V rámci této diplomové práce jsem se podrobně zaměřil na otázku, zda umělá inteligence (AI) může nahradit designéra, a to prostřednictvím konkrétního případu navrhování hudební ceny. Zaměřil jsem se na podrobné zkoumání metod navrhování produktů, přičemž srovnávám tradiční přístup designéra s novou metodou využívající umělou inteligenci. Mým cílem je porovnat a zanalyzovat vliv vývoje umělé inteligence na designerskou činnost, s důrazem na tvorbu hudební ceny jako konkrétní aplikaci této problematiky. Součástí práce je návrh hudební ceny pro elektronickou taneční hudbu (EDM), což mi umožnilo prakticky aplikovat oba zkoumané přístupy na konkrétní projekt. Můj osobní zájem spočívá nejen v zkoumání nových technologií, ale také v jejich potenciálním dopadu na práci v oblasti designu. Navíc jsem sám hudební skladatel elektronické hudby, a tak vím, že jsem součástí cílové skupiny, které by hudební cena byla předávána. Toto téma jsem si vybral, protože propojuje všechny mé zájmy a koníčky. Zároveň se zajímám o nové technologie a jejich využití v různých oblastech, včetně designu. Dalším moji vášní je elektronická taneční hudba, kterou skládám, a práce v hudebním průmyslu, kde jsem získal zkušenosti a znalosti. Tímto tématem mohu spojit všechny tyto oblasti dohromady a zkoumat jejich synergii a možnosti inovace. První přístup, který zkoumám, je tradiční metoda navrhování produktu, kde je proces navrhování řízen mnou, opírající se o kreativitu, intuici a zkušenosti. Tento tradiční přístup je základem designerské praxe po staletí a poskytuje jedinečnou lidskou perspektivu na tvorbu produktu. Druhým přístupem je využití umělé inteligence při navrhování produktů. Zde se algoritmy učí z velkého množství dat a automaticky generují návrhy nebo poskytují doporučení na základě předem stanovených parametrů a cílů. Tento moderní přístup se rychle rozvíjí a může nabídnout efektivní a inovativní řešení v designovém procesu. Budu se snažit koordinovat programy využívající umělou inteligenci, ale pouze tak abych jí nepředal žádné mé dosavadní zkušenosti a staral se v této metodě jen o přepisování dat z jednoho programu do druhého. V rámci mé práce provedu důkladné porovnání obou přístupů a jejich aplikaci na konkrétní projekt vytváření hudební ceny pro EDM průmysl. Budu zkoumat jejich efektivitu, schopnost generovat inovativní nápady, flexibilitu v adaptaci na změny a další relevantní faktory. Důrazně se zaměřím na analýzu toho, jaký vliv má použití umělé inteligence na celkový proces navrhování produktu, včetně možných výhod a omezení. Myslím si, že tato práce může být cenným přínosem k diskusi o budoucnosti designu a rol umělé inteligence. Poskytne také konkrétní poznatky a doporučení pro praxi v oboru, což pomůže lépe porozumět dynamice mezi lidskou kreativitou a technologiemi umělé inteligence.
Anotace v angličtině
In this thesis, I focused in detail on the question of whether artificial intelligence (AI) can replace the designer, through the specific case of designing a music award. I focused on a detailed examination of product design methods, comparing the traditional approach of a designer with a new method using artificial intelligence. My goal is to compare and analyze the influence of the development of artificial intelligence on the design activity, with an emphasis on the creation of music awards as a specific application of this issue. Part of the work is a proposal for a music award for electronic dance music (EDM), which allowed me to practically apply both researched approaches to a specific project. My personal interest lies not only in exploring new technologies, but also in their potential impact on design work. In addition, I am an electronic music producer myself, so I know that I am part of the target group to which the music award would be presented. I chose this topic because it connects all my interests and hobbies. At the same time, I am interested in new technologies and their use in various areas, including design. Another passion of mine is the electronic dance music I produce and working in the music industry where I have gained experience and knowledge. With this theme, I can bring all these areas together and explore their synergy and possibilities for innovation. The first approach I explore is the traditional method of product design, where the design process is driven by me, relying on creativity, intuition and experience. This traditional approach has been the basis of design practice for centuries and provides a unique human perspective on product creation. The second approach is to use artificial intelligence in product design. Here, algorithms learn from large amounts of data and automatically generate suggestions or provide recommendations based on predetermined parameters and goals. This modern approach is rapidly developing and can offer efficient and innovative solutions in the design process. I will try to coordinate programs using artificial intelligence, but only in such a way that I do not transfer any of my previous experience to it, and in this method I only care about rewriting data from one program to another. As part of my work, I will conduct a thorough comparison of both approaches and their application to a specific project of creating a music award for the EDM industry. I will examine their effectiveness, ability to generate innovative ideas, flexibility in adapting to changes and other relevant factors. I will focus strongly on analyzing how the use of artificial intelligence affects the overall product design process, including potential benefits and limitations. I think this work can be a valuable contribution to the discussion about the future of design and the roles of artificial intelligence. It will also provide specific insights and recommendations for industry practice, helping to better understand the dynamics between human creativity and artificial intelligence technologies.
