|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UJP / CPC2
:
Popis předmětu
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je určen zahraničním studentům (nerodilým mluvčím češtiny) studijních programů v českém jazyce, kteří dosáhli úrovně B1 dle SERR. Kromě gramatiky, stylistiky a slovní zásoby češtiny se studenti v kurzu seznamují také s českými sociokulturními zvyklostmi a osvojují si praktické jazykové dovednosti, jež jsou potřebné pro studium na české univerzitě. Kurz připravuje na dosažení úrovně B1+ dle SERR. Kurz UJP/CPC2 volně navazuje na kurz UJP/CPC1.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
1. Povinná docházka po celý semestr (4 povolené absence).
2. Absolvování průběžného testu.
3. Splnění závěrečného testu (min. 75 %).
4. Portfolio úkolů.
5. Prezentace (5-10 min).
Zkouška:
Ústní zkoušku tvoří dvě části - monolog na zadané téma a dialog s vyučujícím na základě úkolů z portfolia. Celková známka je souhrnným hodnocením obou částí. Témata vycházejí z obsahu výuky.
|
Obsah
|
1. týden
Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Odborný styl - základní charakteristika, jazykové prostředky. Práce s textem.
2. týden
Řečnický styl: prezentace. Pravidla a způsoby prezentace, forma, obsah.
3. týden
Čísla a jednotky. Deklinace počítaného předmětu.
4. týden
Práce s čísly, procenta, desetinná čísla, popis tabulky a grafu.
5. týden
Definice a její využití. Vztažné věty.
6. týden
Termíny a deklinace slov cizího původu.
7. týden
Výslovnost internacionálních slov. Průběžný test.
8. týden
Deklinace slov cizího původu - opakování a rozšíření.
9. týden
Zkratky a zkratková slova.
10. týden
Práce s odborným textem, vybrané syntaktické problémy.
11. týden
Odborná literatura, univerzitní knihovna a internetové zdroje. Formátování textu.
12. týden
Opakování. Závěrečný test.
13. týden
Oprava testu. Evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
-
Doporučená:
Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince : úroveň B2. 2., aktualizované vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1512-5.
-
Doporučená:
Bischofová, Jana. Čeština pro středně a více pokročilé. 3. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1793-0.
-
Doporučená:
Kraus, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov. Vyd. 1. studentské. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1415-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyjmenovat zásady pro přípravu materiálů a přednesení referátu a pojmenovat nejčastější chyby
- pojmenovat základní pravidla pro psaní eseje a pojmenovat nejčastější chyby
- vyjmenovat základní akademické tituly a funkce a rozlišit jejich tvary ve vokativu
- vyjmenovat různé součásti vysoké školy, rozlišit jejich zkratky
- rozlišit tvary nejrozšířenějších zkratek a zkratkových slov
- rozlišit tvary základních, řadových a druhových číslovek
- rozlišit základní výrazy týkající se organizace studia na VŠ
- rozlišit základní výrazy používané ve studijních předpisech - studijním řádu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- připravit a přednést referát na známé téma
- napsat žádost, omluvu
- správně oslovit příslušníky akademické obce
- správně používat ve svém projevu zkratky a zkratková slova
- používat ve svém projevu tvary číslovek
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu týkajícího se studijního života
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace v textu z oblasti studia na VŠ (popis univerzity a jejích součástí, organizace studia, organizace kurzů a podmínky jejich splnění, studijní předpisy apod.) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyjmenovat zásady pro přípravu materiálů a přednesení prezentace, pojmenovat nejčastější chyby
- rozlišit tvary vztažných zájmen
- vyjmenovat zásady pro formulování definice
- vyjmenovat základní znaky a jazykové prostředky odborného stylu
- rozlišit výklad a úvahu
- rozlišit slova cizího původu
- rozlišit standardní a substandardní jazykové prostředky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- připravit a přednést prezentaci na známé téma
- používat ve svém projevu tvary vztažných zájmen
- formálně správně definovat předměty, osoby, jevy a činnosti
- analyzovat v mluveném i psaném projevu slova cizího původu
- používat slova cizího původu správně dle gramatických pravidel češtiny
- správně pojmenovat matematické symboly, zlomky a desetinná čísla
- popsat číselné hodnoty uvedené v grafu či tabulce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|