|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / LMNŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
LMNŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Literatura pro děti a mládež
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se specifickými znaky a funkcemi literatury pro děti a mládež (LDM), s dětským aspektem v historickém vývoji LDM (zvláště české), ve vztahu ke grafickému řešení knihy a k ilustrační tvorbě. Představit ústřední žánry LDM (se zaměřením na četbu prepubescentů) a jejich význačné představitele, zvláště v české literatuře.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce v seminářích.
Čtenářský deník.
Semestrová práce písemná - interpretace dětského aspektu ve struktuře vybraného titulu LDM (pokus o literární kritiku titulu LDM pro prepubescety).
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Literatura pro děti a mládež, její klasifikace, dětský aspekt, objasnění pojmu intencionality.
2. Literární žánry, vytváření žánrového povědomí, některé otázky poetiky, její normativnost, literární dílo a jeho struktura, literární dílo jako znak.
3. Lidová slovesnost, jednotlivé žánry, jejich charakteristika.
4. Pohádka v lidové slovesnosti, pohádka umělá, využití netradičních postupů, autoři v naší a světové literatuře, klasické edice a jejich ilustrátoři
5. Báje, pověsti, biblické příběhy ? a jejich adaptace v LDM, klasické edice a jejich ilustrátoři
6. Fantasy literatura.
7. Próza s dětským hrdinou, próza s dívčí hrdinkou, s chlapeckou postavou.
8. Dobrodružná literatura, vývoj, adaptace, klasická díla v naší a světové literatuře.
9. Uměleckonaučná literatura, autoři a díla.
10. Poezie pro děti, vývojové etapy, moderní česká a světová poezie.
11. Divadlo, televize a film pro děti a mládež.
12. Časopisy pro děti a mládež.
Semináře
Rámcově odpovídají tématům přednášek, jsou založeny na interpretaci textu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sieglová, N. Česká autorská pohádka. Brno, Cerm, 2000.
-
Základní:
Urbanová, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc, Votobia, 2003.
-
Základní:
Urbanová, S. Metamorfózy dětské literatury: přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost s. Olomouc, Votobia, 1999.
-
Základní:
Šmahelová, H. Návraty a proměny: literární adaptace lidových pohádek. Praha, Albatros, 1989.
-
Základní:
Urbanová, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století .. Brno, 2004.
-
Základní:
Čeňková, J. ad. Vývoj literatury pro děti amládež a její žánrové struktury. Praha, Portál, 2006.
-
Základní:
Urbanová, Svatava; Rosová, Milena. Žánry, osobnosti, díla : (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež-antologie). Vyd. 5., uprav. a dopl. Ostrava : Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
-
Rozšiřující:
Lukavská, Jana Segi. Dítěti vstříc. Teorie literatury pro děti a mládež.. Brno - Praha, 2018.
-
Rozšiřující:
Bubeníčková, Petra. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka.. Liberec, 2016.
-
Rozšiřující:
Dědinová, Tereza. Po divné krajině: charakteristika a vnitřní členění fantastické literatury.. Brno, 2015.
-
Rozšiřující:
Eccleshare, Julia. 1001 Kinder- und Jugendbücher. Lies uns, bevor Du erwachsen bist!. Zürich. 2010.
-
Doporučená:
časopis Ladění.
-
Doporučená:
časopis Zlatý máj.
-
Doporučená:
Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
-
Doporučená:
Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice, Nakl. Vlastimil Johanides, 2008.
-
Doporučená:
Genčiová, Miroslava. Literatura pro děti a mládež ve srovnávacím žánrovém pohledu : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Řeřichová, V., Dorovský, I. Slovník autorů literatury pro děti a mládež: zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007.
-
Doporučená:
Zlatý máj : o dětské literatuře a umění. Praha : Česká sekce IBBY, ---.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti - dovedou odlišit intencionální literaturu pro děti a mládež od neintencionální, - znají žánry LDM, dokáží je charakterizovat v jejich vývoji a uvést jejich význačné představitele, zvláště české, - mají přehled o historickém vývoji české LDM i v kontextu knižní a ilustrační tvorby - orientují se v klasických autorských adaptacích folklórních předloh a umí je odlišit od historických pretextů, -dokážou interpretovat významy dětského aspektu ve vybraném titulu LDM pro prepubescenty v rovině tematických a jazykových složek |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|