulů do literatury pro děti a mládež, témata, autoři, ilustrátoři;
10. Komiks - autoři literárních scénářů i ilustrací v domácí i světové tvorbě, vývoj žánru doveden do současnosti
11. Uměleckonaučná literatura, encyklopedie pro děti a mládež, autoři;
12. Dramatická tvorba a divadlo pro děti a mládež (se zřetelem k české scéně);
13. Časopisy pro děti a mládež;
Témata seminářů korespondují s tématy přednášek. Práce v semináři je založena především na interpretaci uměleckých textů z oblasti dětské literatury.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šubrtová, Milena. Kapitoly ze světové literatury pro mládež. [Díl] I.. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-072-3.
-
Základní:
Šubrtová, Milena. Kapitoly ze světové literatury pro mládež. [Díl] II.. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-093-6.
-
Základní:
Toman, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1992.
-
Základní:
Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
-
Základní:
Urbanová, Svatava. Žánry, osobnosti, díla: historický vývoj žánrů české literatury pro mládež. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
-
Doporučená:
Řeřichová, Vlasta. Autoři světové literatury pro děti a mládež. Olomouc : Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-228-8.
-
Doporučená:
Sirovátka, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno : Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
-
Doporučená:
Urbanová, Svatava. Dialogy Ivy Procházkové. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-143-5.
-
Doporučená:
Urbanová, Svatava. Figury a figurace: studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech. Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia, 2010. ISBN 978-80-7368-859-2.
-
Doporučená:
Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2008. ISBN 978-80-904247-2-2.
-
Doporučená:
Řeřichová, V Sladová, J. ad. Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. Olomouc: Nakl. Hanex, 2008.
-
Doporučená:
Genčiová, Miroslava. Literatura pro děti a mládež ve srovnávacím žánrovém pohledu : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. Praha: SPN, 1984.
-
Doporučená:
Urbanová, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.
-
Doporučená:
Gejgušová, Ivana. Osobnosti a díla světové literatury pro děti a mládež. Ostrava : Ostravská univerzita, 2002.
-
Doporučená:
Urbanová, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : (reflexe české tvorby a recepce). V Olomouci : Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-9.
-
Doporučená:
Slovenská detská kniha. Ed. Lubica Keprtová. Bratislava: Literárne informačné centrum, 2008.
-
Doporučená:
Řeřichová, Vlasta, Dorovský, I. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. Praha : Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-314-5.
-
Doporučená:
Slovník spisovatelů německého jazyka a spisovatelů lužickosrbských. Praha: Odeon, 1987.
-
Doporučená:
Urbanová, Svatava. Současná slovenská literatura pro děti a mládež : (antologie). Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2006. ISBN 80-7368-206-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v žánrové a tematické struktuře dětské literatury |
vyjmenovat nejdůležitější představitele a jejich dílo z oblasti dětské literatury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjádřit interpretační soud o uměleckém textu z oblasti dětské literatury |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat žánry LDM a vysvětlí jejich vývojové proměny |
vyjmenovat reprezentativní představitele těchto žánrů jak v české, tak světové literatuře |
specifikovat rysy autorského stylu u význačných představitelů LDM |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat rozdílnou kvalitu dětského aspektu ve starší literatuře a v literatuře moderní |
aplikovat znalost žánrových a obsahových konstant dětské literatury v interpretaci uměleckých textů |
vyvodit nové interpretace travesticky přehodnocených známých látek z okruhu dětské literatury |
demonstrovat svou čtenářskou zkušenost portfoliem |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Práce s uměleckým textem |
|
|
|
|