|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UJP / CPC4
:
Popis předmětu
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je určen zahraničním studentům (nerodilým mluvčím češtiny) studijních programů v českém jazyce, kteří dosáhli úrovně B1+ dle SERR. Kromě gramatiky, stylistiky a slovní zásoby češtiny se studenti v kurzu seznamují také s českými sociokulturními zvyklostmi a osvojují si praktické jazykové dovednosti, jež jsou potřebné pro studium na české univerzitě. Kurz připravuje na dosažení úrovně B2 dle SERR. Kurz UJP/CPC4 volně navazuje na kurz UJP/CPC3.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
1. Povinná docházka po celý semestr (4 povolené absence).
2. Absolvování průběžného testu.
3. Splnění závěrečného testu (min. 75 %).
4. Portfolio úkolů.
5. Prezentace (8-10 min).
Zkouška:
Ústní zkoušku tvoří dvě části - monolog na zadané téma a dialog s vyučujícím na základě úkolů z portfolia. Celková známka je souhrnným hodnocením obou částí. Témata vycházejí z obsahu výuky.
|
Obsah
|
1. týden
Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu.
Časové výrazy, adverbia a prepozice.
2. týden
Imperativ a modální slovesa - opakování a procvičení. Instrukce a popis pracovního postupu.
3. týden
Minulý čas - obtížnější případy shody přísudku s podmětem. Přímá a nepřímá řeč.
4. týden
Trpný rod - opakování, větné transformace.
5. týden
Vynálezci a objevitelé. Práce s textem. Posesivní adjektiva a jejich deklinace.
6. týden
Cizí vlastní jména, zápis, výslovnost a deklinace.
7. týden
Vedlejší věty vztažné - větné transformace. Práce s textem. Průběžný test.
8. týden
Aspekt, vidové trojice.
9. týden
Singularia a pluralia tantum a jejich gramatické aspekty.
10. týden
Syntax - pravidlo druhé pozice, obtížnější případy.
11. týden
Syntax - aktuální členění větné.
12. týden
Opakování. Závěrečný test.
13. týden
Oprava testu. Evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
-
Doporučená:
Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince : úroveň B2. 2., aktualizované vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1512-5.
-
Doporučená:
Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan; Hasil, Jiří; Kramářová, Jitka. Čeština pro středně a více pokročilé.. Praha: Karolinum, 2011.
-
Doporučená:
Jana Hoffmannová, Jaroslava Ježková, Jana Vaňková. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň, 2009. ISBN 978-80-7238-780-9.
-
Doporučená:
Kraus, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov. Vyd. 1. studentské. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1415-2.
-
Doporučená:
Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.. Praha: Academia, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
16
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
133
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- rozlišit vybrané útvary odborného stylu (referát, prezentace, odborný článek, odborný popis atd.)
- rozlišit anotaci, abstrakt, résumé a vyjmenovat jejich základní charakteristické znaky
- rozlišit tvary sekundárních prepozic
- rozlišit tvary slovesných substantiv a adjektiv
- rozlišit významy nejužívanějších předpon a přípon v češtině
- pojmenovat diakritická znaménka v češtině a popsat jejich funkci, rozlišit krátké a dlouhé slabiky a měkké a tvrdé slabiky
- vysvětlit základní pravidla českého pravopisu, psaní i/í x y/ý po konzonantech (zejména měkkých a tvrdých)
- vysvětlit základní pravidla struktury české věty |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- analyzovat vybrané útvary odborného stylu na základě jejich charakteristických znaků
- napsat anotaci, abstrakt a résumé vybraného odborného textu
- ve svém projevu používat nejrozšířenější sekundární prepozice
- ve svém projevu používat slovesná substantiva a adjektiva ve správných tvarech
- analyzovat slovo z hlediska slovotvorby
- aktivně používat nejrozšířenější předpony a přípony ve správném významu
- ve svém písemném projevu správně používat používat diakritická znaménka
- ve svém písemném projevu správně používat i/í a y/ý po měkkých a tvrdých konzonantech
- tvořit věty i výpovědi v souladu se základními pravidly české skladby |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyjmenovat ustálené výrazy používané v oznámeních
- rozlišit a stručně charakterizovat nespisovné útvary češtiny
- rozlišit tvary perfektivních a imperfektivních sloves
- vyjmenovat pravidla shody přísudku s podmětem v minulém čase
- vyjmenovat nejdůležitější události a osobnosti české historie
- rozlišit tvary obtížnějších substantiv
- rozlišit formy trpného rodu
- vyjmenovat základní pravidla úspěšné komunikace
- pojmenovat nejrozšířenější gesta používaná v české neverbální komunikaci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- napsat zprávu a oznámení
- ve svém projevu správně používat spisovné a nespisovné jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci
- ve svém projevu správně používat tvary imperfektivních a perfektivních sloves s ohledem na jejich význam
- ve svém písemném projevu správně používat koncovky minulého času
- popsat nejdůležitější události a osobnosti české historie a vysvětlit jejich význam
- ve svém projevu správně použít formy zvratného i opisného trpného rodu
- správně interpretovat nejrozšířenější gesta české neverbální komunikace, případně je používat ve svém projevu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|