|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / PRAR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
PRAR1
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Praktický jazyk a reálie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvíjení komunikativní kompetence v ruštině na středně pokročilé úrovni a seznámení se základními ruskými reáliemi. V oblasti komunikativní kompetence se výuka zaměřuje na zlepšení výslovnosti v ruštině, procvičení a zafixování si základních gramatických a pravopisných jevů v mluveném i písemné projevu, posílení schopnosti vedení souvislejšího monologu a dialogu na témata, jako je zejména životopis, rodina a rodinné vztahy, volba povolání a studium na VŠ. Student prokazuje zkvalitnění řečových dovedností a rozšiřuje si slovní zásobu průběžnou četbou (povídky ruských autorů, četba časopisů, denního tisku apod.), student se dokáže zorientovat v řeči rodilého mluvčího týkající se běžných témat na základě poslechu, orientuje se ve vybraných ruských dokumentech a formulářích a umí je vyplnit. V oblasti sociokulturní kompetence student získává základní přehled o tématech, jako je ruská ekonomika, česko-ruské vztahy a osvojí si základní slovní zásobu daného tématu, seznámí se s vývojem a nejdůležitějšími osobnostmi ruské hudby, výtvarného umění, divadla a filmu a osvojí si základní slovní zásobu z těchto témat; seznámí se s některými specifiky ruského vnímání světa. Studenti dosahují jazykové úrovně B 1.1 V oblasti reálií směřují přednášky k osvojení znalostí historickém vývoji Ruska. Je podán přehled fakt a dat, zároveň jsou historické události vztahovány k současnému společenskému, politickému, geopolitickému a kulturnímu dění v Rusku. Přednášky probíhají s multimediální podporou. Na seminářích studenti upevňují své znalosti z předmětu a posilují řečové dovednosti. Prezentují referáty na historická témata a v tematických komunikativních cvičeních si osvojují odbornou slovní zásobu. Diskutují nad dosahem dějinných událostí, rozvíjejí dovednost prezentace, argumentace a kritické práce se zdroji. Pracují s různými typy map, interpretují autentický obrazový a textový materiál (sémantická analýza precedentních textů). Vnímají osobní rozměr historie (egohistorie) a využívají moderní formy výuky (storytelling).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích; průběžně testy (2-3), diktát. Doplňková četba, rozbor textu a práce s ním. Prezentace na zadané dílčí téma, případně zpracování referátu. .Znalostní zápočtový test v rozsahu předepsané literatury (úspěšnost minimálně na 70%). Účast na cvičení 75%.
|
Obsah
|
1.Seznamování v ruštině, režim dne, použití "požalujsta", dialogy; reálie: Periodizace ruské historie, přelomové momenty, počátek historie Ruska ve středověkých památkách a legendách.
2.Práce s textem (seznamování); vyjádření prosby, omluvy; reálie: Kyjevská Rus, feudální knížectví, mongolo-tatarský vpád.
3.Životopis (slovní zásoba; slovesné vazby, použití řadových číslovek aj.); reálie: Moskevská Rus, smuta.
4.Dotazník; vyplňování dotazníku k ruskému vízu; domácí práce; záliby (slovesné vazby, slovesný vid); reálie: Petrovská Rus, 18. století.
5.Rodina a příbuzenské vztahy; rodina a výchova; slovesné vazby k tématu; reálie: 19. století (klíčové události a milníky, charakter ruské společnosti).
6.Rodina. O ruské svatbě. Reálie: Rodina a výchova. Vzájemné vztahy generací. Průběžný test.
7.Povolání (slovní zásoba); přechylování v rodě; souvětí s "potomu čto", pravopis zdvojených souhlásek; reálie: 1. polovina 20. století (klíčové události a milníky, charakter ruské společnosti).
8.Povolání - rozšíření slovní zásoby; záliby; reálie: 2. polovina 20. století (klíčové události a milníky, charakter ruské společnosti).
9.Práce s textem (Moje povolání); mladá generace a volba povolání; reálie: různé interpretace událostí ruské historie, připomínky významných výročí v aktuálním společenském kontextu, fenomén ruské emigrace.
10.Procvičování slovní zásoby a sloves. vazeb; práce s obrázky aj.; reálie: multimediální a interaktivní prezentace referátu.
11.Žebříček povolání a vývoj situace v poslední době (aktuální slovní zásoba), reálie: multimediální a interaktivní prezentace referátu.
12.Studium a povolání XXI. století. Opakování k zápočtu.; reálie: souhrnné opakování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Andrej Artemov, Ph.D. (100%),
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd (100%),
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
Doc. Liudmila Valova, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Berd'jajev, N. A. Duše Ruska. Brno : Petrov, 1992. ISBN 80-85247-39-9.
