|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / SLS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
SLS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Slavistika a staroslověnština
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit základní vývojové procesy v praslovanském období. Seznámit s vnějšími dějinami staroslověnštiny. Vysvětlit základy staroslověnského jazykového systému.
|
Požadavky na studenta
|
Student prokáže schopnost práce se staroslověnským textem, získá 75 % bodů v testech. Dalším požadavkem je seminární práce spočívající v interpretaci úryvku ze staroslověnského textu.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Vymezení pojmu slavistika. Slovanská jazykověda.
2. Slovanské jazyky a jejich vztah k jazykům indoevropským.
3. Praslovanština a její nářeční rozrůznění, indoevropské východisko slovanského hláskosloví.
4. Hlavní tendence hláskového vývoje v klasické praslovanštině.
5. Hláskosloví v období pozdní praslovanštiny.
6. Slovanské tvarosloví - jméno (substantivum).
7. Slovanské tvarosloví - jméno (adjektivum).
8. Slovanské tvarosloví - jméno (zájmeno).
9. Systém slovanské konjugace a jeho vývoj.
10. Slovanské verbum, formy určité.
11. Slovanské verbum, formy neurčité.
12. Slovanská slovní zásoba.
13. Hlavní tendence vývoje ve slovanských jazycích v nejnovější době.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Večerka, Radoslav. Staroslověnština. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Davidová, D - Bogoczová, J. Cvičení a texty ke studiu základů slovanské filologie a staroslověnštiny.. Ostrava: Ostravská univerzita, 1995.
-
Doporučená:
Večerka, Radoslav. Jazyky v komparaci 1 : nástin české jazykovědné slavistiky v mezinárodním kontextu. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-575-3.
-
Doporučená:
Večerka, Radoslav. K pramenům slov : uvedení do etymologie. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2006. ISBN 80-7106-858-6.
-
Doporučená:
Lamprecht, Arnošt. Praslovanština. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1987.
-
Doporučená:
Slovník jazyka staroslověnského = Lexicon linguae palaeoslovenicae. 1. vyd. Praha : Academia, 1974. ISBN 80-200-0294-4.
-
Doporučená:
Večerka, Radoslav. Staroslověnské texty. Brno : Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0818-0.
-
Doporučená:
Pallasová, E. Texty ke studiu jazyka staroslověnského. Brno, 1995.
-
Doporučená:
Kurz, Josef. Učebnice jazyka staroslověnského. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
-
Doporučená:
Bartoň, Josef. Uvedení do klasické staroslověnštiny. 1. vyd, dotisk. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-980-4.
-
Doporučená:
Davidová, Dana. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1979.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
124
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost vnějších dějin českého jazyka a základních vývojových procesů češtiny od praslovanského východiska v rozsahu předmětu Vývoj jazyka (VJB). Dovednost interpretace jazykového textu staršího vývojového období |
klasifikovat jednotlivé synchronní jazykové jevy |
objasnit jejich podstatu a ilustrovat ji na příkladech z češtiny |
identifikovat nepravidelnosti a izolované jevy v jazykovém systému češtiny |
popsat jednotlivé etapy vývoje češtiny |
objasnit vztah mezi češtinou a ostatními slovanskými jazyky |
reprodukovat základní biblické texty a motivy ve vztahu k evropské kultuře |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umí demonstrovat a aplikovat znalosti o synchronním jazyce při analýze textu |
interpretovat text staršího vývojového období češtiny |
aplikovat analogii a komparaci při objasnění a usouvztažnění synchronních jazykových jevů především z roviny foneticko-fonologické, morfologické a syntaktické |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
aplikovat vědomosti o jazykovém systému slovanských jazyků při analýze textu |
využít vědomosti a dovednosti získané v dané disciplíně pro deskripci českého jazykového systému a při výkladech o něm |
propojit jazykovou a literární složku staroslověnské kultury ve vztahu k češtině |
popsat vnější dějiny staroslověnštiny |
popsat a charakterizovat základní etapy vývoje praslovanštiny |
odlišit synchronní a diachronní přístup k textu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyhledat a identifikovat jazykové jevy nesystémové a izolované |
za pomoci analogie a komparace mezi praslovanštinou a češtinou interpretovat diachronní jazykové jevy v rodném jazyce |
s porozuměním číst a interpretovat staroslověnský text psaný cyrilicí |
vyvodit z interpretace staroslověnského textu obecnější závěry platné pro jazykový systém slovanského jazyka |
zvolit vhodnou metodu pro výklad diachronních jevů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|