Tato bakalářská práce se zabývá psychickou deprivací u dětí v dětském domově.
Je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje psychické deprivaci, další se zmiňuje o ústavní péči, ve třetí kapitole je charakterizován psychický vývoj dítěte předškolního věku, mladšího školního věku a v období dospívání. Poslední kapitola je věnována dětské kresbě.
Praktická část se zaměřuje na chování a jednání několika dětí různého věku žijících v dětském domově. Cílem výzkumu je zjistit, zda děti v dětském domově trpí deprivací. Použita byla metoda projektivní kresba lidské postavy, dále strukturovaný rozhovor nad kresbou a krátkodobé pozorování. Práce je dále doplněna případovou studií psychicky deprivovaného chlapce vyrůstajícího od raného věku v ústavní péči.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with emotional deprivation of children in children´s home.
It is divided into theoretical and practical parts. The former consists of four chapters. The first chapter is devoted to psychological deprivation, further alludes to institutional care, the third one characterizes mental development of preschool age, school age and adolescence. The last chapter is devoted to children's drawings.
The practical part focuses on behavior and actions of several children of different ages living in children's home. The aim of the research is to determine whether children in orphanages suffer from deprivation. Using the projection method drawing a human figure, as well as a structured interview about the drawing and short-term observation. The work is further complemented by the case study of an emotionally deprived boy growing up in institutional care from an early age.
Keywords
Deprivace, subdeprivace, dětský domov, adopce, pěstounská péče, dětská kresba
Keywords in English
deprivation, subdeprivation, children´s home, adoption, foster care, children's drawing
Length of the covering note
66 s., V s. (135 425)
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá psychickou deprivací u dětí v dětském domově.
Je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje psychické deprivaci, další se zmiňuje o ústavní péči, ve třetí kapitole je charakterizován psychický vývoj dítěte předškolního věku, mladšího školního věku a v období dospívání. Poslední kapitola je věnována dětské kresbě.
Praktická část se zaměřuje na chování a jednání několika dětí různého věku žijících v dětském domově. Cílem výzkumu je zjistit, zda děti v dětském domově trpí deprivací. Použita byla metoda projektivní kresba lidské postavy, dále strukturovaný rozhovor nad kresbou a krátkodobé pozorování. Práce je dále doplněna případovou studií psychicky deprivovaného chlapce vyrůstajícího od raného věku v ústavní péči.
Annotation in English
This bachelor thesis deals with emotional deprivation of children in children´s home.
It is divided into theoretical and practical parts. The former consists of four chapters. The first chapter is devoted to psychological deprivation, further alludes to institutional care, the third one characterizes mental development of preschool age, school age and adolescence. The last chapter is devoted to children's drawings.
The practical part focuses on behavior and actions of several children of different ages living in children's home. The aim of the research is to determine whether children in orphanages suffer from deprivation. Using the projection method drawing a human figure, as well as a structured interview about the drawing and short-term observation. The work is further complemented by the case study of an emotionally deprived boy growing up in institutional care from an early age.
Keywords
Deprivace, subdeprivace, dětský domov, adopce, pěstounská péče, dětská kresba
Keywords in English
deprivation, subdeprivation, children´s home, adoption, foster care, children's drawing
Research Plan
Studium odborné literatury
Zpracování teoretických kapitol
Zpracování praktické části, verifikace hypotéz
Shrnutí výsledků výzkumu
Závěr a praktická doporučení
Research Plan
Studium odborné literatury
Zpracování teoretických kapitol
Zpracování praktické části, verifikace hypotéz
Shrnutí výsledků výzkumu
Závěr a praktická doporučení
Recommended resources
KOUKOLÍK, František, DRTILOVÁ, Jana. Vzpoura deprivantů: O špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropolus, 1996. ISBN 80-901776-8-9.
LANGMEIER, Josef, MATĚJČEK, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 78-802-4619-835.
PIAGET, Jean. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0956-0.
Recommended resources
KOUKOLÍK, František, DRTILOVÁ, Jana. Vzpoura deprivantů: O špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropolus, 1996. ISBN 80-901776-8-9.
LANGMEIER, Josef, MATĚJČEK, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 78-802-4619-835.
PIAGET, Jean. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0956-0.