Klíčová slova
umělá inteligence, hudební průmysl, metody navrhování v produktovém designu, hudební cena, EDM, DJ, hudební producent
Klíčová slova v angličtině
artificial antelligence, music industry, design methods in product design, music award, EDM, DJ, music producer
Rozsah průvodní práce
49
Jazyk
CZ
Anotace
V rámci této diplomové práce jsem se podrobně zaměřil na otázku, zda umělá inteligence (AI) může nahradit designéra, a to prostřednictvím konkrétního případu navrhování hudební ceny. Zaměřil jsem se na podrobné zkoumání metod navrhování produktů, přičemž srovnávám tradiční přístup designéra s novou metodou využívající umělou inteligenci. Mým cílem je porovnat a zanalyzovat vliv vývoje umělé inteligence na designerskou činnost, s důrazem na tvorbu hudební ceny jako konkrétní aplikaci této problematiky. Součástí práce je návrh hudební ceny pro elektronickou taneční hudbu (EDM), což mi umožnilo prakticky aplikovat oba zkoumané přístupy na konkrétní projekt. Můj osobní zájem spočívá nejen v zkoumání nových technologií, ale také v jejich potenciálním dopadu na práci v oblasti designu. Navíc jsem sám hudební skladatel elektronické hudby, a tak vím, že jsem součástí cílové skupiny, které by hudební cena byla předávána. Toto téma jsem si vybral, protože propojuje všechny mé zájmy a koníčky. Zároveň se zajímám o nové technologie a jejich využití v různých oblastech, včetně designu. Dalším moji vášní je elektronická taneční hudba, kterou skládám, a práce v hudebním průmyslu, kde jsem získal zkušenosti a znalosti. Tímto tématem mohu spojit všechny tyto oblasti dohromady a zkoumat jejich synergii a možnosti inovace. První přístup, který zkoumám, je tradiční metoda navrhování produktu, kde je proces navrhování řízen mnou, opírající se o kreativitu, intuici a zkušenosti. Tento tradiční přístup je základem designerské praxe po staletí a poskytuje jedinečnou lidskou perspektivu na tvorbu produktu. Druhým přístupem je využití umělé inteligence při navrhování produktů. Zde se algoritmy učí z velkého množství dat a automaticky generují návrhy nebo poskytují doporučení na základě předem stanovených parametrů a cílů. Tento moderní přístup se rychle rozvíjí a může nabídnout efektivní a inovativní řešení v designovém procesu. Budu se snažit koordinovat programy využívající umělou inteligenci, ale pouze tak abych jí nepředal žádné mé dosavadní zkušenosti a staral se v této metodě jen o přepisování dat z jednoho programu do druhého. V rámci mé práce provedu důkladné porovnání obou přístupů a jejich aplikaci na konkrétní projekt vytváření hudební ceny pro EDM průmysl. Budu zkoumat jejich efektivitu, schopnost generovat inovativní nápady, flexibilitu v adaptaci na změny a další relevantní faktory. Důrazně se zaměřím na analýzu toho, jaký vliv má použití umělé inteligence na celkový proces navrhování produktu, včetně možných výhod a omezení. Myslím si, že tato práce může být cenným přínosem k diskusi o budoucnosti designu a rol umělé inteligence. Poskytne také konkrétní poznatky a doporučení pro praxi v oboru, což pomůže lépe porozumět dynamice mezi lidskou kreativitou a technologiemi umělé inteligence.
Anotace v angličtině
In this thesis, I focused in detail on the question of whether artificial intelligence (AI) can replace the designer, through the specific case of designing a music award. I focused on a detailed examination of product design methods, comparing the traditional approach of a designer with a new method using artificial intelligence. My goal is to compare and analyze the influence of the development of artificial intelligence on the design activity, with an emphasis on the creation of music awards as a specific application of this issue. Part of the work is a proposal for a music award for electronic dance music (EDM), which allowed me to practically apply both researched approaches to a specific project. My personal interest lies not only in exploring new technologies, but also in their potential impact on design work. In addition, I am an electronic music producer myself, so I know that I am part of the target group to which the music award would be presented. I chose this topic because it connects all my interests and hobbies. At the same time, I am interested in new technologies and their use in various areas, including design. Another passion of mine is the electronic dance music I produce and working in the music industry where I have gained experience and knowledge. With this theme, I can bring all these areas together and explore their synergy and possibilities for innovation. The first approach I explore is the traditional method of product design, where the design process is driven by me, relying on creativity, intuition and experience. This traditional approach has been the basis of design practice for centuries and provides a unique human perspective on product creation. The second approach is to use artificial intelligence in product design. Here, algorithms learn from large amounts of data and automatically generate suggestions or provide recommendations based on predetermined parameters and goals. This modern approach is rapidly developing and can offer efficient and innovative solutions in the design process. I will try to coordinate programs using artificial intelligence, but only in such a way that I do not transfer any of my previous experience to it, and in this method I only care about rewriting data from one program to another. As part of my work, I will conduct a thorough comparison of both approaches and their application to a specific project of creating a music award for the EDM industry. I will examine their effectiveness, ability to generate innovative ideas, flexibility in adapting to changes and other relevant factors. I will focus strongly on analyzing how the use of artificial intelligence affects the overall product design process, including potential benefits and limitations. I think this work can be a valuable contribution to the discussion about the future of design and the roles of artificial intelligence. It will also provide specific insights and recommendations for industry practice, helping to better understand the dynamics between human creativity and artificial intelligence technologies.
