|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPECZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPECZ
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Speciální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozšíření a prohloubení znalostí a kompetencí studentů v oblasti problematiky práce s lidmi postižením a znevýhodněním v návaznosti na jejich počáteční vědomosti a zkušenosti. V obsahu je kladen důraz na pochopení vztahu osob s postižením a intaktní majority a specifik přístupu k těmto osobám ze strany pomáhajících profesionálů. Studenti si osvojí nezbytnou odbornou terminologii, získají základní orientaci v relevantní legislativě a v systému péče o osoby se zdravotním postižením v rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče.
|
Požadavky na studenta
|
Semestrální práce v rozsahu 6 stran A4 (případová studie konkrétního člověka se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním v souvislosti s přístupem zdravotnického personálu), aktivní účast na seminářích (prezentace na zadané téma). Úspěšné absolvování vědomostního testu.
|
Obsah
|
1. Člověk s postižením a znevýhodněním ve společnosti: biologické a sociální aspekty postižení, hodnocení normality, vliv postižení na rozvoj osobnosti a sociálních vztahů, modely přístupu k osobám s postižením, rodina s handicapovaným členem, sociální integrace a inkluzívní trendy 2. Vzdělávání a sociální péče ve vztahu k jedincům s postižením: přehled základní legislativy, školských zařízení, sociálních služeb a sociální podpory pro osoby s postižením 3. Specifika přístupu k osobám se zrakovým postižením 4. Specifika přístupu k osobám se sluchovým postižením 5. Specifika přístupu k osobám s narušenou komunikační schopností 6. Specifika přístupu k osobám s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením 7. Specifika přístupu k osobám s mentálním postižením 8. Specifika přístupu k osobám se sociálním a sociokulturním znevýhodněním 9. Specifika přístupu k osobám s více vadami
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
-
Základní:
Slowík. Komunikace s lidmi s postižením. Praha Portál, 2010.
-
Základní:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.
-
Základní:
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
Základní:
Renotiérová, Marie; Ludíková, Libuše. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7.
-
Základní:
Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
-
Doporučená:
Potměšil, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0766-3.
-
Doporučená:
Kraus, Jan. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
Doporučená:
Ludíková, Libuše. Kombinované vady. V Olomouci : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
-
Doporučená:
Klenková, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
-
Doporučená:
Švarcová-Slabinová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-481-8.
-
Doporučená:
Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
-
Doporučená:
Keblová, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha : Septima, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student disponuje základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student bude orientován v problematice přístupu k osobám s postižením a znevýhodněním, v terminologii užívané v interdisciplinárních souvislostech, v klasifikaci vad a poruch a získá k lidem s postižením postoje nezbytné pro výkon pomáhajících profesí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|