-
Základní:
Krasnov, V. G. Novaja Rossija: ot kommunizma k nacional´nomu vozroždeniju.. Moskva: Literaturnaja Rossija, 2014. ISBN 978-5-7809-0186-0.
-
Základní:
pod obščej redakcijej V.D. Černjak. Russkij jazyk i kul?tura reči: učebnik dlja bakalavrov. Moskva: "Jurajt", 2012. ISBN 978-5-9916-1585-3.
-
Základní:
Kupcevičová, J., Vilímek, V. Současná ruská řečová etiketa pro Čechy. Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-252-4.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina; Vyčichlová, Ema. Cvičebnice ruštiny 1. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1995. ISBN 80-7043-139-3.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina. Cvičebnice ruštiny 2. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-194-6.
-
Doporučená:
Němeček, Jan,; Voráček, Emil. Česko-ruské vztahy v 19. a 20. století = Češsko-rossijskije otnošenija v 19-20 vekach. Praha : Historický ústav, 2011. ISBN 978-80-7286-190-3.
-
Doporučená:
Dekanová, E., Ondrejčeková, E. DA! Ruština. Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-64-5.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
-
Doporučená:
Arapová, N., Mistrová, V., Brčáková, D. Govoritě po-russki. Ruská konverzace.. Praha, 2014. ISBN 978-80-7335-139-7.
-
Doporučená:
Vysloužilová, Eva. Nezapomínejme ruštinu : ruská konverzace na základě translatologie pro středně pokročilé. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0079-0.
-
Doporučená:
Skácel, J. Praktická cvičení z ruského jazyka. I, část A, B. Ostrava, 1986.
-
Doporučená:
Purm, Radko. Putešestvija - Vstreči. I. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-508-8.
-
Doporučená:
Stěpanová, L. Reálie současného Ruska.. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2855-0.
-
Doporučená:
Krystýnková, J. Ruská textová cvičebnice. Brno, 1998.
-
Doporučená:
Procházková, L. Rusko včera, dnes a zítra. Rudná : Medias res,, 2014. ISBN 978-80-87957-04-2.
-
Doporučená:
Pippes, R. Rusko za starého režimu.
-
Doporučená:
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-604-2.
-
Doporučená:
Strel´čuk, J. N. Russkij jazyk i kul´tura reči v innostrannoj auditorii: teorija i praktika: učebnoje posobije. Moskva: "Flinta", 2011. ISBN 978-5-9765-1008-1.
-
Doporučená:
Janešová, J., Horvátová, M., Hříbková, R. Ruština ihned k použití - jazykový aktivátor.. Praha, 2013. ISBN 9788073353346.
-
Doporučená:
Navrátilová, J. Ruština, konverzace a slovník. Praha, 2012. ISBN 9788072404056.
-
Doporučená:
Nekolová, Camutaliová, Vasilijeva-Lešková. Ruština (nejen) pro samouky + klíč + 3 CD. Praha, 2007. ISBN 978-80-7335-112-0.
-
Doporučená:
Ivanova,M.,Franta,M.a kol. Ruština. Otázky & odpovědi.Nejen k maturitě.. INFOA Dubicko, 2008. ISBN 978-80-7240-608-1.
-
Doporučená:
Bojko, L., Zelenická, E. Těkst i dialog. Nitra, 1998.
-
Doporučená:
Kuzněcovová, O., Ondrejčeková, E., Dekanová, E. Vy govoritě po-russki?. Nitra, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
podrobněji pojednat o gramatickém systému ruštiny, o jednotlivých slovních druzích a gramatických kategoriích |
pojmenovat základní lingvistické termíny v ruštině |
vysvětlit základní pravidla psaní odborné seminární práce |
přednést klíčová fakta o ruské geografii, demografii a státním zřízení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B1.1 v rámci témat probíraných v předmětu KRF/PRAR |
používat grafický systém ruštiny |
prakticky aplikovat gramatická pravidla ruštiny |
vyhledávat informace v odborných časopisech lingvistického i edukačního zaměření, ve slovnících a na lingvistických portálech |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vývoj a klíčové události ruské historie v ruštině |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B2.1 |
správně vyslovovat v ruštině |
uplatňovat základní gramatická pravidla v ruštině |
vést a monolog, dialog a diskusi na konkrétní témata (životopis, rodina a rodinné vztahy, volba povolání a studium na VŠ) |
používat slovní zásobu k těmto tématům |
zorientovat se v řeči rodilého mluvčího týkající se běžných témat |
vyplnit vybrané ruské dokumenty a formuláře |
používat ustálené obraty a řečovou etiketu v oblasti slavení ruských svátků |
provést sémantickou analýzu precedentního textu historickým prizmatem |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|