Klíčová slova
umělá inteligence, hudební průmysl, metody navrhování v produktovém designu, hudební cena, EDM, DJ, hudební producent
Klíčová slova v angličtině
artificial antelligence, music industry, design methods in product design, music award, EDM, DJ, music producer
Zásady pro vypracování
Podmínky odevzdání:
Plakát min. 70x 100 cm.
Brožura popisující genezi návrhu.
Obrazové vysvětlení použití a kontextu .
Pečlivě zpracovaný prezentační model vhodného měřítka.
Sada výstupů pro sociální média.
Krátké video, kde představím svoji práci.
Průvodní zpráva o rozsahu 15-60 normostran.
Zbůsob realizace:
Navrhnu jednodušší produkt z oblasti hudebního průmyslu - jednou metodou tradičního designerského přístupu a po druhé za pomoci umělé inteligence. Oba tyto procesy porovnám a na konci zhodnotím. Zajímalo by mě, do jaké míry může umělá inteligence zastoupit designera v procesu navrhování, a na tuto otázku najít odpověď. Na konci tohoto projektu bych rád předložil výsledky v podobě modelů, kde si ověřím navržené řešení obou procesů a jakým způsobem se tyto dvě metody liší v kvalitě a efektivitě výsledného návrhu. Přidám k tomu studii a poznatky o nástrojích s umělou inteligencí a jejich využitelnosti v designerské činnosti.
Důvod zpracování:
Důvod k vypracování tohoto tématu je osobní zájem o nové technologie. Zajímalo by mě tedy do jaké míry může umělá inteligence zastoupit designera v procesu navrhování produktu.
Cíl práce:
Cílem tohoto projektu je porovnat využití tradičního designerského přístupu s využitím umělé inteligence při návrhu jednoduchého hudebního produktu. Zajímá mě, do jaké míry může umělá inteligence zastoupit designera v procesu navrhování a jakým způsobem se tyto dvě metody liší v kvalitě a efektivitě výsledného návrhu.
Zásady pro vypracování
Podmínky odevzdání:
Plakát min. 70x 100 cm.
Brožura popisující genezi návrhu.
Obrazové vysvětlení použití a kontextu .
Pečlivě zpracovaný prezentační model vhodného měřítka.
Sada výstupů pro sociální média.
Krátké video, kde představím svoji práci.
Průvodní zpráva o rozsahu 15-60 normostran.
Zbůsob realizace:
Navrhnu jednodušší produkt z oblasti hudebního průmyslu - jednou metodou tradičního designerského přístupu a po druhé za pomoci umělé inteligence. Oba tyto procesy porovnám a na konci zhodnotím. Zajímalo by mě, do jaké míry může umělá inteligence zastoupit designera v procesu navrhování, a na tuto otázku najít odpověď. Na konci tohoto projektu bych rád předložil výsledky v podobě modelů, kde si ověřím navržené řešení obou procesů a jakým způsobem se tyto dvě metody liší v kvalitě a efektivitě výsledného návrhu. Přidám k tomu studii a poznatky o nástrojích s umělou inteligencí a jejich využitelnosti v designerské činnosti.
Důvod zpracování:
Důvod k vypracování tohoto tématu je osobní zájem o nové technologie. Zajímalo by mě tedy do jaké míry může umělá inteligence zastoupit designera v procesu navrhování produktu.
Cíl práce:
Cílem tohoto projektu je porovnat využití tradičního designerského přístupu s využitím umělé inteligence při návrhu jednoduchého hudebního produktu. Zajímá mě, do jaké míry může umělá inteligence zastoupit designera v procesu navrhování a jakým způsobem se tyto dvě metody liší v kvalitě a efektivitě výsledného návrhu.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury: Kolesár Z., Kapitoly z dějin designu. Praha: Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2009 ISBN 9788086863283. Fairs, M. design 21. století - nové ikony designu, od masového trhu k avangardě. Praha, Slovart, 2007. ISBN 9788072099702. Norman, Donald A. Design pro každy den. Praha: Dokořán, 2010 ISBN 97888073633141. Petříček Radek, Výtvarná anatomie. Univerzita Pardubice, 2020 ISBN: 9788075602824.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury: Kolesár Z., Kapitoly z dějin designu. Praha: Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2009 ISBN 9788086863283. Fairs, M. design 21. století - nové ikony designu, od masového trhu k avangardě. Praha, Slovart, 2007. ISBN 9788072099702. Norman, Donald A. Design pro každy den. Praha: Dokořán, 2010 ISBN 97888073633141. Petříček Radek, Výtvarná anatomie. Univerzita Pardubice, 2020 ISBN: 9788075602824.