Tato diplomová práce se zabývá způsobem tvořivé výuky hudební výchovy na střední škole. Jejím tématem je období romantismu, konkrétněji ruská národní hudba 19. století a skladatelé známí coby Mocná hrstka, zejména pak osobnost skladatele Modesta Petroviče Musorgského. Cílem práce je představení strukturovaného dramatu ze života tohoto skladatele zakončeného prací se suitou Obrázky z výstavy. Součástí je také popis realizace vytvořeného dramatu a její reflexe. V teoretické části práce jsou představena teoretická východiska z oblasti probíraného obsahu (teorie a dějin hudby) i z oblasti použité metody (strukturovaného dramatu). V části praktické je pak krok za krokem představen vytvořený výukový blok a jeho průběh u laboratorních skupin.
Annotation in English
The object of this thesis is the use of creative methods in teaching music and music history in secondary schools. Its main concern is the period of romanticism, more specifically the 19th century Russian national music and composers known as 'The Five' or 'The Mighty Handful', and especially the personality of composer Modest Petrovich Mussorgsky. The goal is presenting a structured drama from the life of this composer, ending with his cycle of piano pieces called Pictures at an Exhibition. Part of the thesis is a desription of the relization of the created drama and reflections on the process. The theoretical part of the thesis presents the theoretical starting points form the respective fields (music theory and history of music) and also from the field of the method that was used (structured drama). The practical part consists of a step-by-step presentation of the lesson that was created and the process of teaching two experimental groups.
Keywords
Romantismus, ruská národní hudba, Mocná hrstka, Modest Petrovič Musorgskij, Obrázky z výstavy, strukturované drama, dramatická výchova
Keywords in English
Romanticism, Russian national music, 'The Five', 'The Mighty Handful', Modest Petrovich Mussorgsky, Pictures at an Exhibition, role drama (structured drama), drama
Length of the covering note
66 s. (164 193 znaků), 47 s.
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá způsobem tvořivé výuky hudební výchovy na střední škole. Jejím tématem je období romantismu, konkrétněji ruská národní hudba 19. století a skladatelé známí coby Mocná hrstka, zejména pak osobnost skladatele Modesta Petroviče Musorgského. Cílem práce je představení strukturovaného dramatu ze života tohoto skladatele zakončeného prací se suitou Obrázky z výstavy. Součástí je také popis realizace vytvořeného dramatu a její reflexe. V teoretické části práce jsou představena teoretická východiska z oblasti probíraného obsahu (teorie a dějin hudby) i z oblasti použité metody (strukturovaného dramatu). V části praktické je pak krok za krokem představen vytvořený výukový blok a jeho průběh u laboratorních skupin.
Annotation in English
The object of this thesis is the use of creative methods in teaching music and music history in secondary schools. Its main concern is the period of romanticism, more specifically the 19th century Russian national music and composers known as 'The Five' or 'The Mighty Handful', and especially the personality of composer Modest Petrovich Mussorgsky. The goal is presenting a structured drama from the life of this composer, ending with his cycle of piano pieces called Pictures at an Exhibition. Part of the thesis is a desription of the relization of the created drama and reflections on the process. The theoretical part of the thesis presents the theoretical starting points form the respective fields (music theory and history of music) and also from the field of the method that was used (structured drama). The practical part consists of a step-by-step presentation of the lesson that was created and the process of teaching two experimental groups.
Keywords
Romantismus, ruská národní hudba, Mocná hrstka, Modest Petrovič Musorgskij, Obrázky z výstavy, strukturované drama, dramatická výchova
Keywords in English
Romanticism, Russian national music, 'The Five', 'The Mighty Handful', Modest Petrovich Mussorgsky, Pictures at an Exhibition, role drama (structured drama), drama
Research Plan
1. sběr literatury
2. zpracování teoretické části
3. příprava scénáře strukturovaného dramatu
4. realizace strukturovaného dramatu na SŠ
5. vyhodnocení praktické části
Research Plan
1. sběr literatury
2. zpracování teoretické části
3. příprava scénáře strukturovaného dramatu
4. realizace strukturovaného dramatu na SŠ
5. vyhodnocení praktické části
Recommended resources
Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998, ISBN 80-7178-264-5
Vasil´jevič, V. S. O Musorgskom. Bratislava: SVKL, 1956
Morgan, N.-Saxton, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: STD-ARTAMA, 2001, ISBN 80-901660-2-4
Svozilová, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU, 2005, ISBN 80-86928-10-1
Ulrychová, I. Drama a příběh. Tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: AMU, 2007, ISBN 978-80-7331-096-7
Recommended resources
Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998, ISBN 80-7178-264-5
Vasil´jevič, V. S. O Musorgskom. Bratislava: SVKL, 1956
Morgan, N.-Saxton, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: STD-ARTAMA, 2001, ISBN 80-901660-2-4
Svozilová, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU, 2005, ISBN 80-86928-10-1
Ulrychová, I. Drama a příběh. Tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: AMU, 2007, ISBN 978-80-7331-096-7