Záměrem bakalářské práce je analýza role čtenáře v koncepci Umberta Eca. Východiskem pro teoretické kontextuální uchopení problematiky je autorovo pojetí interpretace literárního díla, v němž se zohledňuje diferencovanost díla uzavřeného a otevřeného. Stěžejně se práce věnuje roli čtenáře a s tím souvisejícím otázkám vztahujícím se ke čtenářské kompetenci a ohraničení čtenářovy aktivity v rámci rozumění textu. V práci bude využito metody interpretace, komparace a kompilace. Cílem práce je sumarizující analýza zpracování konceptu čtenáře v interpretační teorii Umberta Eca, která se vyvíjela až do současné doby.
Anotace v angličtině
The intention of this bachelor thesis is a reader´s role analysis by Umberto Eco´s concept. The starting point for theoretical contextual prehension of the topic is the author´s conception of literary work interpretation, in which separation of open and closed work is reflected. The main aim of the thesis is dedicated to a reader´s role and following related questions and reader´s activity limitation in relation to the text understanding. In the thesis there were used methods of interpretation, comparation and compilation. The aim of the work is summarizing analysis of concept processing of a reader in an interpretation Umberto Eco´s theory, that has been evolved up to nowadays.
Umberto Eco, reader, model reader, empirical reader, model author, empirical author, interpretation, falsification criteria
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Záměrem bakalářské práce je analýza role čtenáře v koncepci Umberta Eca. Východiskem pro teoretické kontextuální uchopení problematiky je autorovo pojetí interpretace literárního díla, v němž se zohledňuje diferencovanost díla uzavřeného a otevřeného. Stěžejně se práce věnuje roli čtenáře a s tím souvisejícím otázkám vztahujícím se ke čtenářské kompetenci a ohraničení čtenářovy aktivity v rámci rozumění textu. V práci bude využito metody interpretace, komparace a kompilace. Cílem práce je sumarizující analýza zpracování konceptu čtenáře v interpretační teorii Umberta Eca, která se vyvíjela až do současné doby.
Anotace v angličtině
The intention of this bachelor thesis is a reader´s role analysis by Umberto Eco´s concept. The starting point for theoretical contextual prehension of the topic is the author´s conception of literary work interpretation, in which separation of open and closed work is reflected. The main aim of the thesis is dedicated to a reader´s role and following related questions and reader´s activity limitation in relation to the text understanding. In the thesis there were used methods of interpretation, comparation and compilation. The aim of the work is summarizing analysis of concept processing of a reader in an interpretation Umberto Eco´s theory, that has been evolved up to nowadays.
Umberto Eco, reader, model reader, empirical reader, model author, empirical author, interpretation, falsification criteria
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se vztahuje k povinné části státní závěrečné zkoušky: Filozofie
1. Záměrem bakalářské práce je analýza role čtenáře v koncepci Umberta Eca. Východiskem pro teoretické kontextuální uchopení problému bude
autorovo pojetí interpretace literárního díla, v němž bude zohledněna diferencovanost díla uzavřeného a otevřeného. Stěžejně se práce bude
věnovat roli čtenáře a s tím souvisejícím otázkám vztahujícím se ke čtenářské kompetenci a ohraničení čtenářovy aktivity v rámci rozumění textu.
V práci bude využito metody interpretace, komparace a kompilace.
Cílem práce je sumarizující analýza zpracování konceptu čtenáře v interpretační teorii Umberta Eca, která se vyvíjela až do současné doby.
2. Studentka bude pracovat v souladu s pokyny vedoucí, bude průběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů bude respektovat
normu ISO 690, resp. ISO 690-2. Metodické problémy bude řešit dle pokynů vedoucí, resp. dle doporučené literatury (zde např. COMPAGNON, A.,
Démon teorie. Brno: Nakladatelství Host, 2009. ISBN 978-80-7294-324-1., ECO, U., Meze interpretace. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004.
ISBN 80-246-0740-9.)
3. Studentka bude prokazovat průběžné výsledky své práce:
a) max. do konce října 2015 předloží podrobnou koncepci a seznam literatury,
b) max. do poloviny března 2016 předloží hotový text své práce ke kontrole.
4. Bakalářská práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutým děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se vztahuje k povinné části státní závěrečné zkoušky: Filozofie
1. Záměrem bakalářské práce je analýza role čtenáře v koncepci Umberta Eca. Východiskem pro teoretické kontextuální uchopení problému bude
autorovo pojetí interpretace literárního díla, v němž bude zohledněna diferencovanost díla uzavřeného a otevřeného. Stěžejně se práce bude
věnovat roli čtenáře a s tím souvisejícím otázkám vztahujícím se ke čtenářské kompetenci a ohraničení čtenářovy aktivity v rámci rozumění textu.
V práci bude využito metody interpretace, komparace a kompilace.
Cílem práce je sumarizující analýza zpracování konceptu čtenáře v interpretační teorii Umberta Eca, která se vyvíjela až do současné doby.
