|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / MPU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
MPU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mluvený projev učitele a žáka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
66 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 20
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty kompetencemi potřebnými pro rozvíjení komunikační schopnosti vlastních žáků z hlediska užití mateřského jazyka jako dorozumívacího prostředku.
Naučit studenty aplikovat získané poznatky ve vzdělávacím procesu.
|
Požadavky na studenta
|
1. Výrazné čtení textu dle vlastního výběru, přednesení vlastních projevů na dané téma.
2. Aktivní účast na semináři (75 %) účast je povinná (z důvodu plnění průběžných úkolů). individuální plnění není možné.
3. Ovládnutí české výslovnostní normy.
4. Simulace vlastního projevu ve vyučovací hodině s následnou analýzou a vyhodnocením.
|
Obsah
|
Témata:
1. Úvodní výklady, náplň disciplíny, literatura oboru. Úloha školy v oblasti jazykové kultury a mluvené komunikace.
2. Vstupní připravené projevy - analýza základních začátečnických chyb.
3. Správné dýchání, dechová cvičení. Práce s hlasem, zvukové prostředky souvislé řeči, hlasová cvičení.
4. Zásady správné artikulace, artikulační cvičení.
5. Základy spisovné výslovnosti (ortoepie).
6. Slovní kontaktové prostředky, nonverbální prostředky komunikace - řeč těla.
7. Připravené projevy na zadané téma.
8. Výrazné čtení - poslech a analýza vzorové nahrávky, společné čtení.
9. Výrazné čtení - prezentace textů dle vlastního výběru.
10. Specifika školské komunikace, mluvený projev učitele, typy otázek, výukový dialog.
11. Individuální prezentace učiva 1. st. ZŠ
12. Individuální prezentace učiva 1. st. ZŠ
13. Individuální prezentace učiva 1. st. ZŠ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými informacemi a materiály, dále materiály v Courseware a rovněž kurz v systému Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hůrková, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.
-
Doporučená:
Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-175-4.
-
Doporučená:
Málková, Jitka. Kultivovanost mluveného projevu učitele. Český jazyk a literatura ISSN 0009-0786 Roč. 65, č. 2015.
-
Doporučená:
Šrámková, Vítězslava; Hůrková-Novotná, Jiřina. Mluvený projev a přednes : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. škol a pro učitele gymnázií pro nepovinný předmět Umělecký přednes. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Málková, Jitka. Mluvený projev učitele ve výukové komunikaci. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0283-0.
-
Doporučená:
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Doporučená:
Staňková, Renáta. Sebedůvěra a organizace práce ve třídě - faktory, které ovlivňují mluvený projev žáků. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2003.
-
Doporučená:
Krobotová, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0187-8.
-
Doporučená:
Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vysvětlit základní zásady využití verbálních a neverbálních prostředků v mluveném projevu |
Objasnit základní pravidla spisovné výslovnosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Přednést kultivovaný souvislý projev na zadané téma (připravený mluvený projev) |
Ovládat techniku redukce nadměrné trémy při vystoupení před publikem |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní principy správné techniky řeči |
objasnit podstatu a možnosti využití nonverbálních prostředků |
popsat základní pravidla spisovné výslovnosti |
vysvětlit kritéria vhodného výběru jazykových prostředků podle funkce projevu, kontextu a komunikační situace |
specifikovat zvláštnosti školské komunikace se zřetelem k mluvenému projevu učitele (typy otázek, výukový dialog, kontaktové prostředky) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládnout prakticky zásady spisovné výslovnosti (ortoepie) a rozlišit ortoepické a neortoepické prvky v mluveném textu |
využívat správné techniky řeči v mluveném projevu |
individuálně prezentovat zadané téma (připravený mluvený projev) |
přečíst prozaický text s dodržením zásad pro výrazné čtení |
zhodnotit mluvený projev jiné osoby |
kultivovaným způsobem provést výklad vybraného tématu z učiva libovolného předmětu 1. st. ZŠ (souvislý výukový výklad zvoleného tématu) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|