2. Studentka bude pracovat v souladu s pokyny vedoucí, bude průběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů bude respektovat
normu ISO 690, resp. ISO 690-2. Metodické problémy bude řešit dle pokynů vedoucí, resp. dle doporučené literatury (zde např. COMPAGNON, A.,
Démon teorie. Brno: Nakladatelství Host, 2009. ISBN 978-80-7294-324-1., ECO, U., Meze interpretace. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004.
ISBN 80-246-0740-9.)
3. Studentka bude prokazovat průběžné výsledky své práce:
a) max. do konce října 2015 předloží podrobnou koncepci a seznam literatury,
b) max. do poloviny března 2016 předloží hotový text své práce ke kontrole.
4. Bakalářská práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutým děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
1) ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010, 290 s. Možné světy. ISBN 978-80-200-1828-1.
2) ECO, Umberto. Otevřené dílo: forma a neurčenost v současných poetikách. Vyd. 1. Překlad Zora Obstová. Praha: Argo, 2015, 295 s. ISBN 978-80-257-1158-3.
3) ECO, Umberto. Meze interpretace. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2004, 330 s. ISBN 80-246-0740-9.
4) ECO, Umberto; RORTY, Richard; CULLER, Jonathan; BROOKE-ROSSEOVÁ, Christine. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, 1995, 146 s. ISBN 80-7115-080-0.
5) ECO, Umberto. Šest procházek literárními lesy: přednášky na Harvardově univerzitě. Olomouc: Votobia, 1997, 196 s. Velká řada (Votobia). ISBN 80-7198-248-2.
6) ECO, Umberto. O literatuře. Vyd. 1. Praha: Argo, 2004, 313 s. ISBN 80-7203-588-6.
7) ISER, Wolfgang. Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře. In: Aluze,
2004, roč. 8, č. 2/3. ISSN 1212-5547, s. 135-143.
8) COMPAGNON, Antoine. Démon teorie: literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno: Host, 2009, 328 s. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7294-324-1.
9) DOLEŽEL, Lubomír. Několik poznámek k Ecově sémantice. In: ECO,
Umberto. Meze interpretace. 1. vydání (druhý dotisk) Praha: Karolinum, 2009.
ISBN 80-246-0740-9, s. 302-308.
10) JACKO, Tomáš. Autor a čtenář jako představy: koncepty autora a čtenáře v moderním a postmoderním myšlení. Vyd. 1. Praha: Togga, 2014, 203 s. Polemos, 8. sv. ISBN 9788074760457.
11) JANKOVIČ, Milan. Otevřenost "díla" a otevřenost "textu"(Nad některými podněty Theodora Adorna a Umberta Eka). In: Česká literatura, 2005, roč. 55, č. 5, str. 676 - 682., ISBN neuvedeno
Seznam doporučené literatury
1) ECO, Umberto. Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Vyd. 1. Praha: Academia, 2010, 290 s. Možné světy. ISBN 978-80-200-1828-1.
2) ECO, Umberto. Otevřené dílo: forma a neurčenost v současných poetikách. Vyd. 1. Překlad Zora Obstová. Praha: Argo, 2015, 295 s. ISBN 978-80-257-1158-3.
3) ECO, Umberto. Meze interpretace. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2004, 330 s. ISBN 80-246-0740-9.
4) ECO, Umberto; RORTY, Richard; CULLER, Jonathan; BROOKE-ROSSEOVÁ, Christine. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, 1995, 146 s. ISBN 80-7115-080-0.
5) ECO, Umberto. Šest procházek literárními lesy: přednášky na Harvardově univerzitě. Olomouc: Votobia, 1997, 196 s. Velká řada (Votobia). ISBN 80-7198-248-2.
6) ECO, Umberto. O literatuře. Vyd. 1. Praha: Argo, 2004, 313 s. ISBN 80-7203-588-6.
7) ISER, Wolfgang. Koncepty čtenáře a koncept implicitního čtenáře. In: Aluze,
2004, roč. 8, č. 2/3. ISSN 1212-5547, s. 135-143.
8) COMPAGNON, Antoine. Démon teorie: literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno: Host, 2009, 328 s. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7294-324-1.
9) DOLEŽEL, Lubomír. Několik poznámek k Ecově sémantice. In: ECO,
Umberto. Meze interpretace. 1. vydání (druhý dotisk) Praha: Karolinum, 2009.
ISBN 80-246-0740-9, s. 302-308.
10) JACKO, Tomáš. Autor a čtenář jako představy: koncepty autora a čtenáře v moderním a postmoderním myšlení. Vyd. 1. Praha: Togga, 2014, 203 s. Polemos, 8. sv. ISBN 9788074760457.
11) JANKOVIČ, Milan. Otevřenost "díla" a otevřenost "textu"(Nad některými podněty Theodora Adorna a Umberta Eka). In: Česká literatura, 2005, roč. 55, č. 5, str. 676 - 682., ISBN neuvedeno